Co nám dala pandemie: Jak vytěžit příležitosti a neustálé změny

Pandemie společně s vládními opatřeními jsou tu již rok a za tu dobu převrátila naše životy vzhůru nohama. Změna a výzvy se staly novou normou. Co pandemie prozradila o zákaznících? Jak se v uplynulém roce proměnil byznys? Co se stalo s pracovní rutinou? A jak se z toho všeho poučit a vytěžit maximum? Ve Slevomatu jsme například museli průběžně po celý rok upravovat nabídku a platnosti voucherů, a to jak pobytů a zážitků, tak se nám zcela proměnila i nabídka zboží a služeb. Proto jsme pro vás připravili několik tipů, které se nám za uplynulý rok osvědčily.

Proměnlivá doba = proměnlivý zákazník

Plánování jakoby zmizelo z povrchu zemského. A nejvíc je to patrné na zákaznících. Spotřebitelské chování lze za poslední rok popsat jedním slovem – impulzivní. Z plánovaných dovolených se staly last minute pobyty. Na Slevomatu vzrostly prodeje pobytů den před odjezdem o stovky procent, zatímco dřív byly rezervace ubytování nejčastěji s měsíčním předstihem. Zákazníci jsou navíc mnohem více citliví na jakékoliv špatné nebo naopak dobré zprávy. Prodeje tak mohou růst, ale také padat o desítky až stovky procent ze dne na den. První tip je proto především o aktivní komunikaci: Neváhejte zákazníky průběžně informovat o změnách, bezpečnosti nákupů a podobně. Využijte k tomu všechny komunikační kanály. Nevíte si rady, nebo si nejste na sociálních sítích jistí? Dobré tipy a doporučení najdete zde.

Pohodlí i solidárnost

Online prodej roste rychleji než kdy dřív. Podle APEKu vyskočila česká e‑commerce v loňském roce o 25 % a lidé utratili na e‑shopech 196 miliard korun. Mezi nejžádanější kategorie se tak zařadily potraviny a zboží. Přičemž platí, že zákazníci jsou rovněž solidární a podporují zasažený gastro segment nebo lokální živnostníky a podnikatele. Například prodeje původního českého zboží vzrostly o 40 %.

Pokud ještě nemáte sepsané vaše unikátní prodejní vlastnosti (USP), určitě se nad nimi zamyslete. Mnohdy jsou pro vaše klienty tím, co o nákupu rozhodne. Takto vypadá seznam USP, které máme na Slevomatu. Víme, že přesně tyto hodnoty náš zákazník vyhledává.

Vstříc online komunikaci

S tím také souvisí fakt, že i když má byznys omezené možnosti, zákazník by stále měl zůstat na prvním místě. V době, kdy za vámi často nemůže přijít osobně, je kvalitní online péče rozhodující. Jak jste na tom v porovnání s vaší konkurencí? Máte-li čas, podívejte se pro inspiraci, jak se o zákazníka postarají jinde. Zkontrolujte si funkčnost vašich komunikačních kanálů. Buďte zákazníkovi blíž, komunikujte a zjistěte, co chce a co potřebuje.

Kdo šetří, má za tři, ale také mu ujede vlak

Nezávislé průzkumy ukazují, že na Facebooku je aktuálně 91 % Čechů nad 16 let a u generace ve věku nad 25 let Facebook dokonce vede před Instagramem. Navíc Češi průměrně tráví na největší sociální síti světa 143 minut denně. Jděte jim vstříc a komunikujte s nimi na sociálních sítích, více se zaměřte na obsah a jednotlivá sdělení. Naše marketingové oddělení trendy (nejen) na sociálních sítích sleduje a na ně pak reagujeme – ať už obsahově například při tvorbě kampaní v duchu vládních změn, nebo při rozpočtování reklamy v online prostředí. Na našich stránkách a v magazínu nezapomínáme na SEO či vytváření nevýdělečného obsahu, který pomáhá přilákat a často i udržet zákazníka aktivním. K růstu se totiž neprošetříte. Začít oslovovat zákazníky musíte s předstihem, a ne až když se začne rozvolňovat. Jak jste na otevření a rozvolnění připraveni ve vašem podnikání? Máte připravený plán pro hladký a svižný rozjezd?

S partnery a dodavateli jednejte pružně

Informovanost a komunikace není důležitá jen směrem k zákazníkům. Zůstaňte v průběžném kontaktu s obchodními partnery a dodavateli. I my se snažíme reagovat na měnící se poptávku a omezení novými nabídkami nebo prodloužením platnosti voucherů. Neváhejte a hledejte řešení dané situace, protože zákazník nepočká. Co bylo dříve nemyslitelné, se může snadno stát normou nebo dokonce hitem (kdo by si začátkem loňska myslel, že obědy budou vydávat i nejznámější restaurace přes okénko?).

Na Slevomatu na partnery myslíme a pořádáme pro ně už skoro rok webináře, ve kterých odhalujeme naše know-how. Jsou nějaké informace, které by mohly být důležité pro vaše dodavatele nebo spolupracující firmy? Změny v pozicích, v sortimentu nebo cokoliv, co je pro ně důležité, určitě komunikujte, upevníte si tak vzájemné vztahy.

Sharing is caring

Napojení na vaše zaměstnance je důležité, ať už jste v kanceláři, na home office nebo máte omezený provoz. Protože i na nich stojí váš další růst. Věnujte dostatečnou péči tomu, aby se cítili na pracovišti bezpečně. I my ve Slevomatu dbáme na dostatečné rozesazení, nošení respirátorů a použití dezinfekcí. Samozřejmostí je preventivní testování. Zůstaňte v kontaktu, ať už prostřednictvím online meetingů, nebo dostatečnou komunikací o dění ve firmě, plánech a plnění, a to na platformách, které zaměstnancům vyhovují a nejčastěji používají (e‑maily, sociální sítě, pomocí HR).

My ve Slevomatu například řešíme veškeré dění ve firmě každý měsíc na takzvané Zavíračce. Původně šlo o neformální setkání celé firmy, kdy vedení oznámilo výsledky, představilo nové zaměstnance a nastínilo plány na další měsíc. Kdokoliv se mohl na cokoliv zeptat a pokračovalo se malým večírkem. Teď se tato setkání přesunula do online prostředí. Pokud ještě nemáte, vytvořte si plán, jak rychle kolegy informovat o jakékoli důležité změně. Někdo má rád e‑maily, jinému vyhovuje Whatsapp nebo Facebook. Jiní nejraději staré dobré SMS. Sjednoťte si, který kanál budete společně využívat.

Nemáte do čeho píchnout? Spolupracujte

Musíte mít zavřeno, nebo jede váš provoz jen hodně omezeně? Nebojte se spolupráce, inspirujte se u konkurence, hledejte synergie a nové cesty. Otevřenost a spolupráce vás může i v těžkých dobách posunout. A začít můžete například s námi, rádi vám poradíme. 

Zpět na výpis článků

Související články


Nahoru