Náklady na EET přišly Slevomat na statisíce. Slevové portály nejsou připraveny, my však ano
Spuštění elektronické evidence tržeb (EET) přišlo Slevomat na statisíce korun. Od 1. prosince je Slevomat na EET připraven a s ním i stovky partnerů z oblasti hotelnictví a gastronomie. To však neplatí o všech platformách, které fungují jako zprostředkovatelé prodeje. Nutno dodat, že slevové portály není možné považovat za e‑shopy, jak je často špatně uváděno. Pro klasické e‑shopy platí tento zákon až od 1. března 2017.
O co konkrétně jde? Přestože Slevomat pouze prodej zprostředkovává, je dle zákona místem, kde proběhla platba objednávky a tudíž se na něj elektronická evidence vztahuje u platby kartou a kredity. Zákazník musí v okamžiku zaplacení objednávky dle zákona dostat účtenku. “Jelikož je ze zákona nutné vydávat elektronickou evidenci tržeb v momentě placení nabídek, spadá tato povinnost právě na Slevomat. Naši partneři by tuto povinnost nebyli schopni zvládnout, protože nejsou na systémy Slevomatu přímo napojeni, ” popisuje situaci Michal Bilka, jenž vedl ve Slevomatu čtyřčlenný tým, který měl zavedení systému na starosti.
V případě Slevomatu najde zákazník svoji EET účtenku ve svém profilu. A to díky tomu, že EET za své partnery řešíme přímo. To v současné době platí pouze u nabídek z gastronomie a hotelnictví, s dalšími vlnami spuštění EET se účtenka postupně objeví u všech nákupů na Slevomatu. Dle rychlého ověření toto většina jiných slevových portálů a dalších zprostředkovatelů nezaznamenala a dostávají se tak do rozporu se zákonem.
Firmy by si měly dát pozor i na nadnárodní rezervační systémy, které jim zprostředkovávají prodeje. Pokud za ně vydávání účtenky neřeší zprostředkovatel, musí to udělat samy, a to v okamžiku platby, která spadá pod EET. Jinak riskují pokutu ze strany finanční správy.
Zavedení systému bylo pro Slevomat náročné
V případě problémů padá zodpovědnost nejen na nás, ale i na dotyčné firmy. Měsíc a půl jsme na to naše partnery připravovali. Ti přitom často ani nevěděli, že se jich tato povinnost týká, ” dodává Bilka.
Podle interních odhadů společnosti se náklady na zapojení EET vyšplhaly řádově na statisíce korun. Zákon naštěstí s možností zastoupení počítal. V horším stavu už byla metodika, která se neustále měnila a aktualizovala a do posledního dne tak bylo nutné řešit a sledovat změny. Spuštění systému si podle Bilky vyžádalo nemalé komplikace, které se vážou právě na neustále změny metodiky. Velkým problémem byly hlavně doplňkové činnosti, kdy finanční správa vydala přesnou metodiku až 14 dní před účinkem zákona.
“Snažíme se partnerům situaci co nejvíce usnadnit a naši spolupráci při řešení povinností spojených s EET co nejvíce zjednodušit. Měli jsme proto vytvořený interní tým – složený s lidí z IT, produktového oddělení, obchodu a financí – který všechny změny detailně sledoval, byl v kontaktu s finanční správou a aktivně řešil věci, které nebyly přesně specifikovány. Bylo nám jasné, že hlavně menší partneři nemají kapacitu toto vše řešit a fungovali jsme pro ně tak zároveň jako poradci. Je pro nás důležité, aby naši partneři dodržovali veškerou legislativu a mohli se tak soustředit na poskytování kvalitních služeb zákazníkům. V okamžiku, kdy je host u partnera a chce uplatnit voucher na využití konkrétní zakoupené služby, EET účtenku již restaurace či hotel nevydává, ” doplnil Bilka.
5. prosince 2016