Aby se senioři necítili osamělí: přispějte na provoz bezplatné linky důvěry
Přehled nabídky
Jak porazit osamělost? Spojit se a nenechat s ní seniory samotné.
Když má člověk trápení, cítí se osaměle nebo se mu hlavou honí nejrůznější myšlenky a otázky, na které nenachází odpověď, je nejdůležitější jedno – nebýt na to sám. Mnozí senioři a seniorky ale sami jsou, zažívají smutek a nepříjemné pocity, které se v době koronavirové krize ještě prohloubily. A právě od toho je tu už více než 30 let linka důvěry Senior telefon, kterou provozuje organizace ŽIVOT 90.
Nepřetržitá, bezplatná a odborná linka slouží seniorům a seniorkám, ale také jejich blízkým. Nejčastěji na ni volají právě lidé, kteří zažívají pocity smutku a osamělosti, odborně vyškolení konzultanti a konzultantky ale řeší i hovory týkající se násilí na seniorech nebo případy, kdy se volající svěří se sebevražednými myšlenkami.
Proč Senior telefon podpořit?
Ročně pomůže Senior telefon vrátit naději a úsměv více než 15 000 starších lidí. Pro volající je linka zdarma, veškeré náklady na hovory a celkový provoz služby tak organizace ŽIVOT 90 hradí z vlastních zdrojů. Při započtení veškerých provozních nákladů stojí jeden hovor v průměru 650 Kč.
Přispějte na provoz linky, ať tu nadále mohou zaznívat třeba taková slova: „Volám ještě jednou, abych vám poděkoval. Ten hovor s vámi mi vlil novou krev do žil. Dostal jsem pak sílu zavolat synovi a zjistil jsem, že budu pradědeček.“ – klient Senior telefonu, který trpěl osamělostí z důvodu špatných rodinných vztahů.
Témata, se kterými se mohou lidé na Senior telefon obrátit:
- Osamělost
- Ztráta smyslu života
- Mezilidské vztahy (nejčastěji nespokojenost v širší rodině či mezi partnery)
- Krizové situace ohrožující život či zdraví
- Sdílení tíže se zdravotními problémy
- Osobní obtíže (strach, nespavost, úzkost, deprese apod.)
- Vyrovnání se se smrtí blízkého člověka
Konzultanti a konzultantky také dokáží poskytnout:
- Rady a informace ohledně dávek v seniorském věku (příspěvek na péči, příspěvek na bydlení či mobilitu nebo jiné možné příspěvky)
- Rady a informace ohledně sociálně právních záležitostí (bytová problematika, dědictví, opatrovnictví a další)
- Rady a informace ohledně domácího násilí nebo týrání, které probíhá většinou v rodině nebo kterého se dopouští personál v pobytovém zařízení
Jaké příběhy se na Senior telefonu odehrávají?
Na Senior telefon zavolal například pan Zdeněk, který se hned v úvodu hovoru svěřil s tím, že už by chtěl z tohoto světa odejít. Cítí se smutný, opuštěný, s rodinou má špatné vztahy a s pandemií se to vše ještě zhoršilo. Konzultantka proto panu Zdeňkovi nabízí prostor pro sdílení těchto pocitů a dává mu pochopení pro těžkou situaci, ve které se nachází. Pan Zdeněk po chvilce přiznává, že se cítí o trochu lépe, když slyší živý hlas, protože společnost mu moc chybí.
Konzultantka proto přichází s nápadem a představuje panu Zdeňkovi další ze služeb ŽIVOTa 90 – projekt Přátelských návštěv a hovorů – a ptá se, zda by měl zájem o propojení s dobrovolníkem, který by ho pravidelně navštěvoval nebo mu volal. Pan Zdeněk přiznává, že vůbec netušil, že něco takového existuje, a moc se mu ten nápad líbí. Konzultantka tedy předává kontakty na dobrovolnické centrum a loučí se s nadějí, že pan Zdeněk bude mít někoho blízkého, s kým se bude moct pravidelně setkávat. (Jméno a citlivé údaje jsou pozměněny, aby zůstala zachována anonymita volajícího.)