Dopřejte si kulturní neděli a zajděte na hru Budovatelé říše od Borise Viana.
„To je díra, pelech, kutloch, brloh nebo hajzl, bordel,
blechárna.“
Kdysi velkolepá říše se rozpadá, ale její obyvatelé si to
nechtějí připustit. I takto lze interpretovat tento významově
mnohoznačný Vianův text. Přiznejme si, že se i v našem světě chováme
úplně stejně. A co víc, ani my dnes nevíme, kým, případně čím vším
může být ona podivná bytost jménem Schműrz.
Premiéru mělo představení v divadle Aréna
19. března 2016.
Boris Vian – Budovatelé říše
Informace
Autor |
Boris Vian |
Překlad |
Jan Tomek |
Režie a výběr hudby |
Vojtěch Štěpánek |
Scéna a kostýmy |
Milan David |
Dramaturgie |
Tomáš Vůjtek |
Inspice |
Lukáš Šveda |
Text sleduje |
Kamila Holaňová |
Osoby a obsazení
Boris Vian se narodil 10. března 1920 v bohaté pařížské
předměstské čtvrti Ville-d’Avray (Hauts-de-Seine) jako druhé ze čtyř
dětí Paula a Yvonne Vianových. Své nejhranější drama napsal Vian
krátce před svou smrtí.
Budovatelé
říše (Les Bâtisseurs d'Empire, premiéra 1959) ze všech jeho her
nejvíce odpovídají kritériím absurdního dramatu.
Patrný je zde vliv, který měl na Viana jeho přítel Eugène Ionesco,
jeden ze zakladatelů tohoto žánru. Podobně jako u Ionesca je i zde
vyprázdněnost jazyka demonstrována frázovitým žvaněním i neustálým
údivem nad doslovným vyzněním běžných slovních obratů. Ale najdeme zde
i postupy ryze vianovské. Obytný prostor, který se stále zmenšuje a svou
stísněností předznamenává blížící se smrt, byl jako metafora užit
již v Pěně dní. Rodina, která se během tří dějství hry postupně
stěhuje do vyšších pater, aby unikla tajemnému Hluku, ztělesňuje
metafyzický strach ze smrti, ale je zde i prostor pro společenské konotace.
Narážky na militaristickou či koloniální minulost („…počítal jsem
hodiny pomocí jednoho čínského počítadla, které jsem zdědil po prastrýci, po onom prastrýci, který se zúčastnil plenění Letního paláce
v Pekingu.“) zněly tehdejším Francouzům, kteří právě zažili
porážku ve Vietnamu a eskalaci konfliktu v Alžíru, jistě velmi jízlivě.
Tyto Vianovy narážky jsou přesně cílené, vždyť na toto válečné téma
napsal i svou nejslavnější píseň Dezertér (Le Déserteur ,1954).
|