Podpora trávení a zdravé hubnutí? Food blogerka doporučuje bazalková semínka

Podpora trávení a zdravé hubnutí? Food blogerka doporučuje bazalková semínka

GÁBI 1. 11. 2018 Sdílet

Zdravé superpotraviny se poslední roky šíří jako lavina. Máte pocit, že se každý měsíc se vynoří něco nového a ještě zdravějšího? A kdo se pak v tom má vyznat, že? Food blogerka Gábi z blogu Recepty dětem se snaží trendům nepodléhat a nejdříve si sama vše vyzkoušet. A hlavně používat rozum a nepodléhat trendům. Prozkoumala bazalková semínka a připravila z nich několik chutných svačinek.

Podívejte se na nabídku bazalkových semínek na Slevomatu.

I proto jsem ráda přijala výzvu vyzkoušet bazalková semínka, která jsem dříve v kuchyni vůbec nepoužívala. Vzhledem k tomu, že pro mě šlo o naprostou novinku, tak jsem se rozhodla nejdřív bádat. Týden jsem hledala informace, četla články, rozbory a celkově zkušenosti. Až pak přišlo na řadu samotné testování a ochutnávání.

— food blogerka Gábi

V čem jsou ta bazalková semínka tak dobrá?

Kdo by to byl řekl, že tak malá semínka můžou mít tolik pozitivních efektů… ale je to tak! 

Celkově podporují správné trávení. Na jaře vám pomůžou s jarní očistou – skvěle se totiž hodí do smoothie. V létě vás naopak přirozeně ochladí – snižují totiž tělesné teplo, takže šup s nimi do vody. Potlačují chuť k jídlu, protože dobře zasytí – pokud se tedy chystáte na nějakou redukční dietu a cvičení, tak se doporučuje pít vodu se semínky před hlavním jídlem. Mají antibakteriální a protizánětlivé účinky a pomáhají čistit tělo od toxinů. Obsahují vysoké množství železa. Zlepšují  stav kůže – v případě, že trpíte na akné a ekzémy, tak by se měla semínka také hodit. A v neposlední řadě mají pozitivní vliv na nervovou soustavu a podporu mozkové funkce – je to taková super výživa pro mozek.

Hlavně je namočte!

Tak přesně takto zní asi nejzásadnější informace. Semínka můžete namáčet do vody, mléka, rostlinného mléka, džusu… a základ je nechat je takto namočené alespoň po dobu 10 minut, ale čím déle, tak tím lépe. Já je poprvé zkusila namočit jen do malé sklenice s vodou. Děti to braly jako pokus a hned na začátku to vypadalo jako takové zimní sněžítko 🙂 Protože jak semínka padala dolů, tak to vyloženě evokovalo padající sníh. Místo vody se postupně tvořila želatina, takže si dovedete představit nadšení dětí. Nejraději by to dál zkoumaly a všemožně pitvaly, ale já se pustila do ochutnávání.

Samotná chuť takto nabobtnalých semínek je nevýrazná a po vlastní zkušenosti musím říct, že druhý den chutnají semínka ještě lépe – respektive když jsem si připravila zdravou svačinu do práce večer, tak dopoledne v práci to mělo lepší chuť.

Proto tedy můžete semínka kombinovat jak se sladkými ingrediencemi tak i s těmi slanými.

Jako druhou variantu jsem namáčela semínka do sklenice mléka. Musela jsem tedy použít větší množství semínek na množství mléka, které bylo uvedené na obalu, ale tak to se dá postupně vychytat. Ve větším množství tekutiny trvalo nabobtnání delší dobu. A protože není mléko tak čiré, tak ten wow efekt nebyl takový jako u vody.

Co se týče chuti, tak bylo lehce patrné, že tentokrát byla semínka v mléce. Proto mi přijde lepší volit vodu ve všech případech, kdy budete chtít využít semínka na zahuštění, ale zároveň budete potřebovat, aby vám to nijak neovlivnilo chuť.

Využití bazalkového semínka

  • Jen tak do sklenice s vodu – v létě můžete doplnit o šťávu z citronu a mátu/meduňku, získáte tak lahodný nápoj. Jen pozor! Semínek tam nasypte přiměřeně, ať z toho nemáte spíše rosol. 🙂
  • Do smoothie – ovocných i zeleninových. Skvěle zasytí a v zimě mohou i zahřát, stačí přidat trochu skořice nebo zázvoru a je hotovo.
  • Do oblíbeného ovocného juicu, případně rostlinného mléka.
  • Místo chia semínek do pohárů a pudinků.
  • Všude tam, kde potřebujete něco zahustit a nechcete používat klasickou želatinu.
  • Do bílého jogurtu s ovocem – kuličky přece nemusí být jen čokoládové 🙂
  • Do slaných pomazánek.
  • Na snídaňové kaše.
  • Na oblíbený „avotoast“ – protože je trendy a ke snídani super!
  • Na saláty pro zpestření.

Připravte si zdravý pohár s bazalkovými semínky

Na 3 porce potřebujeme:

  • 1 mango
  • 1 banán
  • 1 jablko
  • hrst vlašských ořechů
  • 4 lžíce bazalkových semínek
  • cca 3 dcl mléka

Postup: Jako první si namočíme semínka do mléka. Během toho oloupeme mango, nakrájíme ho a rozmixujeme tyčovým mixérem. Do sklenice pak vrstvíme mangové pyré s namočenými semínky a doplníme o nakrájený banán, jablko a ořechy.

Jako druhou variantu můžeme použít čistě jen nakrájené ovoce, ořechy a právě semínka. Skvělé je, že takový zdravý pohár máme připravený během pár minut a hodí se nám jako svačina do práce případně školy.

Poznámka na konec: O čem jsem nenašla příliš informací, tak o užívání během těhotenství. Vzhledem k tomu, že mají vliv na hladinu estrogenu v těle, tak se spíše nedoporučují. Každopádně asi záleží na stavu těhotné ženy, protože při pátrání jsem našla právě i opačné názory, kdy byly bazalková semínka běžně užívána. V tomto případě asi těžko radit. Proberte to případně se svým lékařem.

U dětí si pak dejte pozor na to, jestli nemají problém s polykáním a konzistencí namočených semínek. 

GÁBI

GÁBI

Blogerka Gábi má dvě děti, žije na vesnici, má slabost pro lokální a sezónní suroviny, kvalitní kávu, víno a dobré jídlo. Déle než šest let píše blog Recepty dětem, tři roky po sobě byla v TOP 10 Czech Blog Awards (FOOD).