Který sporťák vás vystřelí z pantoflí? A je lepší polygon, okruh nebo silnice?

Který sporťák vás vystřelí z pantoflí? A je lepší polygon, okruh nebo silnice?

Sandra Soukupová, Richard Müller 23. 11. 2023

Už dlouho chcete vyzkoušet jízdu v pořádném žihadle? Ale kde? Na polygonu, závodním okruhu nebo v běžném provozu? A bude lepší Tesla, Lamborghini nebo Formule III? Zmíněné vozy a spousty dalších aut jsem měl to štěstí vyzkoušet. Podělím se s vámi o zážitky a budu moc rád, když vám moje zkušenosti pomohou s výběrem toho pravého zážitku pro vás nebo vaše blízké.

V provozu, nebo na okruhu?

První věc, kterou si musíte promyslet, je, jestli potřebujete vymáčknout z auta maximum na uzavřeném okruhu, nebo si vystačíte s rychlostí do 130 kilometrů za hodinu na veřejných komunikacích.

Okruh

Jako milovník adrenalinu všem doporučuji jízdu na okruhu nebo polygonu. K rozdílu mezi těmito pojmy se ještě dostaneme. Na uzavřeném okruhu můžete auto opravdu pustit ze řetězu a soustředit se jen na svoje limity a pokyny instruktora. Ty by měly zaručit, že nevyjedete z dráhy.

Když jsem na cílové rovince mosteckého okruhu svištěl 240 kilometrů za hodinu v Lamborghini Huracán a instruktor najednou zavelel: „Brzda, brzda“, nechápal jsem, proč bych měl zpomalovat už teď. V podstatě uprostřed rovinky.

Po pár vteřinách brždění jsem měl ale na tachometru pořád přes stovku a zatáčka se blížila. Na okruhu vás odhad vzdálenosti může snadno oklamat. Zažijete úplně nový svět rychlosti. Díky instruktorovi ale zatáčku bezpečně projedete a potom zase sešlápnete pedál až na zem.

Neuvěřitelný odpich. Motor řve naplno, tlačí vás to do sedačky. Sto šedesát, sto devadesát, dvě stě třicet… a plné brzdy. Přetížení se přesune a vy se zaseknete až o bezpečnostní pás.

Adrenalin, čtení trati, vybírání zatáček v co největší rychlosti… Úžasný zážitek, který vás čeká, když si vyberete závodní okruh. Já to mám rád, ale není to pro každého.

Běžný provoz

Spousta lidí by si o 100 % víc užila projížďku v provozu. Jestli jste v supersportu nikdy neseděli, chcete si auto osahat, prohlédnout, vyfotit se s ním a nehledáte extrémní adrenalin ani maximální rychlost, není důvod, proč byste měli jít na okruh.

Dost tím ušetříte. Na okruhu dostávají auta mnohem více zabrat a celkově je pro jejich majitele jízda nákladnější. Za projížďku po veřejných komunikacích zaplatíte mnohem míň. Navíc i když jedete třeba 50 km/h, vlastnosti supersportu určitě pocítíte.

Budete sedět 10 centimetrů nad asfaltem, pod kapotou ucítíte tak pětinásobek výkonu vašeho civilního auta… Z 0 na 50 jste nejspíš ještě nikdy v životě nevystřelili takhle rychle. Věřte mi, že i tohle bude zážitek.

Místa nástupu bývají vymyšlena tak, abyste si během jízdy užili okresku i dálnici. Vyzkoušíte si ovládání auta, řazení pádly, odezvu plynu, uslyšíte zvuk motoru a všichni se po vás budou otáčet.

Velmi podceňovanou komoditou je možnost spolujízdy aneb varianta, kdy necháte řídit profesionála a sami sedíte na sedadle spolujezdce. Rázem si i ve městě budete připadat jak na polygonu.

Řidič, nebo spolujezdec?

Moje první jízda ve sportovním autě byla v provozu a vypadala následovně. Nasedám do nablýskaného Ferrari 458 Italia, osahávám si interiér, seznamuji se s ovládáním. Vyrážím do provozu. Nejistě sešlapuji pedál a vykřikuji, když jdou zadní kola do smyku a auto mě vystřeluje kupředu. Užívám si jízdu a řev motoru v tunelu, předjíždím kamiony, blbnu, zkouším, co se dá.

Po 20 minutách, mírně zpocený z nervů a adrenalinu, zastavuji a říkám si, jak skvěle jsem auto využil. Byla to paráda. Jízda snů. Instruktor, který seděl celou dobu vedle mě, pomalu otáčí hlavu a s potutelným úsměvem nadhazuje: „Chcete svézt?“ „No jasně!“ odpovídám a přesedám na spolujezdce.

Od chvíle, kdy si instruktor zapnul pás, do chvíle, kdy jsme znovu zastavili, jsem v podstatě bez ustání řval nebo vydával nějaké pazvuky a zadržoval dech.

Tihle lidé za to prostě umějí vzít a i v provozu dostat auto na hranu. Lépe znají jeho možnosti a dané úseky silnic. Nemají strach a dovolí si mnohem víc. Každému tedy doporučuju vyzkoušet si obojí. Nezaměnitelný pocit z ovládání hračky za několik milionů, stejně tak jako adrenalinovou jízdu na horské dráze v podobě sedadla spolujezdce. Ideálně v tomhle pořadí.

Na okruhu to platí opačně. Dejte si nejdřív spolujízdu. Rozpumpujete adrenalin, zbystříte smysly a poznáte, kam až můžete auto dostat. Jak rychle se dá zrychlovat nebo brzdit. Až přesednete za volant, budete vědět, že nic šílenějšího už vás nečeká, a hlavně budete mít načtenou trať. Auto pak mnohem lépe využijete.

Co je to ten polygon?

Polygon je v podstatě takový zmenšený závodní okruh. Rovinky jsou kratší, takže nepojedete 250 km za hodinu, ale třeba „jen“ 160. A co je teda lepší?

Na polygonu osobně miluju, že nabízí rozličnější druhy zatáček. Ostré, táhlé, opakované, pomalé, rychlé… Na většině polygonů je i horizont, který vám takzvaně „počechrá žaludek“.

Tím, že je polygon postavený pro výuku profesionálních jezdců, si na něm vyzkoušíte všechno. Určitě se nebojte, že byste si neužili plné zrychlení. Zaručuju vám, že plynový pedál si na zemi podržíte hned několikrát za kolo.

Kdybych se měl rozhodnout, jestli půjdu jezdit na polygon, nebo na okruh, beru polygon všemi deseti. Za stejnou cenu si užijete víc kol, neletíte zbytečně rychle a častěji si můžete vychutnávat obrovské přetížení způsobené plným bržděním a zrychlováním.

Jaké auto je nejlepší?

Téma, které jsem chtěl otevřít až na konci. Myslím, že tahle otázka je nejméně důležitá. Nebavíme se přece o žádných závodech. Chceme si prostě užít fantastickou jízdu. A věřte mi, že všechna sportovní auta, která se pro tyto účely nabízejí, vás „vystřelí z pantoflí“.

Čeho se tedy držet?

Osobně bych šel po automatické převodovce. Budete si moct vyzkoušet řazení pádly nebo se na tohle úplně vykašlat a soustředit se na jiné věci. Na rychlost, radost, adrenalin a techniku jízdy. Ale pozor, je to subjektivní, někdo na řízení miluje nejvíc právě řazení.

Dále záleží na vkusu. Milujete Porsche, nebo Ferrari? Nebo vám záleží jenom na barvě kvůli fotkám? Řiďte se svým srdcem.

Tip: Máte rádi Mustanga? Podívejte se na 5 důvodů, proč je jízda v něm nezapomenutelný zážitek. Anebo se projeďte v legendárním modelu z roku 1968. Budete si připadat jako v americkém filmu.

Jestli chcete nějaké doporučení ode mě, podceňovaný je třeba Nissan GT-R. Vypadá jako lepší oktávka, ale některé supersporty strčí do kapsy.

Můj favorit je Lamborghini Huracán. Má jedno z nejlepších zrychlení, které jsem zažil, a skvěle se ovládá. Sedí jako formule a úžasně kontroluje trakci při výjezdu ze zatáčky. A potom je tady ještě jedna kategorie…

Jaký je váš zážitek snů?

Kdysi jsem seděl v Tesle, v modelu X. Řídil jsem ji v provozu, ale dal jsem jí co proto. A řeknu vám, ten odpich a ovládání… Konstantní tlak kupředu bez ohledu na rychlost, žádné řazení, tichý provoz… Tehdy jsem jedinkrát zažil srovnatelné zrychlení právě s Huracánem. A asi jsem se zamiloval.

Chápu. Obdivovatelé řvoucích motorů zavírají článek a jdou psát pobouřenou recenzi. Ale můj zážitek snů je elektrické Porsche Taycan. Ještě jsem v něm neseděl, takže by to pro mě byl adrenalin a zároveň něco nového. A pěkně na polygonu v Hradci Králové. Tři kola spolujízdy a pět kol jako řidič. A takhle nějak můžete vybírat. Rozmyslete se hezky podle sebe.

Doufám, že vám k tomu tenhle článek pomůže. Ať už si vyberete jakékoliv auto, v provozu, na polygonu, nebo okruhu, myslete na bezpečnost a užijte si to!

Jak se vám článek líbil?

Sandra Soukupová

Co bych vám na sebe tak práskla? :) Mám ráda zmrzlinu, cestování, hory, jízdu na kole a lego. Jako malá jsem chtěla být zpěvačkou, právničkou, doktorkou, majitelkou restaurace nebo třeba popelářkou. Nakonec vyhrálo psaní a nelituji, protože mně i čtenářům rozšiřuje obzory, což je skvělé. 

Richard Müller

Mám rád legraci, sport a aktivity všeho druhu: běhání, thai box, hru na bicí, procházky… Krom toho ale umím ocenit i dobrý odpočinek a nicnedělání, protože během něj mě napadají ty nejlepší nápady. Nikdy se nenudím. Někdy jsem sentimentální. Mám rád Na samotě u lesa, Kolju a Lvího krále. 

Zaujal vás článek? Tohle se vám bude líbit!

Nahoru