Deset let v ČR očima Slevomatu
PRAHA – Slevomat slaví deset let na trhu. A není to deset let jen tak nějakých. Firma úspěšně uzavírá dekádu, jejíž začátek poznamenala globální hospodářská a finanční krize, ale postupně se přehoupla ve výrazný ekonomický růst Česka. Vývoj a proměna Slevomatu při zpětném pohledu vykresluje, jak se v tuzemsku uplynulých deset let žilo, jedlo, pilo, utrácelo, prostě jak se Čechům dařilo.
Slevomat začínal v roce 2010 v dobách krize a stavěl na slevách. Inspirován světově známou firmou Groupon nabízel výhodné nabídky, pro jejichž získání byl nutný určitý počet zákazníků. Historicky první nabídkou na stránkách portálu byl poukaz na nápoje v Mama Coffee v hodnotě 100 korun. Vůbec nejprodávanější kategorií toho roku byly ale vstupy do wellness. “Od té doby s námi do sauny nebo do wellness šlo více než 170 tisíc zákazníků, kteří utratili dohromady více než 236 milionů korun, ” vypočítává ředitel Slevomatu Ladislav Veselý.
Obdobně významný je segment gastra, který se rovněž stal jedním z poznávacích znamení tehdy nového portálu. Zároveň by sám o sobě mohl ukázat, jak se v průběhu let měnily české chutě, preference, trendy a hlavně útraty.
Hned následující rok se prodeje poukazů na dezerty a zmrzliny staly nejvýraznějším trendem Slevomatu. Jen v roce 2011 zákazníci nakoupili přes 47 tisíc kopečků zmrzliny u Fruitisima. Za celou dobu fungování firmy se pak prodalo přes 424 tisíc voucherů na zmrzliny a dezerty v hodnotě přes 93 milionů korun. “V roce 2011 jsme slavili významný milník. Zhruba rok od založení firmy se podařilo prodat milion voucherů, ” prozrazuje Veselý.
Zajímavý pohled nabízí rok 2012. Největším fenoménem byly tou dobou vstupy do solárií. I takové byly preference našinců. Nicméně dlouho u nich nezůstaly, zejména pod vlivem zdravotní kritiky poptávka i nabídka po opalování v soláriích upadla. Naopak s tím, jak se firma na trhu etablovala, pomohla nové trendy utvářet a s tím i poskytnou zajímavé podnikatelské příležitosti. Příkladem mohou být únikové hry.
Ty se staly nastupujícím trendem roku 2015. Takzvané escape nebo též exit rooms přišly z Japonska. “Na sklonku roku 2015 jsme do nabídky zařadily první hry a ihned se staly fenomenálně úspěšné. Příležitosti se chytlo mnoho jednotlivců i subjektů a únikovek přibývalo v nabídce po desítkách, ” popisuje ředitel Slevomatu a dokresluje podrobnými čísly: do konce téhož roku se na tuto zábavu prodalo přes tisíc voucherů za necelý jeden milion korun. Do dnešního dne jde však už o více než 144 tisíc voucherů v hodnotě přesahující 131 milionů korun.
Zábava a trávení volného času začaly postupně na Slevomatu převažovat. I tady je patrné, jak se v průběhu let Čechům dařilo a ekonomicky se zvedali. Zatímco v roce 2016 byly jednou z nejžádanějších kategorií jednodenní pobyty ať už k moři nebo na hory, tak loni a letos byly nejčastěji vyhledávané týdenní pobyty. Právě v uplynulých čtyřech letech se Slevomat postupně transformoval v cestovní a zážitkový portál. Ze slevových voucherů se nabídka posunula ke speciálně připravovaným balíčkům. V rámci tuzemského cestování se dokonce stal nejvlivnějším hráčem. Pobyt v Česku už nakoupilo přes 730 tisíc zákazníků, kteří tak utratili přes 4,6 miliardy korun.
“Na zájem o jednodenní dovolené lze koukat i tak, že v pokrizových letech se Češi museli k růstu vypracovat. Na radovánky zkrátka nebyl čas. Ale je patrné, že s rostoucí ekonomikou a díky tomu i rostoucí kupní silou se v posledních letech naučili užívat si. Patrné to bylo ve všech segmentech, od gastronomie přes zážitky, ať už sportovní a adrenalinové, nebo čistě relaxační. Výdaje za cestování to jen podtrhují, ” dodává Veselý a připomíná, že právě loni dosáhl Slevomat na obrat ve výši 2,5 miliardy korun. Nakoupila u něj už skoro polovina republiky, registrovaných zákazníků jsou více než 4 miliony.
1. října 2020