České a veselé! Podpořte lokální výrobce a nakupte letos dárky u nich

České a veselé! Podpořte lokální výrobce a nakupte letos dárky u nich

Kateřina Suchanková 6. 12. 2020

Vánoce jsou ideální doba k tomu, dělat radost. Potěšte své blízké dárečkem, který k nim nemusel putovat pes půl světa. Vyberte si z produktů lokálních firem, které jsou dnes v náročné situaci, a přitom nabízí vynikající kvalitu a často i odpovědný přístup k přírodě. Ať už půjde o voňavou přírodní kosmetiku ruční výroby, poctivé domácí lahůdky všeho druhu, kvalitní moravská vína či hračky vyrobené v Česku, radost způsobíte všem zúčastněným.

S několika zakladateli ryze českých značek jsme si povídali o tom, co je inspiruje, na čem jim nejvíc záleží a proč je důležité podporovat lokální výrobce nejen v dnešní době.

Jedlé dárky, kterými osladíte život

Marmelády s příběhem v nádherných skleničkách

Michelinská kvalita v zavařovací skleničce. Tak by se dalo mluvit o marmeládách Hanky Šindlerové, která sbírala gastronomické zkušenosti po celém světě a dnes dodává své produkty nejen do vyhlášených restaurací, ale hlavně do mnoha a mnoha domácností. Její láska k poctivé marmeládě trvá už od dětství a s přibývajícími zkušenostmi jen roste.

Co vás vedlo k založení vlastní marmeládové firmy?

Smutný životní příběh, zklamání nad kvalitou potravin, ale i láska k vaření a k jídlu. Založila jsem 1. Marmeládovnu v Praze, kde s neutuchajícím nadšením vznikají delikatesy z těch nejkvalitnějších surovin a ingrediencí. Vaříme více jak 80 druhů džemů a marmelád.

Naše marmelády jsou originální, chuťově vyvážené a při jejich výrobě absolutně eliminujeme jakákoli chemická aditiva, barviva a konzervanty. Celý proces, od čištění ovoce až po popis na skleničce je poctivá ruční práce. 

Co je pro vás ve vašem sladkém řemesle nejdůležitější?

O tom, že jsem se vydala tou správnou cestou mě denně ujišťují stovky spokojených zákazníků. Naše produkty najdete na pultech obchodů, kde si hlídají kvalitu potravin, pochutnávají si na nich i hosté vyhlášených hotelů Four Seasons, Corinthia či Alcron, kam si je objednává michelinský šéfkuchař Roman Paulus. A co je pro mě velmi důležité – snídají je i moje děti! Jako každá máma jim chci dávat jen to nejlepší.

Ochutnejte DobroTY z Ráje 

Tříleté „dítko“ Martiny Papežíkové a jejího partnera Karla Šilhána se jmenuje DobroTY z Ráje a roste jako z vody. V jejich sirupech, omáčkách nebo džemech najdete jen bio suroviny nebo plody bez chemického ošetření. Vše je vyráběno v souladu s přírodou a odpovědností k životnímu prostředí.

Proč jste se rozhodli založit vlastní firmu?

Chtěli jsme tvořit něco, co nás bude naplňovat a bude odpovídat našim životním hodnotám. Žijeme a tvoříme v souladu s přírodou, snažíme se o částečnou potravinovou soběstačnost. A tak, jak jsme pěstovali a vyráběli různé produkty pro sebe, bez jakýchkoliv chemických zásahů, rozhodli jsme se vše nabídnout lidem, kteří si vybírají kvalitní potraviny a produkty z nich vyrobené.  

Záleží nám na osobní spokojenosti, hezkých vztazích s lidmi, vzájemné pomoci a spolupráci, a na tom, abychom trávili dostatek času v přírodě a jedli co nejkvalitnější jídlo. Jsme přesvědčeni, že to je základ zdravého fungování člověka.

Je podle vás důležité kupovat hlavně lokální produkty? Budete tak sami řešit i vánoční dárky?

Více než kdy jindy je potřeba podpořit poctivé české řemeslníky, pěstitele, výrobce a tím také českou ekonomiku. Díky tomu mohou tuto těžkou dobu zvládnout i menší podnikatelé. V minulosti tak žili naši předkové, proč se tedy nevrátit k tomu, co bylo kdysi přirozené? Tento přístup navíc šetří i přírodu a dává větší smysl než vše dovážet z celého světa. Sami po celý rok podporujeme místní podnikatele a některé dárky od českých tvořivých rukou již máme nakoupené.

Vyberte si z českých potravin nejen dárky!

S láskou vyráběné Dobroty od Macháčků

Helena Macháčková do svých výrobků dává jen plody od českých farmářů a zahrádkářů, případně skutečně kvalitní exotické ovoce, jako jsou citrusy či kiwi. Do výroby jde podle jejích slov jen to, co by sama dala svým dětem. V každé lahůdce je cítit nejen kvalita, ale i péče a láska, s jakou je produkt vyroben. 

Povíte nám příběh vaší rodinné značky?

Je to právě 10 let, co jsem upekla svůj první pečený čaj. K tomu mne inspirovala dcera Verunka a jméno Od Macháčků dal firmě můj manžel. Na „ten dobrý čaj“ k nám začali jezdit přátelé. Na mateřské jsem je pekla jako vánoční dárky a brzy se mě kamarádi ptali, jestli nemám sklenici navíc. 

Když prodávám lidem své produkty, ráda přidám informaci, že Smrkový sirup je nejlepší na horký nápoj, Chilliádu mají zkusit k sýrům a že borůvky v našem džemu jsou letos sbírány v okolí Kvildy. 

Jak vaše firma rostla?

Začali jsme s malou výrobnou v našem domku a začali jezdit na farmářské trhy. A před sedmi lety také prodávat na Slevomatu, což nás hodně posunulo. Díky tomu se o nás dozvěděli další zákazníci, majitelé kaváren a obchodů. S prodejem rostl i náš sortiment, dnes nabízíme víc než stovku různých produktů. K čajům se přidaly džemy, sirupy, delikatesy k masu a další dobroty z ovoce a zeleniny. Už dávno přestala stačit malá výrobna a nepracuji sama, nyní u nás dobroty kouzlí pět párů šikovných ženských rukou.

Jerky jako dárek? Tohle poctivé určitě potěší

Poctivý grund z východních Čech

S poctivostí nejdál došli. Šárka a Roman Plasovi pod značkou Poctivý grund společně vyrábí vynikající sušené maso, které pochází výhradně z českých chovů. I dochucující ingredience berou jen od českých dodavatelů, kteří své řemeslo nešidí.

Jak vaše podnikání začalo a co jste ladili nejdéle?

Sušené maso prodáváme od září roku 2014. Nejprve jsme ale mnoho měsíců zkoušeli postupy a hledali ty pravé dodavatele. Ti nám musí být ochotni garantovat a doložit původ jejich sortimentu.

Vše objednáváme pouze na českém trhu, z 90 % na východě Čech, kde pracujeme. Maso, které zpracováváme, má nejvyšší kvalitu a je výhradně z českých chovů.

Co charakterizuje vaši značku?

Poctivost. Právě pod toto slovo se vejde plno dalších podobných pojmů, jako je pracovitost a spolehlivost. Dali jsme si za cíl především odvést, nabídnout a prodat poctivou práci, která se odrazí v kvalitě našich výrobků. Netoužíme naplnit regály v supermarketech, ale prodávat výrobky lidem, kteří jsou schopni naši práci a původ výrobku ocenit.

Jihočeské jerky nejen pro dospělé

Sušení kapři? Kdo to kdy viděl? Všichni ti, co znají Jihočeské jerky. Kde jinde by se mělo delikátní rybí maso zpracovávat do netradičních podob, když ne na jihu Čech? Ovšem mezi sušenými lahůdkami najdete i další druhy masa, a to i ve formě, která chutná také dětem. Za značkou stojí rodina pana Miloslava Koutníka a několik zaměstnanců, kteří zde pracují už od prvních chvil.

Co vás pobídlo k založení firmy?

V roce 2012 kdy jsme založili a začali tvořit náš brand, tak u nás na trhu takový výrobek téměř nebyl. Chtěli jsme tedy přijít s něčím novým a svěžím. Dnes jsou Jerky populární a vyrábí je spousta výrobců.

Odkud berete suroviny na výrobu vašich lahůdek? 

Jerky vyrábíme ze surovin převážně z jižních Čech, odtud pochází i většina obalového materiálu. Jsme patrioti a jméno značky jsme založili na našem kraji, který milujeme. Proto i na našich krabičkách naleznou zákazníci jihočeské dominanty, jako je například zámek Hluboká nebo Kleť. 

Podporuji místní malé firmy, které se snaží dělat poctivě svoje řemeslo. Když to jen jde, kupuji si většinou české výrobky. A co se jídla týče, tak převážně výrobky lokální.

Na tekuté dárky je spoleh

Vinařství Vavříček spojuje víno se zážitky

To, že je rodinné vinařství Martina Vavříčka relativně mladé, mu nijak nebrání v produkci výtečných vín. Hrozny pochází výhradně z jeho vlastních vinic. Specializuje se na odrůdová vína typická pro region Mikulovska a Pálavy. Ochutnejte od Vavříčků například výtečný Veltlín či Sauvignon, zajímavá cuvée, případně zajeďte na výlet přímo do vinařství. Ubytovat se tu můžete v krásném penzionu.

Kdy a proč se zrodilo vaše vinařství?

Firmu jsme založili v roce 2015 po cca 15leté výrobě vína pro vlastní spotřebu a radost naši a našich kamarádů. Cílem bylo zvětšit produkci našich vín pocházející z vlastních vinohradů tak aby se dostalo k většímu spektru zákazníků a mohlo tak dělat radost více lidem.

Klíčová je pro nás kvalita. Proto víno vyrábíme z hroznů pocházejících z našich vinohradů, o které se po celý rok pečlivě staráme. Takto vypěstované hrozny, sklízené ručně a v optimální kvalitě, jsou pak základem pro produkci kvalitních vín.

Je podle vás v dnešní době důležité podporovat lokální pěstitele a kupovat jejich produkty?

Měla by to být jakási forma vlastenectví. Produkty vypěstované a vyráběné u nás jsou stejně kvalitní, ne-li kvalitnější než produkty z dovozu. Je určitě dobré podporovat lokální ekonomiku a také lidi z naší republiky, za kterými se můžete kdykoliv zastavit a prohlédnout si, jak daný výrobek vzniká a s jakou láskou je produkován.

Vinařství Nosreti obnovuje tradici prvorepublikových vinic a sklepů

V přelomovém roce 2000 koupil Jaroslav Nosräti rozsáhlý vinařský areál, který svou historii psal už od roku 1921. Z rukou německých majitelů přešel v roce 1945 do vlastnictví státu. Dnešní vinařství Nosreti ovšem navrací místu původního ducha a k tomu přidává nejen produkci vynikajících vín, ale příjemné ubytování a široké možnosti relaxace.

Veškerá vína vyrábíte z vlastních hroznů. Jak révu pěstujete a zpracováváte?

V současné době pěstujeme hrozny pro vína z naší produkce na 20 hektarech vinic. To vše při dodržení podmínek ekologického zemědělství. Hrozny zpracováváme tradičním způsobem v rozsáhlých historických sklepech za použití nejmodernějších technologií. Červená vína zrají nejméně rok v dubových sudech, bílá a růžová vína plníme naopak prvním rokem. Zachovají si tak svoji svěžest.

Ovocná vína Štěpaník z netypických plodin

Nabídnout lidem lahodné ovocné víno za hezké ceny. To byl od začátku cíl Romana Štěpaníka. Nebojí se kombinovat pro vína trochu netypické ingredience, jako je aronie a rakytník, a vychází mu to na jedničku. Současná situace mu ale neumožňuje prodávat své produkty na trzích, jako to obvykle dělává.

Kdy a s kým jste svou značku založil?

Firma vznikla před cca 5 lety. Pracují v ní členové naší rodiny a občas nám vypomáhá i starší generace. 

Co je pro vás nejdůležitější?

Aby naši zákazníci byli maximálně spokojeni. Vína proto vyrábíme z těch nejkvalitnějších surovin. Ovoce je čerstvě lisované za studena, nepoužíváme ovocné koncentráty. A pokud některé plodiny nejsou dostupné v ČR, vybíráme ty nejkvalitnější ze zahraničí – například rakytník bereme ze Sibiře a je v bio kvalitě.

Krásné a voňavé věci

Levandulovna – francouzský sen z podhůří Jizerek

Voňavější povolání už si vybrat nelze. Pracovat s levandulí byl Adély Heindorferové sen od doby, kdy žila ve Francii. Tuto krásnou a blahodárnou bylinu od roku 2019 pěstuje v podhůří Jizerských hor a těší tak nejen ty, kdo levanduli milují, ale i životní prostředí a také znevýhodněné samoživitelky či osoby se zdravotními potížemi, kterým dává práci.

Co vás kromě lásky k levanduli vedlo k založení firmy?

Náš podnik stojí na principech sociálního a environmentálního podnikání. Rozhodli jsme se s mužem založit rodinný podnik a poskytnout místním lidem zaměstnání s výhodami sníženého úvazku. Podporujeme tak zejména matky s malými dětmi, kterým umožňujeme brát si děti do práce v nenadálých situacích a další výhody, tak aby mohly skloubit rodinný a pracovní život. Zde ve Frýdlantském výběžku totiž práce na snížený úvazek není mnoho.

Záleží mi na tom, aby naše produkty byly 100% přírodní a té nejvyšší kvality. Na zaměstnancích a okolní přírodě. Vše vytváříme s odpovědností ke krajině, v níž žijeme a hospodaříme, i k našim zaměstnancům.

Jak konkrétně šetříte přírodu?

Zastáváme aspekty cirkulární ekonomiky, ve kterém by i odpad měl být zdrojem. Chceme mít firmu co nejvíce bezobalovou a bezplastovou. Vypěstujeme levanduli, po destilaci ji vysušíme, slisujeme do biomasy a v zimních měsících s ní vytápíme skleník. Výrobky nabízíme do bezobalových obchodů a tam, kde zastávají stejnou filozofii jako my. 

Designová a ručně vyráběná mýdla LuNatura

Mýdlo nemusí být nudná kostka, může potěšit i oko. A mýdla od Lucie Žákové, zakladatelky značky LuNatura, navíc potěší svým přírodním složením i pokožku. Jsou vyráběna z kvalitních olejů (kokosový, olivový, slunečnicový i řepkový) šetrnou metodou za studena, aby v mýdle zůstalo maximum blahodárných složek ze všech přísad. 

Jak jste se dostala k výrobě přírodních mýdel?

O přírodní kosmetiku, netoxický a zero-waste styl života se zajímám už dlouhé roky. Mýdla jsem začala vyrábět poté, co jsem se přestěhovala zpět do ČR v roce 2018. Tehdy jsem ještě často cestovala pracovně do USA a v mezičase studovala výrobu mýdla, na kterou jsem se už roky chystala. V roce 2019, kdy jsem tu už žila nastálo, jsem se do řemesla ponořila naplno a pustila jsem se do budování výrobny a certifikace jednotlivých výrobků. 

Čeho si na vašich produktech nejvíc ceníte?

Že jsou čistě přírodní. Vyrábím bez chemie, syntetiky a nešetrných konzervantů. Všechny mé produkty jsou opravdu 100% a jen pár z nich 99% přírodní. Zásadní je i cena, kterou se snažím držet v nižší úrovni v závislosti na gramáži a složení. Důležité je pro mě rozmanité složení luxusních složek v mýdlech a krémech, jako je bambucké, kakaové a mangové máslo, mandlový, meruňkový, arganový či šípkový olej a další.

Ráda podporuji české lokální výrobce. K Vánocům si s rodinou nadělujeme pouze spotřební a užitečné dárky a těch je na českém trhu spousta.

Tady najdete řadu dalších ryze českých výrobků

Maty Moves – chytlavé hry z českého dřeva

Věděli jste, že existuje mistrovství ČR ve hře Carcassone? Je to tak. Šestkrát po sobě ho vyhrál právě zakladatel firmy Maty Moves, Matyáš Veselý. Jeho dřevěné hry vznikají od nápadu až po realizaci v jedné dílně na severu Čech. Matyáš je jejich autorem, designérem, i samotným výrobcem.  

Kdy a proč jste svou značku založil?

V roce 2017. Tehdy se naplnil šanon s nápady na vlastní deskové hry. S příchodem prvního syna navíc přišel impulz změnit kompletně svůj životní režim, tak jsem opustil zaměstnání a založil vlastní start-up. Hlavním cílem projektu bylo najít cestu, jak své hry vyrábět ze dřeva a tím v podstatě být sám sobě vydavatelem.

Vaše tvorba se vyznačuje maximální jednoduchostí. Kdo všechno si vaše hry může zahrát?

Specializací mého herního vydavatelství jsou rychlé a intuitivní hry, které zvládnou i úplní začátečníci a přitom umí zaměstnat mozky zkušených stratégů. K dosažení perfektně fungujícího celku totiž není vždycky potřeba složitých řešení, možná právě naopak. U minimalismu je ale nutné umět oddělit zrno od plev a zachovat jen skutečně klíčové principy. To je na vývoji her to nejtěžší.

Jsou hry ryze české? Od víčka až po poslední kostičku?

Mé hry jsou kompletně z českého březového dřeva, pouze průhledy do krabiček jsou z plexiskla, které vyrábí sousedé Němci. Na šití bavlněných pytlíčků pro cestovní verze her se pak podílí místní chráněná dílna, která sídlí ve stejné ulici, jako moje dílna.

Oblečení Kašmir jako životní styl

Značka Kašmir vznikla v roce 2013. Zakladatelé Matěj Hrachový a Jakub Dolanský si vysnili, že vytvoří osobitý a hlavně ryze český brand. Zakládají si na tom, aby jejich oblečení a doplňky byly dostupné pro každého, ale aby nižší cena nijak nesnižovala kvalitu produktů. Co na trika a mikiny s jezevčíkem říkáte vy?

Jak se ve vašem logu ocitl právě jezevčík a kde se v názvu vzal kašmír? 

Logo jezevčíka vzniklo jednoduše. Nakreslili jsme několik siluet libovolných zvířat a jezevčík byl prostě boží. Měli jsme hned jasno! A kašmir v našem názvu neodkazuje k srsti kašmírských koz, ale k životnímu stylu. Ten spočívá v užívání si života extrémním způsobem, a to ve všech možných formách. 

Kdo stál u zrodu vaší značky?

Byla to parta mladých lidí vyhlížející sen, že náš brand bude nosit celý svět. Postupem času, kdy peníze vydělané ze studentských brigád padly na investice do projektu, kdy každodenní tvrdá práce nenesla vytoužené ovoce, se vše měnilo. Z party lidí zbyli dva a začalo se dařit, a to i díky Slevomatu. Z našeho studentského garážového projektu se nám povedl vybudovat podnik, který své produkty prodal tisícům lidem, za což jsme velmi vděční.

Jsou vaše produkty ryze české? 

Trička, mikiny, zimní čepice a ponožky bereme od českých dodavatelů. Na oblečení našijeme, případně natiskneme naše logo. Nášivky a potisky si děláme ve Zlíně u místních firem. A co se týče roušek, tam je celá výroba od nákupu bavlny po konečný produkt v našich rukou, respektive rukou zlínských švadlen. 

Při výběru dárků letos jednoznačně podpoříme lokální produkty. Situace dnes není jednoduchá pro nikoho a to nejmenší, co může každý člověk udělat, je podpořit český podnik a tím i ekonomiku. 

Zodpovědnost k přírodě v podání značky Steeblo 

Dát si brčko do pití a zachránit tak želvu? To můžete udělat, když si koupíte výrobky české značky Steeblo. Marek a Kateřina svůj projekt odstartovali v roce 2018, kdy se rozhodli, že přispějí svým dílem k ochraně životního prostředí. Začalo to skleněnými brčky, která nahrazují ta plastová. Nyní je produktů mnohem víc a jejich koupí podpoříte také organizaci Chráníme mořské želvy.

Co vás inspirovalo k založení vaší značky?

Prvotní myšlenku jsme si přivezli z cestování po různých zemích. Nejpalčivější problém, kterého jsme si všimli, byl všude se povalující plast – ve městech, na silnicích a bohužel i na plážích a v moři. Bohužel se s tím setkáváme i v ČR.

Článků o tom, jak je Země znečištěna plastem, je mnoho, a každý z nás už slyšel o plastovém ostrově uprostřed oceánu nebo uvězněných zvířatech v plastových nástrahách. Steeblo přichází s heslem “Začni u sebe”. To je podstatou vzniku celé značky. 

Co je pro vás v byznysu a životě nejdůležitější?

Nejvíc nám záleží na tom, abychom dělali radost a šířili myšlenku zero-waste života mezi lidi. Snažíme se podnikat zodpovědně a s ohledem na životní prostředí. Zakládáme si na tom, že jsou naše produkty vyrobeny v ČR, i když je to ekonomicky náročnější než je objednat například v Asii. I materiál je z Čech. Podporujeme české řemeslo a zanecháváme nízkou ekologickou stopu.

Budete mít letos české Vánoce?

Zejména v dnešní době je důležité se zamyslet nad tím, co k Vánocům kupovat. Podpořme lokální tvůrce, řemeslníky i trh. Za většinou českých značek stojí zajímavý příběh a koupí jejího produktu se i zákazník stává součástí toho příběhu. My osobně, pokud to jde, tak kupujeme české oblečení, dárky i potraviny. Dokonce i můj snubní prsten, který jsem nedávno dostala od Marka, je vyrobený v Čechách.

Pokračujte hezky česky i po Vánocích

Jak se vám příběhy českých značek líbí? Lokálními nákupy je můžete samozřejmě podpořit nejen v době Vánoc a nejen na Slevomatu. Zkuste se při každém nákupu, který zrovna nebudete muset stihnout za pět minut i s placením, zaměřit na to, odkud výrobky a plodiny ve vašem košíku pochází. Nejde jen o podporu malých firem, ale i o šetrnější přístup k životnímu prostředí, které vám za každou ohleduplnou volbu bude vděčné. 

Kateřina Suchanková

Když zrovna není ověšena dětmi, ráda spí. Když zrovna nejí, což je její velmi oblíbená činnost, tak ráda spí. A když zrovna nejí, nespí, nebo nesetřásá (nenatřásá) děti, tak píše, čte nebo peče buchty. Když je dobře vyspaná a najedená, jde si zaběhat a jednou za rok se dostane i k boxovacímu pytli. Kromě své rodiny miluje Itálii, víno a spánek.