Zřícenina hradu Lichnice a Hedvičiným údolím kolem Třemošnice

Pokud hledáte pěkný výlet na Pardubicku, projděte si zhruba 10kilometrový okruh kolem města Třemošnice na Chrudimsku. Hlavním bodem výletu je návštěva malebné zříceniny hradu Lichnice. Zaparkovat můžete na malém bezplatném parkovišti přímo pod hradem, odkud jste nahoře raz dva a nečeká vás ani žádný šílený kopec. Brána se otevírá až v 10 hodin, nevyrazte tedy moc brzy, ať zbytečně nečekáte.

Z hradu se dochovaly pouze zbytky opevnění, ale mně se moc líbil. Je z něj krásný výhled do okolí a celé nádvoří je zatravněné, takže si tu můžete udělat třeba piknik. Za vstup se platí spíše symbolické vstupné. Podívat se pak můžete do sklepení nebo na vyhlídkovou věž. Na rozpálených kamenech se občas vyhřívají hadi, tak pozor, abyste jim nezkřížili cestu.

Dobré vědět: Zřícenina budí dojem, že se dá obejít. Doporučuji jít pouze do ¾ cesty, zbylý úsek připomíná džungli, cesta je velmi úzká, neudržovaná a my přímo na ní potkali velkého hada.

Vyhlídka Dívčí kámen a Lovětínská rokle

Z hradu můžete pokračovat k vyhlídce Dívčí kámen. Ta je opředena legendou o Miladě, která tam posílala své nápadníky na smrt. Údajně si hodlala vzít jen toho, kdo se dokáže na skále nad roklí s koněm třikrát otočit. Kámen byl ale tak hladký, že muži i koně padali dolů jak hrušky. Až časem se to jednomu z nich podařilo. Veselka se však nekonala. Chrabrý jinoch přijel své kamarády pomstít a vstřelil Miladě šíp do srdce.

Tip: Mějte oči na stopkách, nenápadná odbočka na vyhlídku je hned u autobusové zastávky. Já si jí skoro nevšimla. Na druhou stranu výhled není zas tak impozantní, ale když už znáte místní příběh, proč se tam nepodívat, že?

Z vyhlídky pokračujte dál po silnici po červené/zelené turistické značce. Není tu velký provoz a za chvíli dojdete za zatáčku, kde začíná trasa Lovětínskou roklí. Je značená žlutě a určitě není pro kočárky ani kola. Cesta je úzká, plná velkých kamenů, kořenů a popadaných stromů. Po dešti to tu může pěkně klouzat.

Dobré vědět: Tato část lesa je bezúdržbová, to znamená, že co kam spadne, to tam zůstane. Místy budete překračovat stromy nebo procházet křovinami. Pořádně se pak oklepejte a zkontrolujte, náš pes na této cestě posbíral desítky klíšťat.

Z Lovětínské rokle do Hedvičina údolí

Z rozcestí Lovětínská rokle pokračujte dál po modré až na Třemošnici – východ. Cestou budete muset přejít frekventovanou silnici a přelézt svodidla. Je to jediný nebezpečný úsek, nicméně je v zatáčce, takže dávejte opravdu dobrý pozor.

Pak pokračujte po červené značce kolem slévárny Kovolis, místní silnice je nejspíš používaná pouze zaměstnanci podniku, takže tu je minimální provoz. Na rozcestí Hedvikov se můžete vydat na slušný výšlap do schodů, nebo pokračovat dál po zelené, projít Hedvičino údolí, po schodech sejít dolů a stejnou cestou, jakou jste přišli, vyrazit zpět k parkovišti pod hradem Lichnice. Abyste ale měli aspoň nějakou změnu, vydejte se na rozcestí Pod Lichnicí nikoli po modré, ale po červené značce. Vede do obce Lichnice, kde uvidíte památný Žižkův dub

Kde se najíst

My si jídlo vzali s sebou, ale nejspíš najdete nějakou restauraci v Třemošnici. Cestou však s žádným jiným občerstvením nepočítejte.