Původní nabídka už bohužel vypršela. Prohlédněte si její detail.

Do Brna na výstavu: KMENY 90 – subkultury devadesátých let podle Vladimira 518

4,4 / 5 Moravská galerie Brno - Střed  (mapa) 138 prodejů

Přehled nabídky

Kontakt
Dnes otevřeno: 10:00–18:00

Ve státní svátky se otevírací doba může lišit. 

5,0

Pohled na tehdejší dobu očima Vladimira 518 a popsaný vývoj společenských skupin do současnosti.

Hana
Varianty (2)

Byla tak trochu šílená a divoká, plná energie, novátorství a velkého nádechu svobody. Ptáte se, o čem je řeč? O 90. letech v České republice!

90. léta znamenala po převratu v roce 1989 nejen překotné politické a ekonomické změny. Patřila především nebývale se rozvíjejícím alternativním společenstvím. Technu, punku, rapu, anarchistům, squatterům, skejťákům, skinheadům, bruslařům, metalistům a dalším.

Rapper a umělec Vladimir 518, který fenomén alternativních kultur této doby zmapoval v úspěšné knize KMENY 90, přistoupil k roli kurátora a připravil stejnojmenný výstavní projekt, který je možné od května vidět v Uměleckoprů­myslovém muzeu Moravské galerie v Brně.

Vladimir 518 vypráví nejen svůj příběh 90. let, ale také příběhy všech, kteří hledali jinou, originální, alternativní cestu tímto desetiletím. Právě o nich je výstava KMENY 90. K vidění jsou předměty zástupců jednotlivých subkultur jako raritní black booky, podomácku vyrobené brusle Davida Černého, kostýmy kapely Oceán, Cirkus Alien sound system, sampler Tata Bojs, sbírky vinylů, plakátů, funzinů a výtvarná díla: fotografie Ivana Pinkavy, objekty Krištofa Kintery, portréty Václava Klause a Václava Havla od Jiřího Davida.

Vladimir 518 o projektu:

„Myslím si, že by každý z nás mohl vyprávět svou vlastní verzi vzpomínek na devadesátá léta. A jiní lidé než já by snad taktéž dovedli po svém poskládat střípky příběhů jednotlivých názorových rodin, které více či méně svobodně operovaly v prostoru tohoto desetiletí. Věřím, že by v blízkém detailu linie vyprávění pokaždé zněla trochu jinak, ale v souhrnném celku by se snad příliš nelišila. Výstava, která obsadila na pár měsíců budovu brněnského Uměleckoprůmys­lového muzea, je samozřejmě primárně definovaná optikou mého vidění. Je logicky vedená rámcem zmíněných osobních setkání, která na mě dnes čím dál tím víc působí jako nevyhnutelné a osudové. A ano, bohužel vypíchnutím jednoho momentu, jedné události či objektu, zahazujeme vše ostatní, které by mohlo tuto jednotlivost kontextualizovat, či dokonce nahradit. Doufám ovšem, že toto naše omezení návštěvník pochopí a přijme ho jako součást hry. Vybrali jsme pro expozici zástupné symboly, které nemohou logicky obsáhnout a převyprávět vše, ale mezi řádky snad vystihnou to, co pro nás pro všechny 90. léta znamenají.“

Součástí výstavy je také Růžový tank,  dílo Davida Černého, jednoho z nejvýraznějších současných umělců. Tank a umělecké gesto jeho přetření na růžovo, které i po desetiletích budí vášnivé emoce, zaparkoval na Komenského náměstí před Červeným kostelem.

Prožijte během jedné návštěvy Moravské galerie 90. léta tak, jak si je pamatujete i jak je neznáte. A vsaďte se, že zvolání „Jé, to si pamatuju!“ zazní z vašich úst hned několikrát. Se vstupenkou na KMENY 90 si můžete projít celou budovu muzea. Vezměte také děti, které výstava dokáže zaujmout i přesto, že si devadesátky nepamatují – třeba díky funkčním automatům, které tu mohou otestovat.

Nahoru