Češi se dali na zdravé stravování, zájem vzrostl o desítky procent

PRAHA – Zatímco někteří během pandemie kvůli nedostatku pohybu a sportovního vyžití tloustnou, jiní nenechali nic náhodě a začali se více věnovat kvalitnímu stravování. Alespoň to ukazují prodejní data největšího zážitkového portálu Slevomat. Prodeje samotné kategorie zdravá strava si jen během loňského roku polepšily o 71 %.

Spadají sem například ořechová másla, zdravější varianty oleje jako například kokosový, domácí marmelády, přepuštěná másla ghí a podobně. Průměrná výše nákupu se v této kategorii zvýšila ze 490 na 610 korun. Ještě výraznější prodeje jsou patrné v kategorii oříšků, sušeného ovoce a semínek. Ta si během loňska polepšila o 82 %.

“Před lety byly velkým trendem takzvané superpotraviny, kam patří například chia semínka a podobně, které se staly součástí aktivního života. Jelikož tyto možnosti dlouhodobě ustaly, přesunula se pozornost k zdravějším pochutinám, jakou jsou právě oříšky či domácí potraviny, ” přibližuje ředitel společnosti Ladislav Veselý s tím, že zmíněná kategorie superpotravin naopak během loňského roku propadla o 46 %.

Zajímavý je trend u prodeje jídla s sebou. Přestože většina národa strávila velkou část z uplynulých 12 měsíců doma, vzrostla i poptávka o jídlo z restaurací. Ve srovnání s rokem 2019 byly prodeje o 220 %. “Tady se kombinuje několik faktorů. Část lidí byla solidární ke skomírajícímu gastro segmentu. V průběhu času se pak přidávali i ti, co už nechtěli doma neustále jen vařit, ” komentuje Veselý.

Slevomat rovněž zaznamenal vzrůstající poptávku po takzvané krabičkové dietě. Ta funguje tak, že zákazník dostane podle zakoupeného programu připravená jídla na celý den. Nemusí tudíž nic připravovat ani vařit. “Mnoho lidí během uplynulého roku bez dostatku pohybu začala přibírat. Je patrné, že od Nového roku s vlnou předsevzetí roste počet lidí, kteří stravování řeší, nebo se přímo pouští do nejrůznějších diet, ” uzavírá Veselý. 

6. dubna 2021

Slevomat zažil v roce 2020 rekordní léto, letos chce růst o desítky procent

PRAHA – Slevomat jakožto největší tuzemský prodejce cestování a zážitků měl během turbulentního roku 2020 rekordní letní sezónu. Prodeje domácího cestování vyrostly o 50 % ve srovnání s doposud rekordním létem z roku 2019. Zároveň se orientoval na prodej zboží lokálních výrobců a prodejců. V tomto segmentu firma rovněž meziročně rostla. Celkové hospodářské výsledky za loňský rok jsou díky tomu lepší, než jaký je průměr trhu. Slevomat utržil dohromady 1,8 miliardy korun.

Zatímco cestovní ruch padal o vyšší desítky procent, Slevomat díky orientaci na tuzemský cestovní ruch globální otřesy ustál. Celkový hospodářský výsledek je nižší o 27 % než v rekordním roce 2019. Ke zmírnění vlivu série vládních nařízení pomohla například širší nabídka hotelů během hlavní letní sezóny a s tím spojená i silná poptávka zejména po ubytování v Praze. Prodeje pobytů v samotném hlavním městě vykázaly loni meziroční růst o neuvěřitelných 162 %. Jednalo se o nejlepší výsledek za dobu fungování portálu. Firmě se mimo jiné podařilo získat úspěšné spolupráce s luxusními hotely jako Hilton, Imperial, Clarion a další.

“Chtělo by se říct, že loňský rok škrtáme, ale celkové výsledky ve srovnání s trhem nebyly zdaleka tak špatné. Například letní sezona byla co do prodejů pobytů v tuzemsku rekordní. Zajímavý růst jsme dále zaznamenali v kategorii zboží, kde nám k lepším výsledkům pomohla podpora drobných výrobců a prodejců potravin pochutin, alkoholu i rukodělných výrobků. Právě o jejich zboží byl zejména během lockdownu mnohem větší zájem, ” komentuje loňské výsledky ředitel společnosti Ladislav Veselý s tím, že například zmíněný segment zboží si meziročně polepšil o 9 %.

Ambicí pro letošek je návrat k silnému růstu z konce roku 2019. Úspěch firmy je však významně ovlivněn dopady vládních opatření. Nicméně firma předpokládá, že i letos bude převládat v cestovním ruchu poptávka po tuzemsku. “Věříme, že se nám podaří navázat na úspěch z loňského léta a nadále upevníme svoji pozici nejvýznamnějšího hráče v oblasti cestování, ” dodal Veselý. 

28. ledna 2021

Přibývá Čechů, kteří nakupují dárky za zaměstnanecké benefity

Dárky za firemní benefity nakupují desetitisíce Čechů. Jedná se o peníze, které dostávají zaměstnanci nejčastěji formou kreditů či poukázek ke mzdě. Ty mohou pak uplatnit například i za dárky. Jak vyplývá z prodejních dat Slevomatu, v letošním předvánočním období tak učinilo již 56 tisíc Čechů.

Jedná se meziročně o pětiprocentní nárůst. Průměrně si jeden nakupující převedl firemní benefity na nákupní kredit v hodnotě 4050 Kč. Následná průměrná hodnota nákupu činila 3000 korun. To je dokonce o 10 procent více než loni.

„Dříve byly firemní benefity nejčastěji využívány na nákup vitaminů, masáží nebo se využívaly na sportovní vyžití. Postupem času se možnost nákupu značně rozšířila. Letos tak Češi nejvíce nakupují touto formou dárky v podobě poukazů na cestování nebo služby,“ vysvětluje ředitel Slevomatu Ladislav Veselý. 

18. prosince 2020

Fotoprodukty se stávají jedním z nejžádanějších dárků

Kalendáře, obrazy, nebo hrnky a polštáře s vytištěnou vlastní fotografií se staly jedním z nejžádanějších trendů letošních Vánoc. Prodeje fotoproduktů vzrostly od listopadu meziročně o 20 %. Vyplývá to z údajů společnosti Slevomat.

“Na jednu stranu je překvapivé, že fotoprodukty jsou zrovna letos tolik oblíbené. Dá se totiž předpokládat, že lidé měli kvůli různým omezením méně zážitků a tudíž méně příležitostí k focení. Na druhou stranu mnoho lidí prochází své archivy a vzpomíná, nebo si prostě chtějí vlivem omezení společenského života připomenout své blízké, ” zamýšlí se nad rostoucími prodeji ředitel Slevomatu Ladislav Veselý.

Fotoproduktů patří mezi stálý sortiment na největším českém zážitkovém portálu. Za deset let fungování Slevomatu se podařilo prodat přes 830 tisíc nejrůznějších fotoproduktů v hodnotě přesahující 220 milionů korun. “Fungují jako univerzální dárek a upomínkový předmět zároveň, ” dodává Veselý s tím, že cílovou skupinou jsou všechny věkové kategorie. 

11. prosince 2020

Češi nakupují lokální výrobky, prodeje tuzemského zboží vzrostly o 40 procent

PRAHA – Češi pomáhají v pandemii lokálním výrobcům a producentům. Prodeje českého zboží vzrostly během druhé vlny pandemie skokově a to o 40 % meziročně. Slevomat zároveň eviduje dvojnásobné množství prodejců, kteří se snaží kvůli omezením v podnikání vlivem vládních opatření nabízet své zboží online.

“Drobní obchodníci nemohou sami konkurovat velkým a zajetým eshopům. Online prodeje jim tak zdaleka nekompenzují díru v obratu způsobenou uzavřením maloobchodních prodejen, ” komentuje aktuální dění na trhu ředitel Slevomatu Ladislav Veselý s tím, že menší prodejci hledají potenciál ve spojení s většími firmami. Příkladem mohou být ovocná vína, která vyrábí Roman Štěpaník z Ostravy. Obvykle je prodává na trzích, ale i na ně dopadla přísná vládní opatření. “Naše vína vyrábíme z těch nejkvalitnějších surovin dostupných v ČR. Nepoužíváme ovocné koncentráty. Ovoce lisujeme čerstvé za studena. A pokud některé suroviny nejsou dostupné v ČR, vybíráme ty nejkvalitnější ze zahraničí. Například rakytník v bio kvalitě pochází až ze Sibiře,“ přibližuje Štěpaník.

Poměrně neveselé výročí na trhu slaví Hana Macháčková, jejíž specialitou jsou pečené čaje, které na Slevomatu prodává již od svého začátku. „Je to právě 10 let, co jsem upekla svůj první pečený čaj!“ říká Macháčková. Ke startu podnikání ji inspirovala dcera. Jako první si čaje oblíbili kamarádi, brzy po nich i zákazníci z farmářských trhů v Plzni a také zákazníci Slevomatu. „Díky tomu se o nás dozvěděli další, majitelé kaváren a obchodů. S větším prodejem se mohl rozšiřovat náš sortiment,“ vysvětluje podnikatelka, jak významně ji online prodej posunul. 

Prodejní data ukazují, že zákazníci jsou k lokálním výrobcům solidární a snaží se je nákupem podpořit. Část obchodníků se stále snaží nespoléhat jen na online prodej, ale pokud je to možné, snaží se udržovat i přímý prodej. A to nejčastěji formou výdejového okénka. To někdy slouží i jako výdejní místo eshopu.

Průzkum mezi 2000 provozovateli restaurací a hospod ukázal, že například pivo a jídlo prodává přes výdejní okénko každý desátý. Jejich prodeje jsou ale na necelé polovině loňského roku. 

25. listopadu 2020