Jak být v roce 2020 šťastnější? Zbavte se těchto zlozvyků

Jak být v roce 2020 šťastnější? Zbavte se těchto zlozvyků

Sandra Soukupová Sdílet

Nejmíň stokrát už jste si říkali, že začnete cvičit, přestanete kouřit, budete víc číst, jíst zdravěji… Ale skutek utek. Nepomohla ani novoroční předsevzetí, ani sebemrskačství. Dobrá zpráva je, že v tom nejste sami, a ještě lepší, že se to dá zlomit. Přečetla jsem několik populárních knih o seberozvoji a vytáhla z nich skvělé tipy, které vám pomůžou skoncovat s vašimi zlozvyky. 

Nemůžu vstát, pořád odsouvám budík 

“Ještě 5 minut…” Zní vám to povědomě? Pak nejspíš po ránu taky odsouváte budík, abyste se ještě trochu dospali. Jenže ouha, z původních pěti minut je najednou půlhodina. Nakonec nestíháte, lítáte po bytě jako splašení a do práce dorazíte pozdě. Navíc se nedá říct, že byste se kdovíjak dobře vyspali. Dá se s tím něco dělat? 

Dá! A měli byste začít hned. Odsouvání budíku totiž škodí vašemu zdraví. Znovu a znovu se totiž dostáváte do procesu usínání a znovu a znovu ho násilně přerušujete. Podle Matthewa Walkera, autora knihy Proč spíme, „způsobí vytržení ze spánku náhlý nárůst krevního tlaku a nárazové zrychlení tepové frekvence“.

Ve vašem nervovém systému vyvolává budík reakci „útok, nebo útěk“, což nemá s přirozeným probuzením nic společného. Odkládáním budíku tedy opakovaně děsíte své vlastní srdce, vstává se vám hůř a jste unavenější, než kdybyste se z postele vyhrabali rovnou. O rozmrzelosti ani nemluvě. 

Jak se tedy naučíte neodsouvat budík?

  • Zbytečně neponocujte, ať vám ranní vstávání nedělá takový problém.
  • Používáte budík v mobilu? Dejte si telefon do vedlejší místnosti. 
  • Vstávejte vždy ve stejnou dobu (ano, i o víkendu), tělo má rádo pravidelný režim. Postupem času vám nebude vstávání dělat takové potíže.

Každý to má asi jinak, ale po třicítce jsem u sebe začala sledovat, že chodit spát v přibližně stejnou dobu mi vyhovuje a přes den lépe funguji, když mám pravidelný režim. Mnohem lépe se mi vstává a dodržuji to i o víkendu, kdy si dopřeju třeba půl hodinky navíc, takže vstanu v sedm a užívám si krásné ráno. A bonus je to, že v pondělí mě pak nečeká takový šok.

Katka, head of Creative team

  • Nastavte si v mobilu takový budík, který nepřestane vyzvánět, dokud nesplníte nějaký úkol, např. nevyřešíte zadanou matematickou úlohu. Umí to třeba Alarmy.
  • Pomocí chytrých hodinek sledujte svůj spánkový cyklus, abyste zjistili, v jaký čas byste měli vstávat. Kvalitu vašeho spánku dokážou měřit i mobilní aplikace, třeba Sleep Cycle nebo Sleep as Android.
  • Zacvičte si. Vím, že to zní šíleně, když máte ještě zalepené oči a dělá vám problém jen vstát. Když se ale rozhýbete, probudí vás to. 
  • Začněte ovládat svého slona, viz kapitola Nemůžu se dokopat ke cvičení.

Mě z postele spolehlivě vytáhne pes. Díky němu jsem zjistila, jak jsou rána krásná. Když si najdete opravdu dobrý důvod, proč vstát, půjde vám to mnohem líp.

Sandra, copywriter

Dobré vědět: Na každého platí něco jiného. Zkoušejte a kombinujte uvedené metody, abyste našli, co vám sedí. A hlavně vydržte, chvilku trvá, než tělo přivykne novému režimu.

A kdyby na vás nic z výše uvedeného neplatilo, zkuste Clocky – budík, který musíte chytit, jinak bude pořád zvonit

Rozptyluje mě e‑mail. Na každou zprávu chci hned reagovat

Máte tendenci pořád kontrolovat e‑mail a řešit příchozí poštu hned? Tak to jste na cestě do pekla. Kvůli neustálé kontrole se nedokážete na nic pořádně soustředit, jste roztěkaní a nemáte klid na řešení důležitých úkolů. 

E‑mail považují za strašný žrout času i autoři seberozvojových knih, věnuje se mu například Leo Babauta v knize Soustředění nebo Timothy Ferriss v knize Čtyřhodinový pracovní týden, kterou označil slavný New York Times za bestseller. Jak tedy ven z e‑mailové pasti? 

1. Zavřete mailovou schránku

“To přece nejde, co když propásnu důležitou zprávu a bude z toho průšvih?” Úplně vás slyším. Buďte v klidu. Málokdy vám do mailu přijde žádost o řešení fakt velkého průšvihu. Kdyby se opravdu dělo něco mimořádného, co nesnese odklad, váš šéf a kolegové by vás nejspíš bombardovali po telefonu. Navíc se nemusíte odstřihnout na celý den. Zavřete mail na hodinu dvě nebo na dopoledne. Uvidíte, že se nic tak zlého nestane. Vy přitom uděláte mnohem víc práce. 

2. Neodpovídejte na maily hned, jak přijdou

Vyhraďte si na vyřizování mailů třeba 30 minut v kuse a sfoukněte jich víc najednou. Když řešíte každý mail zvlášť podle toho, kdy přijde, roztříští se vaše pozornost a odvede vás od řešení důležitějších úkolů. Na většinu mailů nemusíte reagovat hned, lidé to ani nečekají. Prostě se jen zbavili svého úkolu a přepinkli ho na vás. To ale neznamená, že se mu máte věnovat okamžitě. Nejprve dokončete svoji práci, pak pomáhejte ostatním. 

3. Vypněte si upozornění na příchozí zprávy

Notifikace jsou zbytečně rušivý element, bez kterého se bez problémů obejdete. Když si mail zkontrolujete ráno a pak třeba v jednu, bude to bohatě stačit.

4. Udělejte si v poště pořádek

Naučte se maily třídit do složek, aby vás po otevření nestrašilo přes 50 nepřečtených zpráv. Ideální je držet nepřečtenou poštu na nule, říká se tomu inbox zero. Tato metoda spočívá v tom, že na mail hned po přečtení buď odpovíte, nebo ho přesunete na seznam úkolů.

Můžete si v kalendáři rovnou vyblokovat okno, kdy se budete úkolu věnovat, nebo zadání přesuňte třeba do Trella. To je skvělý nástroj pro evidenci pracovních i soukromých úkolů. Pro každé zadání si vytvoříte novou kartu a můžete tam shromažďovat veškeré požadavky, které vám přijdou do e‑mailu, chatu nebo si je řeknete s kolegou v kuchyňce. 

Tip: Zadáváte kolegům úkoly po mailu a nechcete pořád hlídat, jestli vám už odpověděli? Pokud používáte Gmail nebo Outlook, nainstalujte si plug-in Boomerang. U každého mailu si pak můžete nastavit datum, do kdy vám má adresát odpovědět. Když to neudělá, vrátí se vám váš původní mail a připomene, že stále nemáte odpověď.

Neumím oddělit čas na rodinu od práce, i doma řeším pracovní věci 

Jste zavalení prací. Ať děláte, co děláte, nestíháte a valí se toho na vás víc a víc. Pracujete po večerech, nemáte čas na rodinu ani na své záliby, zapomínáte, o stresu a špatném spánku ani nemluvím. Dost pruda, nemyslíte? Přestaňte žít ve vleku povinností a začněte si život víc užívat. No jo, to se sice hezky řekne, ale hůř udělá. Já vím, ale můžete to změnit.

1. Nepracujte přesčas

Občas se stane, že fakt musíte dořešit něco akutního i po pracovní době, ale neměl by to být váš denní chleba. Chápu, že chcete firmě prokázat svou loajalitu a zodpovědnost, ale je to cesta do pekel. Dříve či později se to začne projevovat na vašem zdraví. Budete unavení, podráždění, bez energie, takže ve finále firmě moc nepomůžete. 

Není hrdinství, když pracujete o víkendech i po nocích a máte spoustu nevyčerpané dovolené. Odpočinek je nezbytný k tomu, abyste byli v práci výkonní. Pořádně odpočatý člověk pracuje efektivněji a má pro firmu větší přínos. A pokud pracujete pod šéfem, který tohle nechápe a snaží se vás sedřít z kůže, vyměňte ho.

2. Udělejte si na každý den to-do list 

Tuhle metodu používám už nějakou dobu a můžu ji doporučit. Než začnete ráno pracovat, napište si 4–5 úkolů, které chcete ten den vyřešit nebo s nimi pohnout. Zdá se vám to málo? Z vlastní zkušenosti můžu říct, že je to akorát. Když si totiž napíšete víc úkolů, nebude se vám do nich chtít, okamžitě ucítíte odpor. 

Petr Ludwig ve své knížce Konec prokrastinace dokonce doporučuje, abyste si úkoly vypsali do barevně odlišených bublin (barvy určují důležitost úkolu) a vzájemně je mezi sebou propojili šipkami (udávají, kterým úkolem začnete a jak budete dál pokračovat). Vizualizace prý snižuje averzi k úkolům a rozhodovací paralýzu. Mně vyhovuje klasický seznam, ale opravdu ho nesmíte přestřelit, jinak vás převálcuje.

Složitější úkoly řeším dopoledne, kdy mám nejvíc energie. Vysledujte, kdy to nejvíc myslí vám, a podle toho si den naplánujte.

Sandra, copywriter

Ať už si vyberete klasický seznam, nebo kreslený od Petra Ludwiga, vždy pracujte s menším počtem úkolů. Během dne totiž některé vyřešíte, odškrtnete si je, a když vám zbyde čas, můžete místo nich připsat nové. Každému úkolu přiřaďte prioritu, ať víte, čím máte začít. Obvykle mívám vždy jeden hlavní úkol, který řeším dopoledne, kdy mám nejvíc energie. Bývá totiž nejsložitější nebo časově náročnější. K jednotlivým úkolům si můžete připsat, do kdy by měly být hotové, např. report pro šéfa dnes do 12. 

Tip: Velké úkoly, do kterých se vám nechce, rozdělte na menší celky. Malé úkoly naopak spojte ve větší, např. neodpovídejte na každý mail hned, jak přijde, ale vyhraďte si třeba 30 minut a odepište více lidem najednou.

3. Vyblokujte si v kalendáři čas na práci

Pokud nemáte na starost jednu rutinní agendu a věnujete se více činnostem najednou, rozplánujte si práci do bloků ve svém online kalendáři. Říká se tomu batching a v knize Na plné koule ho doporučuje marketingový poradce Pavel Šíma. Ten musel v jednu dobu řešit jak HR, tak management a vedení obchodního týmu.  

Je dobré rozdělit si týden na dny, kdy máte schůzky a mezi nimi řešíte jen drobné úkoly nebo maily, a pak na další dny, kdy se věnujete souvislejší agendě, která žádá nějakou kreativitu a soustředění.

Katka, head of Creative team

Aby se z toho Pavel nezbláznil a nepřeskakoval během dne z jednoho tématu na druhé, rozdělil si pracovní dny podle jednotlivých činností. V úterý vyřešil všechny obchodní záležitosti, ve středu se věnoval managementu, ve čtvrtek měl na starost HR a na pátek si naplánoval schůzky. Pokud vám to pracovní náplň dovolí, udělejte to stejně. Budete mít lepší přehled o tom, co kdy děláte. Váš harmonogram se navíc naučí respektovat i vaši kolegové. 

4. Odpojte se od technologií

Když pracujete, útočí na vaši pozornost spousta vlivů. Maily, telefon, sociální sítě, zprávy z domova i ze světa… V tom se dá těžko pracovat. Nezdá se to, ale i když jen na chvilku odběhnete od práce, abyste si přečetli zajímavý článek, vašemu mozku pak trvá zhruba 2–6 minut, než se zase přepne do pracovního režimu. Přicházíte tak o cenné minuty a nejste efektivní.

Co s tím? 

  • Pokud k práci nutně nepotřebujete internet, vypněte ho. 
  • Zavřete e‑mail a vůbec celý prohlížeč, ať vás nerozptyluje. 
  • Pokud internet opravdu potřebujete, zkuste blokovací systémy a zablokujte stránky, které vás rozptylují.
  • Vypněte si na telefonu zvuk. Pokud vás ruší už jen samotný pohled na telefon, dejte ho pryč. 
  • Nainstalujte si aplikaci Forest. Bude vám měřit čas, po který se máte soustředit na práci, a zároveň vás přiměje, abyste nechali mobil na pokoji. Na začátku v aplikaci zasadíte strom, který poroste jen tehdy, když necháte mobil být. V opačném případě strom umře. Takže žádný mobil, přece nechcete zabít stromeček!

Možná namítáte, že takhle nemůžete pracovat celý den, že se musíte dívat do mailu nebo vyřizovat telefony. To je jasné, proto si stanovte dobu, po kterou budete mimo dosah technologií, např. od 10 do 12. Během této doby nerušeně pracujte, a až pak se znovu připojte a zkontrolujte, co je nového.

Tip: Chcete se dozvědět víc o soustředění při práci? Přečtěte si o technice Pomodoro v odstavci “Nemůžu se soustředit na práci. Jak to zlepším?”

5. Delegujte úkoly, které nemusíte dělat vy

Nikdy nebudete efektivní, pokud budete řešit všechno sami. Někteří manažeři mají potřebu posvětit nákup kdejaké tužky nebo toaletního papíru. Ve finále ale akorát zdržují sebe i svůj tým. Naučte se věřit svým kolegům a úkoly, které nutně nemusíte dělat vy, delegujte na ostatní. Často danému problému rozumějí dokonce líp než vy, protože se na něj specializují, a vyřeší ho rychleji. 

Když už máte úkol, který delegovat nemůžete, vždycky chtějte deadline, ať si ho naplánujete mezi ostatní úkoly. Tento postup se mi v praxi hodně osvědčil.

Katka, Head of Creative team

Taky se naučte říkat ne. Pokud toho máte nad hlavu, nebojte se říct, že do konce týdne další report opravdu nestihnete. Lidé to na vás občas jen zkouší, protože sami chtějí mít nějaký úkol z krku. Když se spolu domluvíte, zjistíte, že některé věci v klidu počkají. Ano, je to nepříjemné, můžete si připadat neschopně a neochotně, ale jen díky tomu z vás nebude vystresovaný uzlíček nervů, který se hroutí pod náporem dalších a dalších úkolů.

Dělat méně práce, která postrádá smysl, a moci se díky tomu soustředit na věci, jež jsou pro vás osobně důležitější, neznamená být líný. Většina lidí se s takovým přístupem jenom obtížně smiřuje, protože naše kultura má sklon oceňovat osobní oběti, nikoliv osobní produktivitu.

Timothy Ferris, autor knihy Čtyřhodinový pracovní týden

6. Dělejte si přestávky 

Abyste byli opravdu efektivní, nemůžete celý den jen pracovat. Hlava potřebuje přestávky. Občas ji sice můžete ždímat na doraz, ale dlouhodobě se to nevyplatí. Dělejte pauzy. 

Zvedněte se, protáhněte, dejte si dobrý oběd, projděte se kolem budovy, zacvičte si, prohoďte pár slov s kolegy… Je jedno, co budete dělat, jen nepracujte a dejte hlavě čas na restart. Můžete třeba hodinu pracovat a pak si dát 15 minut volna. Nebo se plně soustředit 30 minut a pak 5 minut odpočívat. Osvědčená je například metoda Pomodoro, o které se dočtete v následující kapitole.

Jakmile se naučíte efektivněji pracovat, uvolníte si ruce a zbyde vám víc času na zážitky. Zkuste se třeba prolétnout ve větrném tunelu, zajděte na únikovou hru, vyrobte si vlastní čokoládu, naučte se připravit sushi nebo na trati pořádně prožeňte závodní buginu. 

Ukázat další zážitky

Nemůžu se soustředit na práci. Jak to zlepším?

Máte před sebou úkol, ale ne a ne se do něj pořádně ponořit? Neustále vás někdo vyrušuje, nestíháte a máte z toho nervy? Vyzkoušejte metodu Pomodoro. Tato jednoduchá technika od italského konzultanta Francesca Cirilla vám změní život. 

Potřebujete jen kuchyňskou minutku nebo jiný časovač. Nastavíte 25 minut a po tuto dobu se plně věnujete pouze úkolu, který chcete vyřešit. Ignorujete všechna rozptýlení (nejlepší je zavřít mail a vypnout zvuk na telefonu) a soustředíte se na práci. 

Tip: Pokud na vás během Pomodora začne mluvit kolega, požádejte ho, ať se staví za chvíli, nebo mu řekněte, že se mu za pár minut ozvete.

Jakmile časovač zazvoní, přestaňte pracovat a dejte si 5 minut pauzu. Dojděte se napít, udělejte pár dřepů, protáhněte se nebo si popovídejte s kolegy. Pak se k práci vraťte a pokračujte dalších 25 minut.  

Dobré vědět: Francesco vymyslel Pomodoro ještě jako student, když se nemohl dokopat k učení na zkoušky. Postupně metodu vypiloval a zjistil, že 25 minut je ideální doba na hlubokou práci neboli pořádné soustředění.

Co vám Pomodoro přinese? 

  • Naučíte se soustředit a pracovat efektivněji.
  • Úkoly vás přestanou ovládat, budete je mít pod kontrolou.
  • Lépe odhadnete časovou náročnost jednotlivých úkolů.
  • Díky lepší organizaci práce získáte víc volného času.

Tomáš Baránek, zakladatel úspěšného nakladatelství Jan Melvil Publishing, vidí největší přínos Pomodora v tom, že díky němu během jednoho dne pohne s více projekty a nemusí pořád myslet na to, co všechno má ještě udělat. Systematicky pracuje na více projektech najednou a má přehled, v jaké fázi se jednotlivé úkoly nacházejí. Poslechněte si s Tomášem inspirující podcast od Proudly. Dozvíte se nejen o Pomodoru, ale také o motivačním zápisníku Bullet Journal a kvalitním spánku.

Pořád koukám do mobilu, kontroluju ho několikrát za den

Tohle je taková plíživá závislost. Zdá se vám, že máte vše pod kontrolou, až se jednoho dne přistihnete, že s telefonem vstáváte i usínáte, berete si ho na záchod a do vany, bezděčně několikrát denně kontrolujete trasu mail–facebook–whatsapp–instagram–youtube a vaše děti vás nevidí jinak než s telefonem v ruce. 

Jak z toho ven?

  • Vypněte si oznámení aplikací a příchozích e‑mailů, ať nemáte nutkání vzít při každém pípnutí mobil do ruky.
  • Nenechávejte telefon na pracovním stole ani ho nemějte vedle sebe při čtení.
  • Kupte si hodinky. Při kontrole času na mobilu často sjedete i různé apky a blogy.
  • Zbavte se aplikací, které vás rozptylují, nebo je alespoň dejte do jedné složky a tu odsuňte mimo hlavní obrazovku. Čím hůř se k nim dostanete, tím líp.
  • Vypněte si večer internet a před spaním telefon vůbec nepoužívejte.

Když mi došlo, že přicházím klidně o hodinu spánku denně jen proto, že bezcílně projíždím youtube a instagram, rozhodla jsem se s tím skoncovat. K Vánocům jsem si přála budík a od té doby nechávám telefon na noc v obýváku. Díky tomu před spaním neprojíždím blbosti a pořádně se vyspím.

Sandra, copywriter

  • Sledujte, kolik času na telefonu trávíte, dost vás to překvapí. Nezdá se to, ale můžou to být klidně 4 hodiny. To je sakra dost. Přehled máte buď ve svém telefonu, nebo si stáhněte aplikaci.
  • Nastavte si v mobilu denní limit pro používání sociálních sítích, které vás nejvíc rozptylují. Řekněte si třeba, že na instagramu budete maximálně 20 minut denně. Pokud čas překročíte, aplikace bude po zbytek dne pozastavena. Tuto možnost najdete v nastavení svého mobilního telefonu. Případně si můžete nastavit jen připomenutí, které vám přijde, když limit překročíte, aplikace ale poběží dál. Tuto možnost najdete v nastavení vašich účtů na facebooku, instagramu nebo youtube.
  • Nudíte se? Nahraďte telefon knihou, blokem, hlavolamem, čímkoliv, co vás bude bavit.
  • Vyhraďte si během dne čas, který strávíte bez technologií. Ideálně po práci, kdy vyrazíte cvičit, posedět s přáteli nebo si hrát s dětmi. 

Dobré vědět: Hlavní je přiznat si, že máte problém, že fakt nejste na telefonu jen proto, že pracujete nebo čtete zprávy, abyste byli v obraze. Jakmile tohle dokážete, máte z poloviny vyhráno. 

Nestíhám číst. Jak si mám najít aspoň chvilku? 

To je pořád do práce, z práce, na nákup, udělat večeři, uklidit, vyvenčit psa, napsat s dětmi úkoly… Člověk je pak tak vyřízený, že má chuť leda tak padnout do postele a spát, ne si ještě číst. 

Dá se to ale hacknout. Stačí, když se oprostíte od klasických knížek a začnete poslouchat audioknihy a podcasty. To totiž můžete dělat cestou do práce, ve frontě na poště, při vaření, žehlení, vytírání…

Vezměte si, kolik najednou získáte času na čtení. Pokud jezdíte do práce třeba 30 minut, dostanete hodinu “čtení” za den. Rok 2020 má 251 pracovních dnů, dejme tomu, že si vyberete celou zákonnou dovolenou, tj. minus 20 dní. Do práce tedy půjdete 231 dní, to je 231 hodin čtení, což může být klidně i 30 přečtených knih za rok! To koukáte, co?

Tip: Trápí vás zapomínání? Přečtěte si knížku Lepší paměť snadno a rychle. Najdete v ní několik paměťových technik, s jejichž pomocí si všechno zapamatujete raz dva.

Nemůžu se dokopat ke cvičení, i když vím, že bych měl/a 

Jak já vám rozumím! Taky si pořád říkám, že bych měla cvičit, ale to je všechno. Víte, proč nám to nejde? Může za to slon! Aspoň tak to vysvětluje Petr Ludwig ve své knize Konec prokrastinace. Slon představuje naše emoce a ty si občas dělají, co chtějí. Třeba vám našeptávají, že se vám vůbec, ale vůbec nechce cvičit, že zítra je taky den. 

Když ale svého slona ovládnete, dokážete nemožné. Začnete pravidelně běhat či jinak cvičit, naučíte se konečně pořádně anglicky, budete si pravidelně vařit, naučíte se dřív vstávat, přestanete kouřit… Dosaďte si cokoli. Takže jak toho zlotřilého slona zkrotit? Zaveďte do svého života návyky. 

Tip: S organizováním a dodržováním návyků vám pomůže Bullet Journal – ručně psaný deník, díky kterému nesejdete z cesty a budete se držet svých cílů, případně jiné motivační diáře jako třeba Doller. Pokud dáváte přednost mobilním aplikacím, zkuste Fabulous. Cíleně oblbuje mozek, protože právě on bývá největší překážkou, když se snažíte zavést do svého života něco nového.

Důležité je uvědomovat si, co mi ty změny přinesou, reflektovat, třeba si psát deník. Zvědomovat si, čím a proč se prací na sobě stávám. Nesoustředit se na překážku, ale na to, co je za ní. Taky je snazší tvořit nové synapse než rušit staré. Na přelomu roku se hodí sebekoučovací YearCompass, brožurka, kde si vyhodnotíte minulý rok a naplánujete cíle na nový. Dostupná je i v češtině.

Láďa, CEO

Řekněme, že chcete začít běhat. Rádi byste uběhli 5 km jako vaši kolegové nebo kamarádi. Váš slon se ale při té představě ošívá, cítíte tu hroznou averzi. Je to prostě moc velký cíl. Začněte zvolna. Jděte se proběhnout na 5–10 minut a střídejte běh s chůzí. Jasně, vašemu ambicióznímu já to zní jako srabárna, ale na slona prostě musíte pomalu. 

Tip: Udělejte si měsíční rozvrh a stanovte minimální dobu, po kterou chcete běžet, nebo počet metrů, které chcete uběhnout. Pokaždé, když rozvrh dodržíte, dejte si zelený puntík. Když se vám to nepodaří, dejte si červený. Budete mít lepší přehled o svých úspěších.

Důležitá je také pravidelnost, aby slon viděl, že to myslíte vážně. Ideální počet je 20 až 30 opakování. Až si slon na nový režim zvykne, můžete dobu, po kterou běžíte, pomalu zvyšovat. Postupně tak posílíte svou vůli a slon nad vámi nebude mít takovou moc. Tak co, hecneme se a pokoříme své slony?

Ukázat sportovní nabídky

Na závěr ještě jiný pohled na věc od mého kolegy Honzy. Ten nechal slona slonem a našel si jiný způsob, který mu funguje.

Vždycky, když jsem si říkal „budu hubnout“ nebo „budu zdravě jíst“, tak to nevyšlo. A důvodem bylo, že jsem to opravdu nechtěl. Jakmile ale o něco stojím, tak to dělám a nepotřebuju k tomu hacky. Proto jsem napsal knihu, proto si píšu každej den blog, proto přečtu kolem 50 knih za rok. Takže pokud chcete něčeho dosáhnout, musíte to fakt chtít. Fakt hodně moc z celýho srdce. A ono to pak půjde. Samo.

Chci přestat kouřit…

… jíst méně sladkostí nebo smažených jídel, omezit alkohol a tak dále. Všechny tyhle zlozvyky překonáte tak, že je začnete pozvolna omezovat. Princip je stejný jako v předchozí kapitole o cvičení. Chcete přestat kouřit? Skvělé. Málokdo to ale dokáže ze dne na den. Začněte zvolna, vykuřte třeba o 5 cigaret denně míň a postupně počet snižujte až k nule. 

Nezapomeňte, že je důležitá pravidelnost. Hlídejte se každý den. Občas se stane, že podlehnete pokušení a sklouznete zpátky. To je naprosto normální. Důležité je se zase oklepat a druhý den začít znovu. Nebuďte na sebe naštvaní, že jste nevydrželi. Tak to prostě chodí. Soustřeďte se na dílčí úspěchy, chvalte se a zůstaňte pozitivní. Postupně se svého zlozvyku zbavíte, musíte jen vydržet.  

Tip: Někoho může motivovat, když si dá cíl a termín dokončení, např. do tří měsíců přestanu kouřit. V někom to ale naopak vyvolá pocit, že to nemůže zvládnout. Pokud je to i váš případ, kašlete na to a postupujte v klidu svým tempem. 

A jsme na konci. Vlastně na začátku. Teď totiž začíná to pravé dobrodružství. Skoncujte se svými zlozvyky. Držím vám palce. Dáte to. Jen na sebe nebuďte moc přísní, když to nepůjde hned. Nevzdávejte se a bojujte. A teď mě omluvte, jdu zatočit s těmi svými.

P. S. Většinu zmiňovaných knih seženete v nakladatelství Jan Melvil Publishing. Kniha Pavla Šímy je k dostání na webu naplnekoule.cz

Sandra Soukupová

Sandra Soukupová

Co bych vám na sebe tak práskla? :) Mám ráda zmrzlinu, cestování, hory, jízdu na kole a lego. Jako malá jsem chtěla být zpěvačkou, právničkou, doktorkou, majitelkou restaurace nebo třeba popelářkou. Nakonec vyhrálo psaní a nelituji, protože mně i čtenářům rozšiřuje obzory, což je skvělé.