Chutnají jako oříšky! Značka Grig svým jedlým hmyzem dobývá talíře celé Evropy

Chutnají jako oříšky! Značka Grig svým jedlým hmyzem dobývá talíře celé Evropy

Kateřina Suchanková 23. 5. 2022

Potravina budoucnosti, nebo podivný výstřelek? Pánové z Grig.cz mají jasno. Jedlý hmyz si z jejich e‑shopu objednávají lidé po celé Evropě, úspěch slaví na každém food festivalu, kde se objeví. A kromě zdravých svačinek plných proteinů se chystají vyrobit také první hmyzí burger.

O začátcích firmy, náročnosti chovu cvrčků i vizích do budoucna jsme si povídali s Tomášem Andrlíkem, spoluzakladatelem Grig.cz. Přečtěte si, jak momentálně největší evropský e‑shop s jedlým hmyzem vůbec začínal a kam má sebejistým krokem našlápnuto.

Příběh značky Grig začal na letním táboře, kdy vašemu zakladateli nabídli k ochutnání kobylku. Jak to pokračovalo až k vlastní značce hmyzích potravin?

I když to možná zní jako až moc dokonalý začátek cesty naší společnosti, je to opravdu tak. Musím ale dodat, že od první výzvy k ochutnání jsme se posunuli už opravdu daleko, ačkoliv to nebyla nijak lehká cesta. Velké díky patří zaslouženě Mendelově univerzitě a jejím pracovníkům, kteří nám neuvěřitelně pomohli při sestavování myšlenky výroby potravin na bázi hmyzu a správně nás nasměrovali v oblasti vývoje samotných produktů. Díky nim jsme mohli konzultovat problematiku potravinářství se skutečnými odborníky a získali skvělé kontakty, které nám vypomohly v dalším rozvoji.

S vývojem ruku v ruce také probíhaly práce na tvorbě samotné značky Grig, jejíž originální logo, ačkoliv v mírně upravené podobě, držíme dodnes. A když bylo vše vymyšleno, začali jsme se poohlížet po prvních investorech a výroba mohla začít!

Tomáš Andrlík, spoluzakladatel značky Grig

Co bylo na rozjezdu vašeho startupu nejtěžší?

Rozhodně samotná výroba. Ale jsem si jistý, že tento problém zaskočí každého podnikatele-nováčka. Pro nás zádrhel nastal ve chvíli, kdy jsme chtěli již vyvinutý produkt dostat do světa a hledali výrobní závod, který by nám pomohl s produkcí. Ukázalo se, že najít podnik, pro který nebudeme moc malým a přehlédnutelným zákazníkem, bude pořádný oříšek. Ale vše naštěstí dobře dopadlo a nakonec jsme našli i výrobní prostory.

Co jste světu nabídli jako úplně první produkt?

Naší původní vizí bylo světu představit hmyz jako ekologicky šetrný ale primárně zdravý zdroj živin. Proto nám dávalo největší smysl představit cvrččí protein bohatý na minerály a vitamíny, a to jako doplněk stravy. Ten jsme nabízeli v řadě zdravých výživ a specializovaných prodejen. Bylo nám ale jasné, že pokud chceme využít plný potenciál skrývající se v hmyzích produktech, musíme naše portfolio dál rozšiřovat.

Lahůdky z cvrččí mouky vás překvapí vynikající chutí i výživovými vlastnostmi.Lahůdky z cvrččí mouky vás překvapí vynikající chutí i výživovými vlastnostmi.

Jak jste tedy pokračovali?

Druhým krokem byl vývoj bezlepkových luštěninových chipsů s cvrččím proteinem, které jsou naším bestsellerem dodnes. Velkým krokem však bylo rozhodnutí pustit se i do výroby hmyzu v sušené podobě, a to na základě přímé žádosti našich zákazníků a milovníků food challengí. V naší nabídce tak aktuálně držíme přes dvacítku různých produktů značky Grig a můžete tak zkusit nejen chipsy, ale třeba i sušené červíky a nově i kobylky.

Proč jste si na úvod vybrali zrovna cvrčky?

Zprvu nás trápilo legislativní omezení různých typů hmyzu. Cvrček domácí byl v tu chvíli nejrozšířenějším z druhů využívaných v potravinářství a byl dostupnější než například mouční červíci. Byl tak ideální volbou pro nastartování našeho cvrččího businessu.

Ochutnejte produkty plné proteinů.Ochutnejte produkty plné proteinů.

Opravdu je hmyz potravinou budoucnosti? Myslíte, že může jednou nahradit některou skupinu potravin?

Vše nasvědčuje tomu, že model ve kterém teď žijeme, bohužel nevychází z pohledu vlivu na naše životní prostředí. Velkochovy skotu a prasat pomalu ale jistě vedou planetu k záhubě, a tak je nutné začít hledat alespoň částečné alternativy.

Hmyz má neuvěřitelně nízké nároky, co se týká přeměny krmiva a vody na protein. Na kilo vyprodukované bílkoviny též spotřebovává diametrálně méně místa než hospodářská zvířata. Je navíc možné ho pěstovat ve vertikálních farmách, které neprodukují zápach ani hluk, takže je lze umístit blíže obydleným oblastem.

Tomáš Andrlík, spoluzakladatel značky Grig

Spolupracujete s cvrččí farmou ve Španělsku. Neuvažujete o vlastní, která bude ryze česká?

Za naši cestu jsme vystřídali hned několik dodavatelů z celé Evropy a ačkoli se v ČR doposud nenachází žádná cvrččí farma, věříme, že se to brzy změní. Farma nám na mysli leží už dlouho, ale protože se nyní primárně zaměřujeme na vývoj a prodej finálních produktů, věnujeme se hlavně osvětě na téma jedlého hmyzu na trhu potravin. Cvrčky proto zatím nakupujeme od specializovaných zahraničních partnerů.

Jak se vůbec cvrčci zpracovávají?

Každá farma zpracovává cvrčky jinak, ale protože se jedná o potravinu, je samozřejmě potřeba dodržovat všechna nastavená legislativní nařízení. Co se týká chovu cvrčků domácích, je to zhruba měsíční proces, během kterého se cvrček krmí převážně obilovinami, dokud nevyroste do své dospělé podoby. Samotné zpracování pak probíhá ve třech krocích – zmrazení, promývání a sušení mikrovlnami.

Mají u zákazníků větší úspěch potraviny z cvrččí mouky, kde je hmyz poměrně dobře zamaskován, nebo naopak sušení červíci, kde je vidět, co za potvůrky konzumuji?

I nás samotné překvapilo, kolik lidí vyhledává celý hmyz, přikláním se tedy k druhé možnosti. Máme ale také řadu zákazníků, kteří si u nás objednávají cvrččí protein a přidávají si ho například do těsta na palačinky nebo do snídaňových shaků. Hmyz v sušené podobě je ale přece jenom oblíbenější, čemuž nasvědčují i reakce zákazníků na letních Burger Street festivalech, kterých se pravidelně účastníme a kde nabízíme možnost ochutnat právě naše kobylky či cvrčky.

Je chuť červů, cvrčků nebo třeba kobylek něčím charakteristická?

Velmi záleží na tom, čím je hmyz krmen, je totiž schopen velmi dobře pochytit chutě. Dobře si pamatuji, kdy jsme dokonce zkoušeli cvrčky krmit například mátou a opravdu měli lehce peprmintovou příchuť. Co se týče našich cvrčků a červíků, nejvíce bych je přirovnal k lískovým či kešu oříškům.

Kdybych chtěla z hmyzu vyrobit klasický hlavní chod – jak by to mohlo vypadat? Omáčka s červíky? Palačinky z hmyzí mouky?

Obojí zní skvěle a doporučuji vyzkoušet! Konkrétně palačinky jsou asi nejoblíbenějším způsobem, jak využít cvrččí protein a dopřát tělu potřebné vitamíny a minerály. Řada startupů se ale pustila i do výroby těstoviny s cvrččím proteinem, které rozhodně stojí za zkoušku.

V Asii konzumace hmyzu už ničím překvapivým není. Jak je to ale na evropském trhu?

Je zde rozhodně vidět obrovský posun od doby, kdy jsme si začali s myšlenkou jedlého hmyzu pohrávat. O konzumaci hmyzu více a více slýcháme z televize a jiných médií, kdy je vyzdvihována jeho ekologická udržitelnost a zdravotní benefity.

Česko v Evropě rozhodně není žádným opozdilcem, naopak. Dalo by se říct, že trh s jedlým hmyzem je dokonce z jedním z nejvíce rozvinutých, čemuž nasvědčuje i fakt, že jsme jedním z největších vývozců.

Tomáš Andrlík, spoluzakladatel značky Grig

Vnímáte své konkurenty jako někoho, nad kým je potřeba vyhrát, nebo sdílíte společný sen přiblížit lidem nový způsob stravování?

Rozhodně nevnímáme. Na trhu, kde vidíme, že je nutné edukovat zákazníka o benefitech jedlého hmyzu, je každá konkurence vítána, protože jsme kolektivně schopni zacílit větší skupinu zákazníků a tak urychlit proces začlenění hmyzu jako suroviny používané v potravinářství.

Grig.cz je nyní největším e-shopem s jedlým hmyzem v Evropě.Grig.cz je nyní největším e‑shopem s jedlým hmyzem v Evropě.

Jaká je vaše vize do budoucna?

Momentálně se soustředíme na expanzi do zahraničí a vývoj nových produktů. Osobně si stojím za tím, že dokud nebudeme moci trhu nabídnout alternativu plnohodnotného jídla, jedlý hmyz nikdy nebude opravdovou konkurencí tradičních hospodářských zvířat. I proto momentálně dokončujeme vývoj hmyzího burgeru, který vznikl právě z tohoto důvodu, a doufáme, že ho budeme moci představit co nejdříve na pultech řetězců. V mezičase však neustále pracujeme na rozšiřování našeho hmyzího eshopu Grig.cz, ze kterého jsme postupem let vytvořili vůbec největší evropský e‑shop s jedlým hmyzem. 

Jak se vám článek líbil?

Kateřina Suchanková

Když zrovna není ověšena dětmi, ráda spí. Když zrovna nejí, což je její velmi oblíbená činnost, tak ráda spí. A když zrovna nejí, nespí, nebo nesetřásá (nenatřásá) děti, tak píše, čte nebo peče buchty. Když je dobře vyspaná a najedená, jde si zaběhat a jednou za rok se dostane i k boxovacímu pytli. Kromě své rodiny miluje Itálii, víno a spánek. 

Zaujal vás článek? Tohle se vám bude líbit!

Nahoru