Uložit Uloženo

Vodní nádrž Josefův Důl: pitná voda pro severní Čechy a cíl turistů

Nejnovější a současně největší přehrada Jizerských hor zásobuje pitnou vodou Liberec, Jablonec nad Nisou a celé Českolipsko. Její dvě hráze si oblíbili in-line bruslaři, protože kolem vedou perfektně udržované asfaltové cesty. U hráze můžete spatři také 60 metrů vysokou věž se 150 m dlouhou ocelovou přístupovou lávkou. Projeďte se k vodnímu dílu na kole, nebo si naplánujte pěší okruh ke sklářské osadě Kristiánov či k vodopádům Jeleního potoka.

Cyklovýlet za jizerskohorskými poklady

Po hrázi přehrady se line krásná cyklostezka spojující Hrabětice se Šámalovou chatou na Nové louce, která vede do samého nitra Jizerských hor. Okruh měří asi 25 km a zdolat byste jej měli za zhruba 2 hodinky bez přestávky. Míst ke kochání a ke klidnému zastavní ale cestou objevíte více než dost, takže lze předpokládat, že se výlet protáhne. Trasa je poměrně kopcovitá: nastoupáte zhruba 400 výškových metrů.

Kristiánov, Šámalova chata, Bedřichov a Královka

Auto nechte odpočívat na placeném parkovišti v Hraběticích a vydejte se z kopce dolů přímo k vodní nádrži Josefův Důl. Přejedete po hrázi za přehradu a stoupáním se dostanete nejprve k rozcestí Pod Kristiánovem. Zde si udělejte malou odbočku do Kristiánova: staré opuštěné sklářské osady s hřbitovem, chalupami i muzeem skla, od kterého vás dělí jen 500 m. Po prohlídce tohoto tajuplného místa se vydejte zpět na rozcestí a dál směrem k Šámalově chatě na Nové louce kolem malebného Blatného rybníku.

Tip: U Šámalovy chaty sestupte z kola a dejte si první pauzu po několika ujetých kilometrech: zdejší restaurace nezklame milovníky české kuchyně. Chcete-li jen pivo a párek, dejte si ho ve stánku před restaurací, posaďte se na pařez a kochejte se nádhernou loukou a zdravými lesy.

Pak se vydejte po asfaltce směrem k Bedřichovu a asi po 3–4 kilometrech dupněte do pedálů a vyšlapte pořádný kopec dál na Královku, odkud budete mít hezký výhled na Jablonec. Z Královky do Hrabětic už je to pohodička – po rovince se dostanete až k zaparkovanému autu (asi za 3 km).

Tip: Chcete-li se podívat na chatu, kam se rád vracíval Edvard Beneš, odbočte asi 300 m za Královkou doleva a po sjezdu z kopce narazíte na Prezidentskou chatu. Ochutnejte třeba místní svíčkovou nebo pivo a vydejte se dál. Nemusíte se vracet zpátky na přímou cestu do Hrabětic, ale po cestě dál z kopce dojedete opět k oslnivému Josefovu Dolu