Češi nakupují lokální výrobky, prodeje tuzemského zboží vzrostly o 40 procent

PRAHA – Češi pomáhají v pandemii lokálním výrobcům a producentům. Prodeje českého zboží vzrostly během druhé vlny pandemie skokově a to o 40 % meziročně. Slevomat zároveň eviduje dvojnásobné množství prodejců, kteří se snaží kvůli omezením v podnikání vlivem vládních opatření nabízet své zboží online.

“Drobní obchodníci nemohou sami konkurovat velkým a zajetým eshopům. Online prodeje jim tak zdaleka nekompenzují díru v obratu způsobenou uzavřením maloobchodních prodejen, ” komentuje aktuální dění na trhu ředitel Slevomatu Ladislav Veselý s tím, že menší prodejci hledají potenciál ve spojení s většími firmami. Příkladem mohou být ovocná vína, která vyrábí Roman Štěpaník z Ostravy. Obvykle je prodává na trzích, ale i na ně dopadla přísná vládní opatření. “Naše vína vyrábíme z těch nejkvalitnějších surovin dostupných v ČR. Nepoužíváme ovocné koncentráty. Ovoce lisujeme čerstvé za studena. A pokud některé suroviny nejsou dostupné v ČR, vybíráme ty nejkvalitnější ze zahraničí. Například rakytník v bio kvalitě pochází až ze Sibiře,“ přibližuje Štěpaník.

Poměrně neveselé výročí na trhu slaví Hana Macháčková, jejíž specialitou jsou pečené čaje, které na Slevomatu prodává již od svého začátku. „Je to právě 10 let, co jsem upekla svůj první pečený čaj!“ říká Macháčková. Ke startu podnikání ji inspirovala dcera. Jako první si čaje oblíbili kamarádi, brzy po nich i zákazníci z farmářských trhů v Plzni a také zákazníci Slevomatu. „Díky tomu se o nás dozvěděli další, majitelé kaváren a obchodů. S větším prodejem se mohl rozšiřovat náš sortiment,“ vysvětluje podnikatelka, jak významně ji online prodej posunul.

Prodejní data ukazují, že zákazníci jsou k lokálním výrobcům solidární a snaží se je nákupem podpořit. Část obchodníků se stále snaží nespoléhat jen na online prodej, ale pokud je to možné, snaží se udržovat i přímý prodej. A to nejčastěji formou výdejového okénka. To někdy slouží i jako výdejní místo eshopu.

Průzkum mezi 2000 provozovateli restaurací a hospod ukázal, že například pivo a jídlo prodává přes výdejní okénko každý desátý. Jejich prodeje jsou ale na necelé polovině loňského roku. 

Zpět na výpis článků
Nahoru