Přechod do online podnikání: 7 chyb, kterým se vyhýbat hned od začátku

Březnová uzavření podniků a následná omezení způsobená pandemií covidu-19 možná i vás přiměla k tomu, abyste začali své zboží nebo služby prodávat online. Založili jste si e‑shop, rozvážkovou službu nebo jste o své kamenné provozovně dávali lidem vědět víc než kdy dřív – chtěli jste totiž zůstat se zákazníky v kontaktu a nalákat je, aby k vám přišli, až to bude možné. Při přechodu z podnikání v kamenné provozovně do onlinu často vídáme několik chyb. Projděte si je a zkuste se jim vyhnout – bude se vám tak lépe dařit budovat komunitu lidí, kteří na vás nedají dopustit.

1. Nejste dost osobní

Dobrá rada, příjemný interiér, vřelý úsměv. To všechno jsou věci, díky kterým si lidé zamilovali návštěvu vaší provozovny. Co podobně přistupovat k fanouškům, kteří vás sledují na sociálních sítích? Sdílejte s nimi novinky, předávejte jim tipy nebo na mobil natočte video, kde představíte produkt, který vám právě dorazil a chystáte se ho prodávat. Pokud například provozujete salon krásy, můžete lidem ukázat nové barvy laků na nehty a říct jim, proč jste si je sami zamilovali a proč se podle vás skvěle hodí pro nadcházející období. Čím upřímnější a osobnější budete, tím větší je pravděpodobnost, že zákazníky oslovíte stejně, jako kdybyste s nimi komunikovali naživo.

Tip: Pokud se rozhodnete vytvořit video a umístit ho na svou stránku na Facebooku, točte ho na výšku. Lidé pro prohlížení sociálních sítí využívají hlavně mobilní zařízení a díky tomuto formátu tak máte větší šanci, že je zrovna váš příspěvek zaujme.

2. Vnímáte kamennou provozovnu a online jako dva oddělené světy

Ať už provozujete kamenný obchod s e‑shopem nebo kadeřnický salon s webem a sociálními sítěmi, zkuste o své prezentaci přemýšlet jako o celku, ve kterém se jednotlivé prvky doplňují. Není novinkou, že řada lidí na internetu hledá informace, na základě kterých se vydá nakoupit do obchodu nebo zvolí osobní vyzvednutí – chtějí totiž ušetřit za dopravu a případně si výrobek ještě prohlédnout. Dejte si tedy záležet na tom, abyste toho o sobě svým budoucím zákazníkům řekli co nejvíc – kde vás najdou, jakou máte otevírací dobu a jestli je hledaný produkt na dané prodejně zrovna skladem.

3. Snažíte se všechno zvládnout sami

Postarat se o zákazníky, účetnictví, správu sociálních sítí a nastavení výkonnostních kanálů nezvládne ani Superman – a pokud náhodou ano, kvalita jednotlivých úkonů nebude stoprocentní. Zaměřte se na to, abyste byli nejlepší ve svém oboru a zbytek přenechte profesionálům – grafikům, textařům a specialistům na sociální sítě. A jestli váš byznys zrovna není v takové fázi, kdy byste si tuto investici mohli dovolit, poohlédněte se po spolehlivých lidech, kteří začínají a jsou schopni nabídnout nižší cenu. Hledat můžete třeba ve facebookových skupinách Copywriteři a další psavci, Práce pro grafiky, Práce v marketingu, Holky z marketingu nebo Práce ve filmu, televizi a postprodukci.

4. Prezentujete se nekvalitními fotkami nebo vizuály z fotobanky

Fotky jsou na internetu tím samým, čím je výkladní skříň obchodu. A možná v online prostoru znamenají ještě víc – lidé tu totiž mají několik obchodů s lákavými výkladními skříněmi hned vedle sebe a mohou si vybírat, kam vejdou. Nekvalitní (rozmazané nebo třeba nedostatečně velké) fotky jsou jedním z nejčastějších problémů, který při sestavování prezentace našich obchodních partnerů řešíme. Investice do fotografa přitom nemusí být veliká a profesionála i začátečníka opět najdete i na facebookových skupinách – jednou z nich je například skupina Fotografové a focení – nabídky/poptávky.

5. Nestaráte se o své profily na sociálních sítích

Zatímco založení stránky na Facebooku či Instagramu vám zabere 2 minuty, s vytvářením přínosného obsahu je to složitější. Hodně profilů menších podniků, které na sociálních sítích vidíme, bojuje s nepravidelností – po třech příspěvcích týdně často navazuje i dvouměsíční ticho po pěšině. Fungujete vůbec ještě? I to je otázka, na kterou se zákazník ptá.

6. Nevyužíváte potenciál rezervačních systémů

Umožněte zákazníkům, aby si rezervovali termín ve vašem salonu nebo stůl v restauraci online a rozhodně v jejich očích stoupnete. Vzájemně si ušetříte čas věnovaný telefonování nebo psaní e‑mailů. Na trhu je několik krabicových řešení, které je možné implementovat do vašeho webu. Ve Slevomatu bezplatně poskytujeme partnerům vlastní rezervační systém Termino, skrz který probíhá nejen rezervace na konkrétní datum a čas, ale také uplatnění voucheru. Nejvíce je o možnost online rezervace zájem v kategoriích Cestování a Krása a zdraví (kadeřnictví, kosmetická ošetření, dentální hygiena a další).

7. Zapomínáte se vzdělávat

Lidé se v onlinu chovají jinak, než ve chvíli, kdy fyzicky přicházejí do vaší prodejny. Je těžší je zaujmout a kvalitu vašich služeb mohou posuzovat i podle vaší prezentace a stylu komunikace. Snažte se zůstat v obraze a vědět toho o svých zákaznících co nejvíce. I pokud si plánujete vytvářet obsah na sociální sítě sami, najměte si na začátek alespoň konzultanta. Sledujte aktivity české i zahraniční konkurence a snažte se pochopit, proč určité věci dělají a co jim to přináší. Z oblasti četby naši marketingoví specialisté doporučují na začátek například tituly Jak na sítě nebo Na volné noze. Vzdělávat se navíc můžete i online. Mrkněte třeba na platformu Seduo.cz, projděte kurzy od Facebooku nebo absolvujte Digitální garáž od Googlu

Zpět na výpis článků

Související články


Nahoru