Jaký vliv mají špatné pneumatiky na vaši peněženku a proč čistit klimatizaci?

Jaký vliv mají špatné pneumatiky na vaši peněženku a proč čistit klimatizaci?

Zuzana Fuxová Zuzana Fuxová 12. 10. 2020

Do letošního roku pro mě slovo „přezout“ znamenalo výlet do obuvi, kde jsem se vybavila novými lodičkami nebo jinými botami v duchu aktuálních trendů. Osud tomu ale chtěl, že jsem si musela rozšířit obzory a začít se starat taky o zimní a jarní přezutí pro čtyři kola aut. Otázek jsem měla víc než dost a letmý průzkum na internetu jejich okruh spíš rozšířil, než že by mi ve věci udělal jasno. S těmi botami to tedy bylo jednodušší. 

Naštěstí jsem ale nemusela pro radu daleko. Můj mladší bratr, o kterém jsem v první třídě složila báseň ve znění „Můj brácha si rozbíjí auta čím dál víc, aby je spravil. A nespraví stejně nic,“ se v oblasti autoservisu naštěstí značně vypracoval. Dokonce tak, že je z něj profesionální automechanik. A tak jsem si na něj připravila seznam otázek. O výsledky svého průzkumu se teď s vámi ráda podělím a navrch přidám i pár rad k čištění klimatizace.

Proč je třeba auto přezouvat? 

Vlastně to dává smysl. Kozačky v létě nebo jehlové podpatky na ledovce jsou taky hazard se zdravím. Podobně nevhodné pneumatiky – ať už špatné, sjeté, nebo nesprávně nahuštěné, mohou být příčinou dopravní nehody. A taky je na to zákon. A na rozdíl od zákonů módy, na které dohlíží jen módní policie, vás za jeho porušení může pokutovat opravdový orgán. Vsadím se, že z hlavy vyjmenujete aspoň deset lepších způsobů, jak utratit peníze za případnou pokutu. Třeba ty nové lodičky, ať neodbíhám od tématu…

Jak je to u pneumatik se sezónou? 

O existenci letních a zimních pneumatik jsem tedy slyšela i já. Ale v čem se vlastně liší a kdy je čas na jejich výměnu? To, že v zimě se používají pneumatiky zimní a v létě letní, není žádná raketová mechanika. „Ze zákona je povinné použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu nebo ledu nebo pokud ji lze vzhledem k počasí předpokládat,“ vysvětlil mi Jan Fux, bratr a provozovatel autoservisu. 

Avšak i když v zimním období není příliš velká zima, je používání zimních pneumatik ve většině případů z hlediska bezpečnosti nutné. Vlastnosti zimních pneu jsou při teplotě pod 7 °C daleko lepší než vlastnosti letních pneumatik. „A co to jako znamená?“ ptala jsem se. Prý je to celé trochu složitější, ale mám se spokojit s vysvětlením, že „v chladném počasí letní pneumatika ztrácí pružnost a tím i přilnavost k vozovce. A to bez ohledu na to, jestli je na ní sníh či námraza. Při nižší teplotě jsou zimní pneumatiky bezpečnější i na suchém povrchu.“

Domluvte si přezutí pneumatik ve svém okolí

A proč přezouváme na jaro? „Platí to samozřejmě i naopak. Takže pokud se teploty dlouhodobě pohybují nad teplotou 7 °C, je vhodné přezout na letní pneu. Dle zákona přezouváme od 1. dubna, dřív to jde taky, ale záleží na soudnosti řidiče a také na případné policejní kontrole.“  

5 důvodů, proč přezout na letní pneu

  • Bezpečnost 
  • Menší spotřeba paliva
  • Lepší přilnavost pneumatik k povrchu při vyšších teplotách
  • Kratší brzdná dráha
  • Úspora zimních pneumatik – díky používání jen v zimě vydrží déle 

Zimní výbava neznamená jen lyže a čepice

To se zdá celkem jednoduché. Že by v tom nebyl žádný háček? „Dej si pozor na úseky, které jsou označené dopravní značkou Zimní výbava,“ varuje bratr. Tam totiž platí povinnost použití zimních pneumatik vždy, bez ohledu na počasí, a často bývá doplněna dodatkovou tabulkou s termínem, od kdy do kdy je v platnosti.

„Pokud se tedy s autem chystáš někam, kde je tento úsek, nechej si jarní přezutí až po výletu,“ radí bratr automechanik. Dopravní značky samozřejmě známe všichni už z autoškoly, takže jen jako poznámka na okraj, značka Zimní výbava je modrá s bílým znakem auta a sněhové vločky. V celé ČR je těchto značek něco přes stovku. Jednoduché googlení vám najde mapku, kde všude se nacházejí

Vážně se nejde přezouvání auta nijak vyhnout? 

Jde. Když necháte auto přes zimu v garáži. Ale to není moc praktická rada. Prý je tu ale ještě jedno řešení. „Kompromis mezi zimním a letním obutím představují celoroční pneumatiky. Jejich přilnavost k silnici v zimě ale není tak dobrá jako u zimních pneumatik. Proto se dají doporučit jen v případě, že v zimě auto vyjíždí jen velmi málo, a když nasněží nebo namrzne, můžete auto nechat doma,“ vysvětluje Jan Fux. 

A je tu ještě jeden trik. „Často se setkávám s takzvaným dojížděním zimních pneumatik. Zimní pneumatika musí mít ze zákona minimálně 4mm dezén. Pokud se na konci zimy dostane pneu na tuto hloubku, lidé je nepřezouvají, používají je v létě a na zimu pak koupí pneumatiky nové. Není to sice zakázané, ale odborníci to nedoporučují, zimní pneumatika se při letním provozu nadměrně zahřívá a ztrácí vlastnosti, rapidně se prodlužuje brzdná dráha, snižuje se ovladatelnost vozu a vlivem většího valivého odporu se zvedá i spotřeba vozu,“ vypočítává Jan Fux argumenty, proč tenhle způsob šetření zdá se být tak trochu nešťastným, jak by řekl klasik. 

Jaký dezén mají mít pneumatiky? 

Dezén je odborný výraz pro vzorek pneumatiky. Ten může mít různou hloubku, která přímo ovlivňuje vlastnosti pneumatiky. Správná hloubka je ošetřena zákonem, a to rozlišně pro letní a zimní pneumatiky.

 

  • Nové pneumatiky mají výšku dezénu cca 7–8 mm. 
  • Minimální výška dezénu letních pneumatik je 1,6 mm.
  • Minimální výška dezénu zimních pneumatik je 4 mm. 

Jaké pneumatiky jsou nejlepší? 

Boty na novou sezónu si vybereme podle toho, které se nám líbí, netlačí nás (nebo se tak aspoň těch 5 minut při zkoušení v prodejně tváří) a hodí se k našemu stylu. U pneumatik jsou kritéria výběru těch nejlepších prozaičtější. Pokud si s výběrem nechcete lámat hlavu, nechte si poradit od odborníka v pneuservisu, kam přijedete na přezutí. Toho svého si vyberte třeba v kategorii Auto Moto na Slevomatu.

A pokud jste analytický typ, poslouží vám četné testy letních pneumatik v různých rozměrech, kterých je na internetu plno. Testy hodnotí jízdní vlastnosti vozidla na mokru a na suchu, rychlost opotřebení a hlučnost. Výběr pneumatik má vliv taky na spotřebu paliva, vysvětlení vás ušetřím, ale jak si vedou ty vaše pneumatiky poznáte ze štítku, který na nich musí být podle evropské směrnice. 

Jak často si pneumatiky nechat vyvážit? 

Při průzkumu tématu jsem narazila i na to, že často bývá součástí přezutí také vyvažování kol. A tak jsem se zeptala, k čemu je to vlastně dobré. „Nevyvážená kola vibrují a poškozují podvozek – ložiska, čepy a další součástky. Navíc není právě pohodlné, když se vám volant v rychlosti 80 km za hodinu klepe pod rukama,“ vypráví přesvědčivě Jan Fux. 

I kdybyste se rozhodli výměnu kol na novou sezónu provést svépomocí, vyvážení nechte na profesionálovi. Je k tomu totiž třeba jak zkušenost, tak také drahé vybavení – kvalitní vyvažovačka stojí i stovky tisíc. Na základě tohoto „vyšetření“ pak automechanik nainstaluje nová závaží. 

Nechte si seřídit i geometrii

A ještě je tu jedna věc. „Někdo si plete vyvažování kol s kontrolou geometrie kol. To je ale něco jiného. A je to stejně důležité. Kola s vadnou geometrií mají buď nesprávný sklon vůči autu, nebo nestojí kolmo vůči vozovce. Auto pak při řízení táhne na jednu stranu, a navíc si během jednoho léta můžete zničit i úplně nové pneumatiky. V servisu vám geometrii seřídí asi za hodinku,“ zakončuje Jan Fux vyčerpávající školení.

 

Jak se starat o klimatizaci auta

Péči o klimatizaci nepodceňujte, rozhoduje totiž o kvalitě vzduchu, který v autě dýcháte vy i spolupasažéři. Ve spletitém klimatizačním systému mohou vznikat plísně a usazovat se jiné mikroorganismy, které určitě nechcete vdechovat. Důležité je to zejména v případě, že trpíte alergiemi. 

Jak dezinfikovat klimatizaci? 

Klimatizaci dezinfikujte minimálně jednou ročně, raději ale každého půl roku. Spojte to s výměnou filtru. „Interiérový filtr klimatizace vyměňujte ideálně každoročně. Pokud trpíte na alergie, vyberte si filtr s uhlíkovým vláknem. Vhodné je také spojit čištění klimatizace s dezinfekcí interiéru auta ozonem. Ve většině autoservisů vám tyto úkony provedou běžně při výměně náplně klimatizace,“ radí automechanik. 

Čištění klimatizace můžete vyřešit i svépomocí. „V drogerii nebo na lépe zásobené benzinové pumpě seženete antibakteriální čistič za cenu kolem 200 Kč. Stačí vyndat vložku filtru a přiloženou hadičkou stříknout dezinfekci do prostorů filtru. Vytvořená pěna vyčistí výměník klimatizace a nečistoty spolu s čistidlem odtečou z vozu odtokovým kanálkem. Vyžaduje to ovšem jistou zručnost a při špatném provedení hrozí poškození elektroinstalace,“ upozorňuje Jan Fux, automechanik a specialista pneuservisu. 

Jak vyměnit náplň klimatizace? 

Klimatizace funguje díky chladicímu médiu, které je uvnitř natlakováno v plynném skupenství. Je normální, že dochází k jeho pozvolnému ubývání, a je třeba jej doplňovat. Jednou ročně si nechte zkontrolovat jeho stav. Jednou za dva roky pak nechte celou náplň kompletně vyměnit. Spolu s náplní se doplňuje do systému i olej, nutný k promazávání celého systému. „Výměnu chadicího média svěřte odborníkovi. Do servisu zamiřte i v případě, že sledujete horší výkon klimatizace, studený vzduch nastupuje pomaleji nebo po zapnutí klimatizace cítíte zápach,“ doporučuje Jan Fux. 

 

Jak pečovat o klimatizaci?

I když v zimě klimatizaci nepoužíváte, jednou za pár týdnů ji přesto spusťte. „Klimatizačnímu systému škodí, když je dlouho nečinný. Proto ji pouštějte pravidelně, aby se těsnicí prvky promazaly mazivem. Navíc vám vzduch z klimatizace pomůže rychleji odmlžit okna,“ radí automechanik. V létě pak klimatizaci vypínejte pár minut před koncem jízdy, než vypnete motor. Díky tomu vyschne a nebudou se v ní tvořit bakterie. 

Tak a je to. Teď víte o přezutí pneu a čištění klimatizace vše potřebné. Stačí si jen vybrat autoservis v okolí a domluvit termín návštěvy, ať vám auto šlape jako hodinky. 

Zuzana Fuxová

Zuzana Fuxová

Hodně čtu, ráda píšu, pořád zpívám, občas tančím, někdy maluju, sem tam účinkuju v divadle a taky s oblibou létám světem.