Vše, co potřebujete vědět o letu balónem. Kdy se hodí jako dárek?

Vše, co potřebujete vědět o letu balónem. Kdy se hodí jako dárek?

Jana Šupolíková 30. 6. 2021

Tenhle rozhovor vznikl v brzkých ranních hodinách mezi nebem a zemí. Někteří z nás (třeba já) letěli balónem poprvé. Bála jsem se zbytečně. Ve vzduchu je neuvěřitelný klid a ticho, jen občas zahučí hořák s ohněm. A náš kapitán Michal Rybář vedle pečlivé předletové přípravy udržoval nonstop dobrou atmosféru. Než jsme se nadáli, stokilový proutěný koš se pohnul a my jsme se vznesli vstříc nezapomenutelnému zážitku.

⏰ V 5:00 mi zvoní budík

Ještě vás budu chvíli napínat a vrátím se na zem asi o dvě hodiny zpátky. Je pět hodin ráno a mně zvoní budík. Do čeho jsem se to zase nechala uvrtat? Nesnáším výšky a nesnáším ranní vstávání. A ještě jsem sešněrovaná nervozitou špatně spala. Poprvé v životě poletím horkovzdušným balónem! Já, která se nevykloním z balkónu ve 2. patře a ze zásady nechodím ani na rozhledny. Ale kapitán balónu už dopředu slíbil, že hysterky s sebou nebere. Třeba se z toho na místě vykroutím…

Co s sebou do balónu

  • Třetí teplé svršky „jen tak pro jistotu” nechte klidně doma. Řiďte se předpovědí a teplotou na zemi. V balónu bude stejně, ne-li tepleji od hořáku s ohněm. A letíte s větrem, takže v něm nefouká. Nás čekalo svěží ráno, teplota vzduchu byla okolo 8 °C, takže se nám hodily šusťákovky i kulichy. Hlavně tedy po přistání. Před letem a během letu nás kromě ohně zahřál i adrenalin.
  • Ocenili jsme i sluneční brýle.
  • Hodit se vám bude mobil nebo foťák, abyste mohli dokumentovat krásné výhledy.
  • Doporučujeme pevné a ideálně nepromokavé boty. Nikdy předem nevíte, kde přistanete. Ve vysoké trávě s ranní rosou měkké tenisky rychle navlhnou.
  • Nezapomeňte doklady a peněženku. Kapitán vás po letu dopraví k nejbližšímu prostředku hromadné dopravy. Ale můžete se domluvit na odvozu rovnou zpět k autu.
  • Vezměte si s sebou pití, ale šetřete s ním, během letu si na toaletu jen tak neodskočíte.
  • Let je bezpečný, takže není třeba řešit závěť.

⏰ V 5:50 se scházíme na místě odletu

Stojíme na travnatém plácku v pražských Letňanech. Pomalu se schází posádka a už dorazil i náš balón. Jediný, kdo chybí, je náš fotograf Marek, který si myslel, že letíme v 6 večer. Podařilo se nám ho však vzbudit. O fotky tedy nepřijdeme! Hurá!

Balonáři se s námi moc nepářou a hned nás zapojí do příprav. Není se co divit, jsou jen dva. A k přípravě balónu je rozhodně potřeba víc než dva páry rukou. Připravte se tedy, že se budete na svém letu podílet i fyzicky. Přítomní muži vyloží nejprve vak s balónem a potom i velký proutěný koš. Na mou otázku, kolik obě součásti balónu váží, nejprve odpoví pohotovým vtipem: „Jako vzduch, jinak by to přeci neletělo.“ Nakonec se dozvím, že každý balík váží okolo sta kil.

Kapitán si nejprve smontuje kovovou konstrukci, která nese hořák balónu. Poté společně s ostatními muži položí koš na bok.

⏰ V 6:15 začínáme s předletovou přípravou

Dorazil náš fotograf. Díky brzké ranní hodině se přesunul z Letné do Letňan cobydup (na plyn). Provoz v Praze teprve zhoustne. Pánové zatím vyrolovali balón z vaku jako dlouhého hada a připevnili ho na položený koš. Na každou stranu hada povolává kapitán dvě osoby, které pomohou roztáhnout látku do požadovaného tvaru. Když je hotovo, dostáváme další instrukce: „Já začnu pomalu nafukovat balón, pustím ventilátor a budu foukat studený vzduch. Balón začne získávat tvar malé tenisové haly. Mezitím si to obejdu a zkontroluju, jestli je všechno v pořádku. Potom se vrátím a začnu už topit hořákem. Pánové, co budou držet balón – nebojte, otvor je dostatečně velký, nespálím vás. Hlavně mi nepusťte balón na ten oheň, aby se nespálil,“ poprosí na závěr.

Balón se nejdřív napustí studeným vzduchem a získá tvar malé tenisové haly.

Ostatní účastníky zájezdu žádá, aby se zdržovali co nejblíž u koše. „Dávejte pozor na lana, aby se vám do nich nezamotala noha. Je zbytečné, abyste mi tu viseli hlavou dolů. Zrovna nedávno jsem měl bezpečnostní školení a viděl jsem, jak to vypadá, když se někomu omotá provaz kolem nohy a vytáhne ho to nahoru.“ Dostáváme ještě jeden pokyn. Až se balón zvedne a otočí koš zpět do původní polohy, musíme se opřít o hranu koše a zatížit ho. A hned potom naskákat dovnitř, hlava nehlava.

Proč letíme tak brzy?

Balónem můžete letět brzy ráno, nebo pozdě večer. Důvod je jednoduchý, termické proudy jsou ideální po rozbřesku a před západem slunce. Hodně klientů nerado vstává a chce letět večer. Michal Rybář doporučuje, obzvláště v letním období, leťte ráno. Večer bývá v létě i ke 30 °C a on vám ještě zatopí za krkem. Nejkrásnější výhledy bývají v zimě, viditelnost je mnohem delší a čistší. A odpadají termické proudy, takže lze letět třeba i v poledne.

Připravte se na možnou a velmi pravděpodobnou změnu termínu. Ne vždy vyjde předpověď a je ideální počasí. Pokud se vám na zahradě nepohne ani lístek, o pár kilometrů dál to může vypadat úplně jinak. Na prvním místě je vždy bezpečnost letu.

⏰ V 6:30 nafukujeme balón

Než se balón dostatečně nafoukne, kapitán pečlivě zkontroluje snad každý centimetr balónu. Potom se vrátí a rozdá už použitelnější instrukce k nástupu. „Tady jsou takové schůdky. Dívejte se: noha sem, druhá noha sem, ruka, tady se chytněte, hop a jste tam.“ Pořád to zní jako legrace, ani mi nepřijde, že za chvíli poletím. A než se stačím nadechnout, koš se opravdu otáčí do svislé pozice. Mrknu doleva, doprava, uf, společně s kolegy přiskočím a zatížím ho. Na svou malou dušičku jsem v tu chvíli dočista zapomněla. Kapitán nastupuje a my ho následujeme.

Kdyby se vám chtělo na malou, tak je tady na dně koše taková odtoková dírka. Ne vážně, během letu si neodskočíte nikam. Už se mi ale stalo, že jsem musel udělat krátkou zastávku, aby si jedna pasažérka mohla odskočit.

⏰ V 6:40 (plus mínus) odlétáme

V koši je v každém rohu plynová bomba. Kapitán topí jako o život, ale pořád se nic neděje. „Buďte připravení, ten koš může poskočit, než se úplně vznese, vzduch se musí pořádně ohřát, “ s těmito slovy odpojí obří karabinu, která nás doposud jistila před nechtěným odletem, odhodí mohutný provaz, koš dvakrát poskočí a my se vzneseme.

Mám chuť zavolat něco jako „Ty kráso, my letíme.“ Možná jsem to i houkla, schválně se mrkněte na náš Facebook na záznam z živého vysílání a dejte mi vědět.

V 6:50 už jsme půl kilometru vysoko

Po asi 5 minutách letu jsme již ve výšce 450 metrů nad mořem. A máme nádherný výhled. Náš kapitán hlásí do vysílačky „Jiříku, zatím to vypadá na čistý sever.“ Spolu s balónem jede po zemi i doprovodné vozidlo, které po přistání naloží balón i posádku. Balón nemá žádné kormidlo nebo volant. Letí tam, kam fouká vítr.My jsme vždycky závislí na rychlosti a směru větru. Hodně lidí si myslí, že balón řídím, ale to bohužel nejde.“ S různou výškou přichází různý směr a rychlost větru. Kapitán průběžně sleduje trajektorii letu a hlásí svému doprovodu, kam zhruba letí. Trasa našeho letu tak bude jen o náhodě. „V tom je velká krása balónového létání – nikdy nevíte, kam vás vítr zavane, kam doletíte.” Celý let se kocháme výhledem a povídáme si s kapitánem. Je na něm ale vidět, že by první let sezóny strávil raději v tichu a rozjímání nad krásami blížícího se Českého středohoří.

V 7:40 začínáme hledat místo na přistání

„V balónovém létání platí jedno zlaté pravidlo. Let trvá zhruba hodinu. Pokud po 50 minutách letu vidíte ideální místo pro přistání, musíte přistát. Jinak dalších 30 minut nebude ani centimetr, kde by to šlo.“ Začínáme se tedy rozhlížet ne po krásách, ale po příhodném místu k přistání. Kapitán s námi pro efekt přeletí nad rybníkem. Rybáři mávají a radostně zdraví, jeden pes si může vyštěkat hlasivky a my letíme vesele dál. Slavná scéna z filmu Vratné lahve se nekonala. „Jiříku, najdi most, budeme muset přes řeku, “ hlásí kapitán do vysílačky doprovodnému vozidlu. Blížíme se k Labi a pořád není kde přistát. Kapitán zapíchne oko a prst na, v tuhle chvíli, asi centimetr čtvereční. Na malý kousek louky za řekou, těsně před dálnicí. „Támhle by to šlo. Bude to kapku adrenalin, ale přistaneme tam.“ Pane jo, všude kolem pole lány a my si vybereme loučku za vesnicí.

Z balónu nevyskakujte, dokud vám nedám pokyn, říká kapitán

Stalo se mi, že jsem přistál těsně před lesem. Občas ale potřebuju nechat balón co nejdelší dobu natlakovaný ve vzduchu, aby doprovod zdálky viděl, kde jsme přistáli a kam má přijet. A jednoho pána přestalo to čekání bavit, vyskočil z balónu, že nám udělá fotku. V tu chvíli jsme se vznesli do dvou metrů a unášelo nás to k lesu. Už bych nestihl klesnout dolů, protože před námi byl ten les, takže jsem musel začít topit, abych ten lese přelétl a milého pána jsme nechali dole.

V 8:15 jdeme na přistání

„Vidíte tady ta držadla? Stoupnete si do mírného podřepu, pevně se chytíte dvou madel a budete se držet, dokud vám neřeknu, že se můžete pustit. Hlavně mi nevyskakujte z balónu. Jakmile byste ho odlehčili, tak vám uletíme,“ vydává kapitán poslední instrukce před přistáním. „Přistáváme do trávy, ale cukne to.“ Přeletíme nad poslední střechou vesničky Vepřek, mineme strom a stále klesáme. Blíží se dráty elektrického vedení. Uf, tohle nebude ani na centimetry, ale spíš na milimetry. Bum. Jsme na zemi, ale nestojíme. Balón poskočí a táhne nás po zemi dál! Naštěstí jen pár metrů. Uf, už stojíme. Čekáme na pokyn, kdy můžeme bezpečně vyskočit z koše do trávy. Kapitán ještě usměrní už padající plachtu balónu a vyskakuje jako první. Snaží se všemi silami vyhnout elektrickému vedení.

8 letů z 10 nám přijde vynadat majitel pozemku, že jsme něco poničili.

Vyskakuju ven a čekám na další instrukce. Mít pevnou půdu pod nohama je najednou strašně divný pocit. Taky číháme, jestli nám někdo přiběhne vynadat. Po silnici se blíží chlapík v pracovním oblečení. Jde ovšem klidně a nese si hrnek s kávou. „Dobrej, perfektní přistání! Všechno v pohodě? Nepotřebujete něco?“ Přišel nás velmi přátelsky přivítat. Jak často se tohle děje? „8 letů z 10 nám přijde někdo vynadat, “ svěřuje se kapitán. Dneska byl dobrý let, včetně přistání

Chystáte se na let balónem? Připravte se na tohle:

  • Připravte se, že se může změnit termín vašeho letu v závislosti na počasí. Neodkládejte proto rezervaci letu až na poslední chvíli
  • Musíte se sami dopravit na místo odletu. Může se stát, že kvůli počasí pojedete v podstatě na prázdno tam a zase hned domů.
  • Na přípravě balónu před letem se podílí každý, kdo letí.
  • Oblékněte se sportovně, pohodlně, podle počasí venku. Ne víc, ne míň. V balónu nefouká.
  • Obujte pevné boty, přistáváme v přírodě.

V 8:45 se z nás stávají Baroni a Baronky z Vepřeku

Kapitán usměrnil balón a nasměroval jej z kopečka dolů směrem k silnici. Společnými silami z něj vytvarujeme hada. „Dámy, pojďte sem zakleknout, ať drží tvar a vypouští se vzduch,“ houkne a dál skládá. Složení balónu je nakonec poměrně rychlá a svižná záležitost. Mezitím dorazil pan Jiří s doprovodným vozidlem. Přinesl obří vak, do kterého začínáme balón skládat. No, spíš pěchovat. Materiál je příjemný, ale šusťákovku bych z něj prý nosit nechtěla, protože je to poměrně neprodyšný materiál. Kapitán utáhne vak a pak dostaneme speciální funkci. Sednout na něj a vytlačit přebytečný vzduch.

Jak vypadá křest vzduchoplavce? V praxi to vypadá tak, že vám pilot zapálí pramínek vlasů, polije vás bohemkou a hodí do vlasů trochu hlíny.

Poté, co naložíme balón i koš na doprovodný vůz, přinese náš kapitán malý kobereček, lahev šampaňského a diplomy. Každý vzduchoplavec, který letí poprvé je povýšen do šlechtického stavu. Pan Rybář nás křtí ve jménu ohně, vzduchu a země na Barony dle místa přistání. V praxi to vypadá tak, že mi zapálí pramínek vlasů, polije mě bohemkou a hodí mi do vlasů trochu hlíny. Připadám si jako úplně nový člověk. Loučím se s vámi jako Baronka Jana z Vepřeku.

Pro koho je let balonem vhodný dárek?

  • Pro všechny, kdo se nebojí. To je základní pravidlo.
  • Romantický soukromý let často věnují pánové své partnerce a využijí příležitost k žádosti o ruku.
  • Pro rodiče k významnému životnímu jubileu.
  • Pro celou rodinu jako nezapomenutelný zážitek, letět mohou i děti. Zvažte, jestli zrovna vaše dítě vydrží hodinu v klidu.
  • Pro novomanžele jako svatební dárek.

Nejkrásnější výhledy jsou v zimě, říká pilot horkovzdušného balónu Michal Rybář

Na začátku textu jsem vám slíbila povídání s kapitánem. Během letu jsme se já i kolega Richard vyptali na spoustu detailů. Mnoho z nich jste již odhalili v průběhu čtení. O zbývající informace a zážitky vás ale neochudíme.

Proč jste se vlastně stal pilotem balónu?

Miluju Julese Verna. A taky pocházím z Brna, kde uvidíte balóny létat hodně často. A mně se to moc líbilo. Jeden z mých snů byl letět balónem. Splnil mi ho kamarád, který už měl pilotní průkaz na lety balónem, vzal mě s sebou, ukázal mi, jak se balón pilotuje. A já už jsem u toho zůstal.

Poleťte se mnou, nechte všechny starosti na zemi, nic neřešte a jen si užívejte ticho a krásný výhled.

Vždycky říkám lidem, kteří se mnou poletí, ať nechají všechny starosti na zemi a nic neřeší. Ať si vyčistí hlavu a koukají do dálky. Já to tak dělám taky. Starosti nechám kolegovi v autě a užívám si každý let. I kdybych stokrát vzlétl z jednoho místa, tak vždycky přistanu někde jinde. Vítr je nevyzpytatelný a v tom je krása balónového létání. A vždycky pod sebou objevíte něco nového, třeba dneska velbloudy.

Jak vlastně probíhá výcvik pilota horkovzdušného balónu?

Jako první jsem musel absolvovat 20 letových hodin výcviku s instruktorem. Naučil jsem se vzlet, přistání, mezipřistání. Instruktor mě vystavil všemožným situacím, které by se mohly stát. Pak následovala teoretická část, která je podobná jako pilotní průkaz na letadlo. Musíme znát vše, co se týče provozu na letišti i přes to, že vlastně nikdy nepřijedu s balónem na vzletovou dráhu a nevzlétnu jako letadlo. Zkouška se liší jen tím, že místo letadla pilotuju balón.

Pilot balónu musí absolvovat podobný výcvik jako pilot letadla.

Potom je přezkoušení – to je let se zkoušejícím. Po absolvování a získání pilotního průkazu musí piloti ještě nalétat 50 hodin soukromě, jen sami pro zábavu. Až teprve potom můžeme létat komerčně. Dokonce je teď nové pravidlo, že se musí začínat na menším balónu. Po odlétání určitého počtu letů s menším balónem, myslím, že je to 100 letů, mohou piloti začít létat s tím větší.

Máte třeba nějaký psychologický výcvik? Co vlastně děláte, když vám tu někdo začne hysterčit.

Zpacifikuju ho silou. Ne, teď vážně. Já bych nikdy nevzal do balónu někoho, kdo říká už dole, že se úplně hystericky bojí a ostatní ho tlačí, aby letěl. Každý se musí svobodně rozhodnout sám. Ale tohle se mi nikdy nestalo. Lidi opravdu létají dobrovolně. Paradoxně největší strašpytlové jsou muži, velicí dvoumetroví chlapi, do kterých byste to neřekli. Stalo se mi už, že mi tu někdo po celou dobu letu klečel, aby neviděl přes hranu koše.

Nikdy bych nevzal do balónu někoho, kdo říká už na zemi, že se úplně hystericky bojí. A ostatní ho tlačí, aby letěl. Každý se musí svobodně rozhodnout sám.

Kde jsou nejkrásnější výhledy z balónu?

Na to se lidé hodně ptají. A nedá se jednoznačně říct. Každý to má rád někde jinde a všechny oblasti mají své kouzlo. Nejlepší je vzlétat odněkud, kde to máte rádi. Já létám všechny destinace, které jsou na Slevomatu. Potom máme i hodně privátních letů, kde si člověk může do jisté míry zvolit míst vzletu sám.

Já mám rád vzlety na Vysočině. Hodně krásná a populární je Pálava, konkrétně vodní nádrž Nové mlýny. Potom je krásný Český ráj. Hodně opomíjené a přitom nádherné je České středohoří. Tím směrem my teď zrovna letíme.

Nejčastěji letíme ve výšce okolo 500 metrů. Maximálně vystoupám do 1 kilometru, potom se ztrácí detaily a výhled je dost monotónní.

Jak vysoko při běžném letu vystoupáte?

Zhruba do jednoho kilometru. Výš to nemá smysl, protože už jsou to takové Google mapy. Svět je placatý, nevidíte detaily, žádné nerovnosti. Ideální je 500–800 metrů, můžete pozorovat, co mají lidi na zahrádkách, uvidíte srnky, které probíhají polem.

My jsme vám před letem pomáhali nafouknout balón. Je to běžná praxe?

Ano, je. S přípravou potřebujeme pomoct, takže se klienti takzvaně i trochu ušpiní prací. Třeba drží balón při nafukování. No a po přistání čekáme, až za námi dorazí doprovod, který jede celou dobu s námi a stopuje nás, abychom mohli naložit balón na přívěs. Takže nezahálíme a společně složíme balón.

Na závěr ale čeká malá odměna. Probíhá totiž křest vzduchoplavce. Každý, kdo letí balónem poprvé, je pokřtěn do šlechtického stavu. Vaše šlechtické jméno se odvíjí od místa přistání. Pozor, své jméno si musíte pamatovat. Pokud ho zapomenete a nějaký balónář vás nachytá, prohrajte bednu šampaňského.

Kolegovi jednou proletěl balónem model letadla a zamotal se to provazů. Ale i kdyby chyběla spodní třetina balónu, tak je pořád letuschopný.

Jak je to s provozem ve vzduchu? Neútočí na balón ptáci?

Má to svá pravidla. Záleží, jestli třeba neletíte přes vzdušný prostor letiště. Ale mimo ně máme před letadly přednost, protože nemůžeme manévrovat tak rychle, jako letadlo. Párkrát mi na balón útočil pták, ale nic se nestalo. Oni jsou spíš zvědaví, chtějí na balón sedat. Kolegovi jednou vlétl do letadla asi dvoumetrový model letadla. Borec chtěl hrozně moc létat kolem balónu a nezvládl manévr, prolétl skrz látku a zamotal se uvnitř balónu do provazů. To bylo trochu nepříjemné. Ale ptáci škodu neudělají. Jediný problém vzniká, když se udělá díra v balónu přímo nahoře, potom uniká teplý vzduch. Ale i kdyby chyběla spodní třetina balónu, tak je pořád letuschopný.

Kolik lidí se vejde do balónu?

Balón, kterým letíme, je koncipovaný pro 6 osob plus pilot. Potom jsou balóny, do kterých se vejde víc lidí. Nebo také závodní balóny jen pro dva. Všechno závisí na velikosti balónu. Čím větší koš a víc lidí v něm, tím musí být větší balón, aby unesl více váhy.

Zažil jste už třeba v balónu žádost o ruku?

Já jsem jich zažil přibližně 30. Děje se to hlavně při privátních letech. Jsem docela rád, když mi to řeknou dopředu, abych potom nebyl překvapený. Já ale dělám i svatby v balónu. Máme domluveného kněze z Církve československé husitské, vezmeme větší koš. Většinou letím já, oddávající, snoubenci, svědci a fotograf, sedm osob celkem.

Má to svá úskalí. Vzhledem k tomu, že nikdy nevíte, jestli povětrnostní podmínky dovolí a my nakonec poletíme. Takže jsem už zažil i svatbu, kdy se sjela celá rodina – babičky, tetičky atd., aby viděli nevěstu a ženicha. Oni odlétli balónem a všichni ostatní jeli domů, protože oficiální svatba byla až o týden později. Právě kvůli tomu, kdybychom třeba neodlétli, aby měli snoubenci čas a prostor na náhradní řešení.

Děláme i svatby v balónu. Většinou letím já, oddávající, snoubenci, svědci a fotograf. Celkem sedm osob. A nevěsta musí počítat s tím, že se ušpiní.

Nezašpiní se tak trochu nevěsta při přistání?

S tím musí počítat. Startujeme na louce, takže asi není vhodné mít lodičky na vysokém jehlovém podpatku. Dlouhé a objemné šaty s vlečkou také úplně nedoporučuji.

A jak se má obléct normální smrtelník, který letí balónem?

Tak jak vy. Sportovně, aby vám bylo příjemně, abyste se cítili pohodlně a nebyla vám zima.

Je nějaké věkové omezení? Mohou létat i děti?

Není to problém, většinou se toho ty děti samy bojí. Některé se těší a pak se bojí toho hořáku, který je hodně hlučný. Asi zásadní je, aby dítě vidělo přes okraj, aby z toho něco mělo. Vezl jsem už i tříletou holčičku, která let zvládla skvěle. Ale je to hodně individuální.

Přistál jsem už v lese, na sídlišti mezi paneláky. Kolega přistál doprostřed křižovatky. A já se závodním balónem do škarpy.

Jaké bylo nejneobvyklejší místo, kde jste přistál?

V lese. A bylo to s tímhle konkrétním balónem. Když zvednete hlavu, tak můžete vidět 6 nových panelů. V lese ani nepoznáte, že jsme přistáli. Smrky mají okolo 20 metrů a balón je delší, takže pomalu proklesáme, než se zachytí balón do korun stromů. Samozřejmě se potrhal, proto máme ty nové panely.

Přistával jsem i na sídlišti mezi paneláky. A kolega přistával u Valtic do křižovatky. Vyhodil z koše manévrovací lano, já jsem zastavil dopravu, stáhl jsem ho do křižovatky, protože do vinic opravdu přistát nemůžete.

A potom se mi stalo na závodech, že nám došel plyn. Když vám dojde plyn, tak pomalu klesáte dolů, nežuchnete jak hruška ze stromu. Nejdřív jsme sklesali asi 4 metry nad střechy domů, přelétli jsme naštěstí dál. První přistání bylo doprostřed hlavní silnice mezi Otrokovicemi a Zlínem. Druhým skokem jsme přistáli už definitivně na krajnici mezi pole a benzínku a byl klid.

Už jste někdy přistál na vodu?

Přistávali jsme, ano. Dříve to bylo povolené, zakázali nám to před 6 lety jako nebezpečný manévr pod pokutou asi 50 tisíc korun. Není to tak nebezpečné, nikdy se při tom nestala žádná nehoda, ale spíš si stěžovali rybáři. Když jsem si dělal pilotní průkaz v roce 2013, tak jsme hodně často létali nad vodou. Je to dobrý trénink na učení se vzdáleností. Přístroj vám neukáže, jak daleko je hladina jezera od vás. Pilot musí sledovat protilehlý břeh a horizont za ním a na tom se naučí jak rychle klesáte a stoupáte.

Když se dotknete hladiny, tak se nestane to, co ve filmu Vratné lahve, že byste hned byli půl metru ve vodě. Většinou se jen dno koše dotýká hladiny a já nás horkem udržuju na hladině.

Když se dotknete hladiny, tak se nestane to, co ve filmu Vratné lahve. Nepotopíte se hned půl metru hluboko. Většinou se jen dno koše dotýká hladiny a já nás horkem udržuju na hladině. Kdyby se ale stalo, že se dostaneme nad jezero a začal by docházet plyn, tak můžu plynové lahve přehodit přes koš a ony nás budou nadnášet jako bójky. I koš je sám o sobě jako bójka.

Asi letíme na Neratovice, mrknu raději do mapy, protože je tam zakázaný prostor pro přelety nad chemičkou.

Vy asi musíte mít zeměpis v malíčku, že?

Je to tak. Dneska už je sice všechno na internetu, ale já jsem naučený od starších pilotů pořád číst v mapě. Je to spolehlivější, když vypadne signál, tak je vám mapa v mobilu k ničemu.

Kolik letů absolvujete ročně?

Já osobně okolo 120. Pan Božoň, majitel Promo Air nalítá zhruba 200 letů.

Náš tester zážitků Richard a jeho zkušenosti s balónovým létáním

Na letu balónem mě hrozně baví, jak vás pilot do celé akce zapojí. Máte pocit, že vás přijímají do nějaké komunity. A po přistání se tak opravdu stane. Navěky budete baroni z náhodné vesničky, do které přistanete, takže musíte doufat, že zrovna nebude foukat třeba na Vepřek. Let balónem je asi nejabsurdnější způsob dopravy. Ale pro mě taky nejromantičtější. Vzlétnete a necháte se unášet, kam vás vítr zavane. Užíváte si ticho, výhled a povídáte si s lidmi na palubě. Žijete okamžikem a je vám úplně jedno, kam doletíte.

Jak se to dá zvládnout? Hodně závisí na počasí, lety se ruší z hodiny na hodinu.

Ono je třeba dva týdny škaredé počasí, tak se nelétá. Ale pak je měsíc krásně a já jsem ráno i večer ve vzduchu. A tak pořád dokola.

Takže máte volno jen, pokud je ošklivo.

Já se vždycky těším, když předpověď počasí hlásí ošklivo. V zimě je ale neletových dnů víc.

Balónem se dá létat i v zimě?

Pokud to počasí dovolí, tak ano. A jsou to vlastně jedny z nejkrásnějších letů. Vyjde-li počasí, viditelnost je opravdu neuvěřitelná. Většina klientů se těší, že poletí v létě – v červenci nebo v srpnu. Ale pod těmi hořáky je kolem 50 °C. Navíc je teplo, na horizontu opar, takže dohlednost je kratší. Výhoda je, že v zimě už se tolik nemusíme řídit termikou jako v létě, takže v zimě můžeme letět klidně v poledne.

Děláme i přelety hor. Let bývá dvouhodinový, bereme s sebou víc plynových lahví.

Teď to bereme na Říp. Zajímavé je, že i přesto, že létám třeba 60 letů ročně z Roudnice nad Labem, přes Říp jsem letěl asi 3×. Vždycky fouká dolů na Prahu. Nebo od Řípu.

Horkovzdušný balón Promo Air s logem Slevomat můžete potkávat od roku 2011. Za první dva dny se prodalo neuvěřitelných 379 letů balónem. A abychom byli aktuální, tak za rok 2020 jsme na Slevomatu prodali 2652 letů. Nedivíme se. Let balónem je fantastický zážitek.

Liší se nějak zákazník ze Slevomatu od zákazníka, který se vás najde napřímo?

Ten hlavní rozdíl vidím asi v tom, že poukaz na let balónem od Slevomatu většinou někdo dostane jako dárek. A vůbec netuší, co se bude dít. Nejprve jsou zákazníci překvapení, že vůbec musí dojet na místo vzletu. Potom jsou překvapení, že lety se ruší, když není ideální počasí…

Pokud si zákazník koupí let balónem přes Slevomat, má nějaké omezení odkud může vzlétnout?

Určitě to není striktně omezené. Pro Promo Air létá více pilotů, ale já konkrétně létám nejčastěji Český ráj, Konopiště, Karlštejn, i třeba Roudnice nad Labem. Potom se létá z Brna, z Pálavy. Vím o jednom oblíbeném místě u Ostravy. Potom samozřejmě jih Čech. Létá se z Českých Budějovic, z Českého Krumlova. A nesmím zapomenout na Karlovy Vary. Ať jste odkudkoli, tak to k balónu nebudete mít nikdy daleko.

Létáme hodinu po rozbřesku a hodinu před západem slunce. Potom už začíná ranní nebo večerní termické proudění vzduchu, které je nebezpečné pro balónové létání.

Nepsané balónářské pravidlo je, že se létá hodinu po rozbřesku a hodinu před západem slunce. Je to z toho důvodu, že potom začíná ranní nebo večerní termické proudění vzduchu, které je nebezpečné pro let balónem. Proto musíme na začátku toho termického proudění už být zpátky na zemi. Večer se čeká na ochlazení před západem slunce, kdy ta termika zase odchází.

V létě se proto potkáváme kolem 6. hodiny ranní. Čas odletu se během roku samozřejmě posouvá a řídí se východem slunce. V zimě se dá létat ale třeba i v poledne, tam ta termika vypadá trochu jinak.

Let trvá zhruba hodinu. Ale nečekejte, že v 59. minutě zážitku vypínáme plyn a začneme klesat padni, kam padni. Většinou zhruba poslední čtvrthodinu letu řešíme místo přistání. Ale celý zážitek trvá cca dvě a půl hodiny od vybalení po finální sbalení koše.

Let trvá zhruba hodinu. Ale nečekejte, že v 59. minutě zážitku vypínáme plyn a začneme klesat padni, kam padni.

Bylo balónové létání během covidu povolené?

V roce 2020 jsme létali během léta, zhruba od května do října, než nám to vláda zakázala. A v letošním roce letíme vlastně dnes spolu poprvé.

O svůj příběh se s námi podělili i naši další obchodní partneři

Přečtěte si, jak se popasovali s krizí, proč jsou na Slevomatu a co pěkného u nich můžete zažít.

Jak se vám článek líbil?

Jana Šupolíková

Jmenuju se Jana a před 8 lety jsem založila blog Muffinarium.cz. Důvod byl jednoduchý. Tenkrát ještě skoro neexistovaly foodblogy a na internetu nešlo najít slušný recept na domácí muffiny. Za ty roky jsem upekla stovky muffinů, dva syny a 3. místo na Foodblogu roku v kategorii Dezerty a pečení v roce 2014. 

Zaujal vás článek? Tohle se vám bude líbit!

Nahoru