Historie mola Międzyzdroje je nerozlučně spjata s historií letoviska. První dřevěné molo bylo postaveno v roce 1884. Už tehdy obyvatelé vznikající léčebny věděli, že bude magnetem přitahujícím mnoho návštěvníků. Historii mola po léta poznamenávali četné bouře v Baltském moři, které způsobily obrovské škody. Vždy však bylo molo přestavěno. Obrovská síla bouře 25. března 1985 způsobila ale zřícení přední a střední části mola do moře. Molo bylo pro turistický ruch uzavřeno. Zbytky mola byly rozebrány a v září téhož roku přijalo vedení města usnesení o vytvoření účelového fondu na rekonstrukci mola v Międzyzdrojích.
V současné době je délka mola 395 m a je nejdelším betonovým molem v Polsku. Rekonstrukce a vytvoření mola pro osobní lodě si vyžádalo zřízení hraničního přechodu k molu. Formální operace na hraničním přechodu začala 15. září 2006. Přejezd fungoval do 20. prosince 2007. Molo nabízí jedinečné panorama Pomořského zálivu. Na západě se táhne nížina Przytorská kosa, večer v dálce zahlédnete světla majáku ve Świnoujście. Na východní straně je Góra Kawcza, 61 m n. m., na jejím úpatí rybářská základna, dále pak nejvyšší útesový kopec na polském pobřeží – Gosań, 95 m n. m., což znamená stinný les. Je to nejcharakterističtější místo ostrova Wolin a polského pobřeží.
Vstup na molo hlídají dvě věžičky, které jsou svědky všech událostí souvisejících s molem. Navzdory mnoha historickým turbulencím zůstali věrni střežení historických proměn. Po desetiletí byla charakteristickým bodem a další atrakcí u vstupu na molo prosklená skříňka na počasí. Na jeho vrcholu je znázorněn den se symboly: kohout - znamená ráno, úl - poledne, netopýr - symbolizující večer a temná noc – sova. Molo je oblíbeným místem milenců navštěvujících Międzyzdroje, kteří si jako památku na pobyt a na důkaz velké lásky věší na balustrádu mola visací zámky.
|