Aktuální trendy v zákaznickém chování. Jak pandemie covidu-19 změnila vašeho zákazníka?

Upřednostňují teď lidé skutečně české značky? O jaké služby a produkty mají největší zájem a jak budou trávit tohle léto? Během posledních tří měsíců se situace dynamicky vyvíjela, a i když se dnes pomalu vrací do normálu, ne všechno zůstane stejné. Zákazníci budou opatrnější, ale bavit se, cestovat a utrácet jen tak nepřestanou.

Jediné dvě jistoty – jídlo a sex

Hned v prvních dnech karantény jsme na Slevomatu zaznamenali skokový nárůst poptávky ve dvou kategoriích – Potraviny a Erotické pomůcky. Hračky pro dospělé poskočily v prodejích o 30 %, jídlo, potravinové doplňky a zboží jako celek pak tvořilo v prvních dnech 95 % všech prodejů.

Teď je zase všechno naruby

Zatímco v polovině března se na Slevomatu prodávalo téměř výhradně zboží, po měsíci nastal skokový posun. Zákazníky začalo opět ve velkém zajímat cestování, v polovině května měly velký nástup rovněž lokální služby, jako jsou restaurace, bary, kavárny, masáže, kadeřnictví atp.

Co je české, to je žádané

Situace v prvních týdnech dopadla zejména na malé firmy a živnostníky, kteří zažívali pokles poptávky o 75 procent a více. Ukázalo se však, že Češi jsou solidární a při nakupování berou v potaz, že svým nákupem mohou podpořit české společnosti. Podle našich průzkumů a dat z prodejů české značky preferuje 60 % zákazníků.

Mnoho lokálních producentů během koronakrize narazilo na své limity v tom, kolik osloví zákazníků. Díky Slevomatu mohli začít rychle prodávat online a zajistit si tak nákupy z celé republiky. Meziročně přibylo v sekci Zboží oproti minulému roku více než 40 % partnerů.

Tip: Než se vydáte do online světa, který odměňuje připravené, přečtěte si, jakým 7 chybám se při přechodu do online podnikání vyhnout.

I dovolená bude letos česká

Ještě před rokem cestovali Češi na týdenní a delší dovolené nejčastěji do Chorvatska, Itálie a na Slovensko, pomalu objevovali Polsko. Dovolená v Česku plnila roli jakési odměny, kterou si lidé dopřávali klidně dvakrát, třikrát i vícekrát za rok. Víkendové pobyty na 2–3 noci byly nejoblíbenějším typem české dovolené.

Z aktuálních průzkumů a prodejů vidíme, že lidé teď mnohem častěji hledají pobyty v Česku na týden a déle. V červnu ještě vybírají převážně dvě noci, dlouhé pobyty na 5 a více nocí jsou doménou léta. Dovolená v Česku teď naprosto dominuje, nově se objevuje také Slovensko, zejména pak termíny na konci léta.

Nové služby a nové příležitosti

Vedle obliby všeho českého pozorujeme ještě jeden trend. Lidé jsou otevřeni novým zážitkům a typům služeb, které tu před koronavirem vlastně neexistovaly. Jeden z partnerů například přichystal online degustace, kdy si zákazníci objednají vzorky vína, které jim po doručení zkušený sommelier představí během online přenosu.

Tomu, jak Češi začínají poznávat vlastní zemi, se přizpůsobují i cestovní kanceláře. Sledujeme velký nárůst poznávacích zájezdů na oblíbená místa po ČR, kdy je v ceně také průvodce a program. Čeština tak bude více slyšet na Karlštejně, v Kutné Hoře nebo v Praze.

Jaký je současný zákazník? Opatrný, ale věrný

Vidíme, že v minulých týdnech udělaly tisíce zákazníků svůj první online nákup na Slevomatu – v kategorii Zboží nakoupilo v březnu 16 % nových zákazníků a téměř 20 % zákazníků nakoupilo v květnu na Slevomatu poprvé dovolenou v Česku.

Některé přesvědčila bohatá nabídka a možnost přesně si navolit veškeré parametry dovolené, jiní k tomu byli „přinuceni“, protože prodejny a cestovní kanceláře v jejich ulici byly zavřené. Až 70 % těchto zákazníků říká, že vezme v úvahu online nákup i příště.

Závěr + tipy, na co se teď zaměřit

Lidé jsou nyní opatrnější a dávají větší pozor na hygienické podmínky a bezpečnost. Vyplatí se jim proto říkat, jaká opatření děláte, ať už je to pravidelná dezinfekce, rozestupy mezi stoly nebo cokoliv dalšího, co vás stojí úsilí a peníze.

Ačkoli se nám to nemusí líbit, svět se během posledních týdnů výrazně přesunul do online prostředí. Boom zažily streamovací služby, videohovory, ale také online kurzy a obecně prodej přes internet. To sice ještě není důvod přesunout celé podnikání na internet (ve většině případů to ani není možné), může to však být motivace zapracovat na svém vlastním webu a zpříjemnit zákazníkům zážitek z nákupu v online prostředí. 

Zpět na výpis článků

Související články


Nahoru