Kde se dělá zavináč? Jak se na tom píše esemeska? A kde je dálkáč? Jó, děti, psací stroj, vytáčecí telefon a telka ze sedmdesátek, to není jen tak!
Tyhle a mnoho dalších kouzelných kousků starším ročníkům
připomíná a mladším ročníkům představuje chebské Retromuseum, které se věnuje
životnímu stylu 60. až 80. let.. Pojďte zamáčknout
nostalgickou slzu!
V Retromuseu najdete několik autentických bytů a kanceláří, kde
zavzpomínáte, jaké to bylo, když měli všichni sousedé stejnou
tapetu, konferenční stolek zdobila ručně vyšívaná dečka a sifon tekl na každé sešlosti proudem. A těch programů, které běží v dobové
televizi! Líbit se tu bude i dětem, které si mohou navzájem
zavolat pravým vytáčecím telefonem nebo zkusit napsat e‑mail na psacím
stroji. To je ale jen jedna část výstavy.
V další části se představují typické dopravní prostředky jako
Velorex, Jawa „kývačka“ či skútr „prase“, v sekci designu pak
uvidíte vysoušeč vlasů Stanislava Lachmana, legendární nafukovací
hračky od Libuše Niklové a další designové skvosty. |
S jednou vstupenkou se navíc dostanete i do sousední galerie, kde se nachází expozice
českého moderního umění, a na výstavu věnovanou chebskému gotickému
sochařství. Kromě stálých expozic se tu pravidelně obměňují ty
dočasné, vás čeká třeba fenomén Neprakta a v galerii
výstava s názvem Syntonos a plenérová krajinomalba
přelomu 19. a 20. století.
Chebská sbírka patří k nejlepším v ČR, pochlubit se může
mimořádnými skvosty od Toyen, Filly, Špály, Šímy či Tichého. |
Věnuje se jeho začátkům, kdy se pod tímto pseudonymem skrývali ještě
dva lidé: Bedřich Kopecný vymýšlel náměty, Jiří Winter podle nich
prováděl kresby. Výstava představí i méně známé podoby Winterova
kreslířského umění, např. vědecké ilustrace, návrhy stolních her nebo animované filmy. |
Pod záhadným názvem se skrývá značka temper, kterou na přelomu 19. a 20. století namaloval své nejslavnější obrazy Antonín Slavíček a které
používali mj. další jeho souputníci Antonín Hudeček a Otakar Lebeda.
Výstava připravená ve spolupráci s Národní galerií se bude zabývat
právě tím, jak k nám tato technika z Mnichova doputovala a jak se obrazy
malované syntonosem liší od klasické olejomalby. |