
Když herci mizí a dokážou létat: černé Divadlo Image zve na novou hru i únikovku
Když jsem navštívila Divadlo Image, nechápala jsem. Jak to jenom dělají? Po principu triků jsem se ale rozhodla nepátrat a prostě je vzala jako fakt. Vždyť proč by herci nemohli z jeviště mizet a znovu se objevovat, proč by se tanečníci nemohli vznášet vysoko nad zemí? Proč bychom my dospělí nemohli být znovu okouzlenými dětmi?
Objevte i vy svět černého divadla, magie, tance, efektů a kouzel, ze kterých se vám bude tajit dech. Kochejte se výkony tanečníků, pestrobarevnými kostýmy i černočernou tmou hustou tak, že člověk neví, jestli se mu celé představení jenom nezdá.
A než tohle kouzelné divadlo se sídlem na Národní třídě v Praze navštívíte, přečtěte si rozhovor s jeho zakladateli, Evou a Alexanderem Čihařovými, a s jejich dlouholetou kolegyní Evženií Šteflovou. Prozrazují v něm, že kromě představení pro dospělé i děti připravili novou indoorovou hru, která vás provede tajuplným zákulisím. Pojďte se bavit!
Divadlo Image není klasické divadlo. Na co se u vás může divák těšit?
Všechna naše představení vycházejí z použití několika jevištních žánrů. Je to tanec, černé divadlo, pantomima (či spíše herecký projev beze slov) a hudba. Věříme, že jejich spojení dokáže to, co by jednotlivé žánry samy o sobě nedokázaly. Nejdůležitější je mezi nimi najít optimální proporci. A nelze také zapomenout na světlo. Někdy je ve hře i jeho absence, která může mít stejně důležitou roli, jako má třeba pauza v hudbě. Kombinace tanečních scén a komediálního hraného divadla beze slov se divákům líbí, proto u ní zůstáváme.
Co všechno černé divadlo umí a jaký prvek je divácky nejpůsobivější?
Vznášení, létání, mizení a objevování tanečníků a předmětů a všeobecně kousky, které divák někdy nechápe a které umožňuje právě technika černého divadla, to je to, co naše diváky opravdu baví. V Image navíc mohou vidět mnoho triků, které jsme vymysleli a připravili jen pro naše divadlo.
Určitě často slyšíte otázku „Jak to jenom děláte?” Podle mě se člověk, který moc pátrá po principu, zbytečně ochudí o kus zážitku. Ale přesto – jak to jenom děláte?
Pro vysvětlení principu černého divadlo existují vědecké výklady postavené na Einsteinově formulaci zákona vztahu hmoty a energie (E = mc²) a Planckově teorii pro rozdělení světelné energie ve spektru absolutně černého tělesa. Celá černodivadelní technika je však svým způsobem jen jevištní mystifikace. Ve skutečnosti jde o jednoduchý princip, že černá na černé není vidět, vyjádřeno matematickým vzorcem č1 – č2 = 0, [P(č1 = č2)]. Je k tomu potřeba přidat znalost jen několika důležitých detailů, které v součtu znamenají jevištní výrobní tajemství.
Na svém webu uvádíte, že některá představení oživují interaktivní vstupy s diváky. Může se mi tedy stát, že se ocitnu na jevišti?
Ano, to se nejen může stát, ale také se pravidelně stává. Nejenže herci vstupují do hlediště a, byť neverbálně, komunikují s diváky, ale některé i zvou na jeviště.
Divadlo funguje od roku 1989, kde čerpáte inspiraci na stále nová představení?
Rádi se dotýkáme současných témat. Nepřebernou inspiraci nalézáme v dění současného světa, výtvarném umění, ale i v módě. Snažíme se všímat si především pozitivních věcí a vytvořit tak protiváhu všem těm negativním, které nám současný svět vnucuje.
Mají černodivadelní představení svůj děj?
Téměř všechny naše dosavadní inscenace měly svůj příběh a odehrávaly se v různých prostředích s odlišnými tématy. Diváky jsme zavedli třeba do lékařského prostředí, proletěli jsme se nad Bermudským trojúhelníkem, setkali se s mimozemšťany a poznali filmařské prostředí. Jedinou výjimkou je představení The Best of Image, které je výběrem nejúspěšnějších tanečních částí a nejzábavnějších pantomimických scének. Nemá příběh, a dokonce ani stálou podobu. Tvoří historický i aktuální průřez celou naší divadelní tvorbou a je pravidelně doplňováno částmi z těch nejnovějších inscenací.
Na jevišti se střídají magické černodivadelní show s komickými výstupy dvou mimů, kteří se navzájem pošťuchují a baví publikum. To se občas stává i součástí jejich ztřeštěností. Pak ale jejich řádění vždy utne tma a nastoupí herci a tanečníci v promyšlených kostýmech, kteří nás prostě okouzlili.
Jaké novinky chystáte na divadelní sezónu 2021?
Na podzim chystáme zbrusu novou inscenaci Abrakadabra, která bude plná magie a kouzel, tance, legrace a nových efektů – ať už černodivadelních, nebo projekčních. Hudbu pro nás napsali a nahráli Ondřej Soukup, Petr Malásek a Zdeněk Zdeněk. Scénář jako vždy pochází z dílny domácích autorů v čele s režisérkou a choreografkou Evou Asterovou.
Pobaví se u vás i děti?
Pro malé děti máme speciální představení s jednodušší tematikou – zpracovali jsme pro ně známý příběh o zlaté rybce, rybáři a jeho hamižné ženě (Pohádka o zlaté rybce). Jeden z našich nejdůležitějších cílů je, aby představení byla humorná, vtipná, veselá a zábavná pro malé i velké. Už jsme si zvykli, že děti dokážou chápat komiku a reagovat na ni pozorněji a s větším porozuměním, než jsme čekali
Nově si u vás také diváci mohou zahrát indoorovou hru Backstage. Pro koho je určená a o co vlastně jde?
Indoorová hra vznikla v covidové době jako jediná možná činnost, když byla divadla zavřená. Jedná se o napínavou hru pro 2–6 hráčů, kteří v jinak nepřístupném zákulisí opuštěného černého divadla musí splnit řadu úkolů a vyluštit tajenku. Určená je pro rodiče s dětmi od 6 do 12 let, prochází se při ní tajemným a kouzelným bludištěm chodeb, skladů kostýmů a rekvizit, hereckých šaten, po jevišti i pod ním. Ale i když je prostředí tajemné, nemusíte se ničeho bát.
Baví vás únikové hry? Tady je celá nabídka
Zakladateli divadla jsou muzikant Alexander Čihař a bývalá sólistka baletu Eva Asterová-Čihařová. Jak je v Image důležitá hudba a využívají se v představeních baletní prvky?
Hudbě v našich představeních přikládáme významnou roli, což dokládá skutečnost, že nikdy nepoužíváme hudbu převzatou, ale pouze originální, komponovanou pro naše divadlo.
Co se týče tance, pracujeme především s profesionálními tanečníky – jedná se spíše o moderní tanec, který však v základu vychází z toho klasického. Osobitým jevištním zpracováním s použitím možností černého kabinetu dostává choreografie nový rozměr. Významný je i pohyb v komediálních částech.
Co je nejlepší na tmě?
Jednoznačně nejlepší vlastností tmy je, že není vidět.
Kdo za divadlem Image stojí? Eva Asterová-Čihařová vystudovala balet na Státní konzervatoři v Praze a pedagogiku tance na AMU. Stala se stálým členem Pražského komorního baletu Pavla Šmoka. Krátce působila i v Černém divadle Jiřího Srnce. Věnovala se také herectví. Hrála například ve filmu Co je vám, doktore? nebo Anděl svádí ďábla a v řadě televizních zábavných pořadů. Alexander Čihař je hudebník. Už během studia na Pražské konzervatoři vystupoval s mnoha předními zpěváky a orchestry, s Václavem Neckářem, Hanou Hegerovou nebo Petrou Janů, skupinou Jazz Q, Sukovým komorním orchestrem či Orchestrem Karla Vlacha. Manželé společně po sametové revoluci založili černé Divadlo Image. Eva se stala choreografkou a uměleckou ředitelkou souboru, k tomu spolupracuje na návrzích kostýmů, rekvizit a prakticky celé výpravě. Alexander se ujal produkce. Dobré vědět:
|
Jak se vám článek líbil?