8 kol, 6 obřích válců a motor bez startéru. Zkrotíte Tatru nebo buldozer?

8 kol, 6 obřích válců a motor bez startéru. Zkrotíte Tatru nebo buldozer?

Jana Šupolíková 1. 6. 2021

Centrum bezpečné jízdy Libros v Ostravě se na Slevomatu pravidelně objevuje více než čtyři roky. Za tu dobu jsme ho stihli už několikrát otestovat. A všichni, kdo jízdu na asfaltovém i technicko-terénním polygonu zažili, se nadšeně shodují – každá jízda stojí za to! Ať už sednete za volant buldozeru Stalinec, jedné z legendárních Tater nebo si vyzkoušíte driftování na asfaltu. Vždycky budete odcházet s mravenčením v zádech a otázkou na rtech: „Co si asi tak vyzkouším příště?“

Slevomat nám přináší zhruba polovinu klientely, z některých lidí jsou dokonce sběratelé našich zážitků, “ říká nadšeně David Selc, jeden ze zkušených instruktorů v Librosu. David se našemu všetečnému týmu tentokrát věnoval celý den. Trpělivě odpovídal na otázky, absolvoval živé vysílání (na živák se můžete mrknout ze záznamu na našem Facebooku zde) a nadšeně předváděl různé automobilové kousky, které si ostatně můžete vyzkoušet kdykoliv i vy sami. Včetně žádané novinky Plastic Drift.

Davide, vysvětlíte nám, co to ten Plastic Drift vlastně je?

Plastic Drift je jízda v přetáčivém smyku. Na pneumatiky zadní nápravy navlékneme nízkoadhezní návleky. Tím snížíme přilnavost vozidla a simulujeme přetáčivý smyk. Je to jeden ze dvou typů smyku, který může automobil dostat. Takže zážitek je i edukativního charakteru, ovšem podaný zábavnou formou. Z toho důvodu jsme vlastně vymysleli takovýto typ řidičského simulátoru. Aby se řidič pobavil, ale zároveň se i něco naučil.

Přetáčivý a nedotáčivý smyk

Přetáčivý smyk je situace, kdy přední část vozidla pokračuje při průjezdu zatáčkou v jízdě ve směru zatáčky, kdežto zadní část vozidla opouští stopu a začne opisovat kružnici kolem přední části vozu. Tzv. se smýkne zadní náprava (lidově řečeno autu ustřelí zadek). V případě nedotáčivého smyku se smýkne přední náprava a automobil vyjede ze zatáčky přední částí ven. Z nedotáčivého smyku se i tak může stát přetáčivý smyk.

Jak vás napadlo přidat do programu zrovna takový typ zážitku?

Koncepce Plastic Driftu vznikla v Japonsku. Japonsko je totiž mekka jízdy přetáčivým smykem. Tímto způsobem se baví hlavně řidičská postautoškolová omladina. Mají nejlevnější vozy různých kategorií. Zpravidla jsou to menší automobily s motorem vpředu s předním náhonem kol. Obouvají ringy (nízkoadhezní návleky) na pneumatiky zadní nápravy, čímž snižují adhezi a jezdí pak smykem. A nás to baví taky.

Pro koho je Plastic Drift vhodný zážitek?

Mohu přijít jak jednotlivci, kteří si chtějí takříkajíc zablbnout, případně se naučit ovládat vozidlo, které se dostane do přetáčivého smyku. Ale je to i skupinová forma zábavy. Máme 10 speciálů pro Plastic Drift, propustnost trati je 5 vozidel, tedy 5 jezdců, takže skupinky se můžou paralelně střídat třeba po 10 minutách.

Mohou přijít jednotlivci, kteří si chtějí takříkajíc zablbnout. Ale přivítáme i skupinky. Třeba Plastic Drift je skvělá forma skupinového zážitku.

Co dalšího tu mohou ještě vyzkoušet skupiny?

Máme tu driftovací tříkolky – tribiky. Jsou tu čtyři kusy, takže se i s nimi dá zablbnout ve skupince. No a potom tu máme školy smyku, kdy každý přijede svým vozidlem a může si zkusit tu dynamickou jízdu na naší aktivní smykové desce.

Dokonce jsme připravili i programy pro firemní teambuildingy. Hodně populární jsou v tomto ohledu školy smyku a adrenalin za volantem v terénu. Ne každý se ale najde v tom, co nabízíme. Záleží, co si daná firma přeje. Není problém domluvit individuální program.

Existuje auto, které to nezvládne?

Na smykové desce dokážeme iniciovat přetáčivý smyk na jakémkoli vozidle do 40 tun. Od nejmenšího osobního vozidla, až po Tatry i autobus. Z desky stříkají vodní stěny, deska sama iniciuje přetáčivý smyk, přidáváme i nějaké překážky.

Náš tester Richard a jeho zkušenost se zážitky z Librosu

Když jsem nasedl do Fabie upravené pro Plastic Drift a poprvé se mi „utrhnul zadek“, dost mě překvapilo, že ovládání tohoto typu driftu je úplně jiné, než v zadokolce. Takže pro mě to byla nová výzva a nová dovednost. Plastic Drift se mi zdá bezpečnější, nemáte za sebou zadní kola ve vysokých obrátkách, ale „pouze“ ve smyku. A taky se tolik nekouří za kočárem. Rozhodně mě Plastic Drift nezklamal. Stejně jako jízda v Hummeru, Tatře 813 nebo buldozeru. Z Librosu vždycky odcházím zaplavený adrenalinem a radostí, protože tyhle zážitky pokaždé překonají moje představy.

Takže si sem člověk může teoreticky přijet zadriftovat i autobusem?

Ano, drift autobusem je u nás jedinečný. A co je nejdůležitější, můžete si s sebou vzít až 99 spolujezdců na stání, takže je to opravdu hromadný zážitek. (smích) Jezdí sem třeba trénovat hasiči. V současné době tu dokonce probíhá výcvik IZS z celé republiky. Teď tu zrovna máme skupinu C, vozidla nad 3,5 tuny. Trénovat mohou samozřejmě i na jiných polygonech v ČR, ale my máme nejvyšší nosnost smykové desky. Je koncipovaná pro nákladní vozidla až do 40 tun váhy.

Pojďme si říct, jak to u vás chodí. Dostala jsem voucher, dejme tomu třeba na oblíbenou jízdu Tatrou 813. Objednám si u vás termín, přijedu sem. Co mě tady čeká?

Na začátek vás tu čeká papírování. Registrace, prohlášení jezdce, kontrola platnosti voucheru. Klient je potom představen instruktorovi. Pokud to konkrétní druh zážitku vyžaduje, tak si jdete společně vybrat bezpečnostní přilbu. Potom následuje instruktážní jízda, kdy řídí instruktor. A následně už usedá za volant klient a užije si svůj zážitek. Každou jízdu z bezpečnostních důvodů natáčíme. A klient si může záznam své jízdy přikoupit k zážitku. Po zážitku se vracíme sem do hlavní budovy, pustíme klientovi video z jízdy, proběhne gratulace a slavnostní předání certifikátu.

Nemusíte mít vůbec řidičák. Nejsme pozemní komunikace, takže tu neplatí Zákon o pozemních komunikacích.

Je potřeba k absolvování zážitku speciální řidičské oprávnění?

U nás není vůbec potřeba vlastnit pro samotnou jízdu řidičské oprávnění. My nejsme pozemní komunikace, takže tu neplatí Zákon o pozemních komunikacích. Kdo umí alespoň trošku ovládat vozidlo, a dosáhne na pedály, tak se může svézt všemi typy vozidel, které tu máme. A máme jich tu požehnaně, konkrétně 68 kusů. Vždy se vám věnuje instruktor, který vás proškolí k manipulaci s konkrétním strojem. A celý zážitek pak probíhá pod dohledem zkušeného instruktora.

Máte letos ještě něco nového kromě již zmíněného Plastik Driftu?

My se hlavně snažíme neustále vymýšlet něco nového na technicko-terénním polygonu. Přidáváme nové prvky, ať už industriální nebo přírodní, třeba pískové valy. Teď jsme dokončili autohoupačku, kde se můžete zhoupnout i s Tatrou – na té jsme se mimochodem svezli i během živého vysílání na Facebooku Slevomatu s Hummerem.

V čem jsou vaše polygony jedinečné, co jinde v Česku není možné zažít?

Řekl bych, že je to jízda ruským buldozerem Stalinec T-170 ze 70. let. Je to faceliftovaný veterán, má podvozek z tanku a obrovitánský motor. Jeho písty jsou velké zhruba jako desetilitrový kyblík na vodu. Stalinec nemá vlastní startér, protože na světě ani neexistuje tak silný startér. To je velký unikát. Startuje se malým dvoutaktním motorem, který se roztočí a tím se roztočí i ten veliký motor Stalince. Koho by to zajímalo, je to čtyřválec o objemu 15 litrů. Takže už jen to samotné startování může být pro spoustu lidí velký zážitek.

Má ještě jednu anomálii. Čím více šlapete na plyn, tím ho vlastně ubíráte. Takže buldozer zrychluje, když povolujete plyn.

Je nějaký zážitek více oblíbený?

Určitě naše trucktrialové speciály, osmikolové Tatry 813. Teď momentálně připravujeme takový Dakarský speciál. Hned v závěsu jsou v popularitě školy smyku.

Máme základní kurzy školy smyku, které trvají jen 2 hodiny. Nejoblíbenější je 4hodinová škola. Hodina je vyhrazena na teorii a 3 hodiny na praktickou část. A také máme 5hodinový profi kurz, kde do hloubky probíráme asistenční systémy, chování vozidla v nestandardních situacích. Některé sice neumíme u nás nasimulovat, ale známe je a dokážeme je teoreticky vysvětlit.

Jak jezdit v zimě a zvládnout smyk?

Na toto téma vyzpovídala kolegyně Sandra rovnou majitele Centra bezpečné jízdy LIBROS, pana Libora Václavíka. Přečtěte si přínosný rozhovor o nástrahách jízdy v zimě, ale také o tom, jak tyto nástrahy zvládnout.

Co vy sám osobně tady máte nejraději?

Já mám nejradši rychlost. Moje top je závodní Fabie a hned v závěsu Tatra. Nejvíc si ale užiju rychlou závodní jízdu na asfaltovém polygonu v závodní Fabii. Náš asfaltový polygon je samozřejmě bezpečně modelovaný pro výuku řidičů, ale zároveň z něj snadno uděláme takový malý závodní Libros Ring.

Co nejvíc baví vaše klienty?

Kopečky. Když vyjedete s obří Tatrou na kopec, tak vlastně nevidíte vůbec před sebe, dokud se nepřehoupnete. Většina lidí zamrzne a vůbec neví, co má dělat. A pak je populární škola smyku.

Lidi nejvíc baví překážky v terénu. Vyjet na kopec a nevidět před sebe, než se přehoupnete, to je velký zážitek.

Je vůbec přejíždění některých extrémních terénních překážek bezpečné?

Každá překážka má trochu rezervu. Jsou dimenzované tak, aby jejich přejetí pro vás bylo velkým zážitkem, ale zároveň musí být bezpečné. Nikdy nejedeme s vozidly až za hranu. Některé překážky zvládneme například jen s tou osmikolovou Tatrou. Třeba přejezd valu s kládami. Tatra disponuje 18litrovým vidlicovým 6válcovým motorem. Náhon má 8×8. Takže v podstatě překoná jakoukoliv překážku, protože je jako stonožka. Její podvozek má výkyvné nápravy, každé kolo jede nezávisle na tom druhém.

Který vůz je nejsložitější, potažmo nejzábavnější na řízení. Pokud jsem zkušený řidič a chtěla bych si vyzkoušet něco nového…

Jsou ty tu tři takové zajímavé auťáky. První je Praga V3S. Kdo neumí jezdit s meziplynem, tak nezařadí. Auto je bez jakýchkoliv posilovačů řízení, kromě posilovačů brzd. Druhý nejsložitější je buldozer Stalinec. Jeho obsluha je náročná, už samotné startování je zážitek. Klientů se ptám, jestli chtějí být třeba i u toho startování, nebo chtějí přijít už k nastartovanému buldozeru. A potom Tatra. Člověk musí dodržet několik kroků pro samotný start, ale i při jízdě v terénu. Konkrétně, pokud sešlápnete spojku při sjíždění z kopce, tak se Tatra, která váží 19 tun, tak rozjede, že může vzniknout docela problém.

Je pravda, že si tu mohou zařídit automobil i děti?

Je to pravda, máme takový projekt, které mu říkáme I-legální autoškola. Když jsme tenhle projekt spouštěli, tak jsme k tomu byli strašně skeptičtí. Ale je to obrovsky populární. Stane se, že máme během soboty třeba i 10 I-legálních autoškol za sebou.

Jediným limitem pro děti je dosáhnout na pedály. Nicméně obecně jsou ty zážitky koncipované pro děti od 10 let. Zkusíme si bezpečný posed, manipulaci s volantem, základní instruktáž, bezpečně se rozjet, zařadit. Záleží na dítěti, co všechno za vymezený čas stihneme. Každé dítě je jinak vnímavé. S některým se toho stihne víc, s některým míň.

Přijeďte si k nám do Librosu vyzkoušet jeden ze 68 kusů naší vozové techniky. Stojí to za to!

Jak se vám podařilo překonat dobu koronavirovou?

Těžko, protože jsme byli skoro celou dobu zavření. Mohli jsme provozovat jen individuální sportovní jízdy při venkovních aktivitách, konkrétně tu školu smyku. Jinak fungujeme v létě v zimě, protože oba polygony jsou samozřejmě sjízdné i v zimě.

Teď už je konečně otevřeno. Dodržujeme samozřejmě platná vládní nařízení. Pravidelně je aktualizujeme na našem webu, takže pokud máte otázky, určitě se mrkněte. Teď (pozn. redakce 19. května 2021) požadujeme platný, tedy minimálně 72 hodin starý, negativní antigenní nebo PCR test. Případně osvědčení o očkování, nebo v nedávné době prodělaném onemocnění.

Vládní opatření proti koronaviru

Nákup na Slevomatu je bezpečný i v době koronaviru. Vládní opatření pro vás pečlivě sledujeme a pravidelně aktualizujeme jejich seznam. Nejste si jistí, jestli si můžete koupit voucher? Přečtěte si aktuální opatření.

Co se týče školy smyku, tak tam se řídíme výjimkou pro autoškoly. Máme rozdělené učebny tak, aby na jednom kurzu bylo pouze 9 studentů a jeden instruktor. Takže teoretická část probíhá v učebnách s patřičnými rozestupy. Během jízdy, pokud sedí člověk ve vozidle sám, tak nemusí mít respirátor. Pokud jede s instruktorem, tak samozřejmě musí mít nasazený respirátor.

David Selc o Centru bezpečné jízdy Libros

Libros funguje od roku 2004. Tehdy to byl spíše jako technicko-terénní polygon, který byl původně na ploše, kde máme teď asfaltový polygon. Postupem času se nám podařilo koupit další pozemky, technicko-terénní polygon jsme přesunuli kousek vedle a na jeho původním místě jsme vybudovali asfaltový polygon, na kterém dnes driftujeme, nebo tu probíhá škola smyku.

Taková zajímavost je, že traktorbagr, se kterým si dnes zajezdíme, tak postavil celý nový technicko-terénní polygon. Všechno to tu odbagroval. Má to za sebou a pořád skvěle slouží.

Jak dlouho jste vlastně na Slevomatu?

Asi 4 roky.

Je pro vás Slevomat dobrý partner?

Je to náš nejlepší partner. Troufám si říct, že více než polovina naší klientely, která přichází za adrenalinovými zážitky v terénu, je ze Slevomatu. Přece jenom jsme národ, který miluje slevy. Však to znáte, když jsou v nákupních střediscích slevové akce, tak se tam běžný smrtelník na běžný nákup pomalu ani nedostane. Na slevy lidi slyší a slyšet budou vždycky. Však už to věděl i Tomáš Baťa. Z toho důvodu jsme na Slevomatu, má to smysl.

Zážitků na asfaltovém polygonu prodáme přes Slevomat méně. Největší zájem je prostě o jistou formu extrému a adrenalinu, což je u nás výsada hlavně technicko-terénního polygonu.

Slevomat je náš nejlepší partner. 50 % naší klientely, která přichází za adrenalinovými zážitky v terénu, je ze Slevomatu.

Pomohl vám nějak Slevomat během pandemie?

Nějaký efekt tam byl, ale bylo to pro a proti, protože byly zavřené kraje. Takže plná sezóna u nás vypadá opravdu trochu jinak, než tomu bylo letos.

Liší se nějak zákazník ze Slevomatu a ten, který přijde napřímo?

Voucherem! (smích) Jinak se neliší vůbec. Většina lidí, kteří sem během roku přijdou, sem chodí s pokorou, těší se, co bude. Někdo má rozpaky. Spektrum lidí, kteří sem přichází za zážitky, nejde popsat jednou větou. Je to opravdu široké spektrum lidí.

Dostávají často lidé adrenalin v autě jako dárek?

Ano, zpravidla sem přichází lidé obdarovaní voucherem. Někdy s sebou přivedou i početnou rodinu. Někdy z obav, že jim to nepůjde, přijdou úplně sami, dají si jednu jízdu na zkoušku sami a za nějaký čas přijdou i s doprovodem.

Takže se sem lidé rádi vrací?

Vrací, odhadem se sem vrací tak 20 % lidí, kteří si dělají ze zážitků sbírku. My tu totiž rozdáváme certifikáty za absolvování zážitků. Takže vlastně sbírají ty certifikáty, protože každý má jiný obrázek. Někteří si je i dají za rámeček a vystavují si je. Je to hezké. Máme tu pár takových nadšenců.

O svůj příběh se s námi podělili i naši další obchodní partneři

Přečtěte si, jak se popasovali s krizí, proč jsou na Slevomatu a co pěkného u nich můžete zažít.

Jak se vám článek líbil?

Jana Šupolíková

Jmenuju se Jana a před 8 lety jsem založila blog Muffinarium.cz. Důvod byl jednoduchý. Tenkrát ještě skoro neexistovaly foodblogy a na internetu nešlo najít slušný recept na domácí muffiny. Za ty roky jsem upekla stovky muffinů, dva syny a 3. místo na Foodblogu roku v kategorii Dezerty a pečení v roce 2014. 

Zaujal vás článek? Tohle se vám bude líbit!

Nahoru