Rozluštěno za vás: šifrovačka Paměti národa vás doslova strhne

Rozluštěno za vás: šifrovačka Paměti národa vás doslova strhne

Michal Beck 6. 11. 2019 Sdílet

Protektorát Čechy a Morava, Praha, 1945. Sychravé všední odpoledne. Stojíme ve válkou pustošených Holešovicích. Oddíly nacistických vojáků se z posledních, za to ještě hrozivějších, sil snaží odvrátit konec války. Není mnoho šancí na únik. Musíme se vydat po stopách odvážného židovského mladíka Avrahama Harshaloma…

Tímhle příběhem začalo i naše dobrodružství. Ve Slevomatu jsme vytvořili pětičlenný tým a vypravili se na šifrovací hru Avraham Harshalom, kterou díky Paměti národa vytvořili mistři rébusů z Cryptomania. Hned zpočátku je tak jasné, že tahle šifrovačka bude víc, než „jen“ luštění skvělých hádanek a hlavolamů – stojí za ní totiž skutečný příběh.

Věděli jste, že: Paměť národa zaznamenala již pět tisíc osudů pamětníků – válečných veteránů, hrdinů, kteří bojovali za svobodné Československo, obětí nacistického i komunistického režimu i disidentů a politických vězňů.

Nezměrná odvaha, černá skříňka a tři kilometry rébusů

Abychom se mohli vydat po stopách historie, museli jsme si vyzvednout herní materiály. Ty se skrývají v Café Jedna ve Veletržním paláci, kde startuje celá hra a příběh velké tragédie, nezměrné odvahy a (alespoň částečně) šťastného konce. Z velké černé skříňky jsme si v kavárně vzali malou černou krabičku a začala naše snaha dostat se za světlem.

A co skrývá tohle první tajemství? Tužku – nezbytný nástroj k řešení šifer, materiály k jednotlivým stanovištím a průvodce hrou. Ten nás na prvních stranách jasně a přehledně seznamuje se systémem šifrovačky a vtahuje do děje krátkým příběhem Avrahama. To je koneckonců to, o co na téhle tříkilometrové cestě plné rébusů jde.

Dobré vědět: Ke hraní nepotřebujete nic než herní materiály, které vám přijdou poštou, nebo si je vyzvednete, vlastní nůžky a mobil s připojením k internetu. Nepotřebujete ani výraznější historické znalosti – ty vám přinese hra samotná.

Zábavné a náročné hlavolámání s temnou historií v patách

Herní systém je, na rozdíl od mnohých šifer, jednoduchý – na mobilu jsme se přihlásili na webové stránky šifrovačky, které nás celým příběhem provedly. Každé stanoviště (celkem jich je šest plus dvě bonusová) začíná krátkým textem přibližujícím dané místo a události, které se zde skutečně odehrály. Ve všech těchto momentech na nás čekal úkol, jehož správné řešení nás nasměrovalo blíže k cíli.

Někdy nám luštění zabralo pár minut, jindy jsme si museli lámat hlavy dlouhé chvíle, a to i přesto, že máme v týmu kromě luštitelských nováčků i protřelé detektivy se zkušenostmi z mnoha jiných šifrovaček a únikovek. S některými jsme si dokonce nevěděli rady vůbec. To však nebrání v pokračování hrou – za cenu ztráty bodů je možné si vzít nápovědu nebo rovnou výsledné řešení.

Klouby, nůžky i hvězda

Pro všechny rébusy je však společné, že jsou rozmanité, zábavné, mají nápad a budete jim chtít (sakra už!) přijít na kloub. U některých se hlásí o slovo logika, jindy schopnost hledání a orientace nebo třeba představivost a zručnost s nůžkami.

Při hraní oceňujeme zejména spjatost daných úkolů se skutečným příběhem, v jehož stopách jdeme. Není to další z řad venkovní her, které jsou postavené na „luštění pro luštění“. Šifry jsou vždy tematicky navázané na Avrahamův osud a nacisty okupovanou Prahu. Mnohdy se tak přistihujeme, jak na nás příběh emotivně působí a dostavuje se mrazení v zádech. Na jiném místě nás zase příjemně překvapuje, že se tvůrci hry při vytvoření hlavolamu snaží Davidově hvězdě odebrat symboliku ostrakizace, kterou jí nacisté vnutili.

Tip: U každého stanoviště a rébusu si pozorně a klidně několikrát přečtěte zadání a zamyslete se nad možným řešením. Jinak se vám klidně může stát (jako našemu týmu), že „je přece jasné, kam jdeme“, ale zapomenete si správně natočit mapu.

Sečteno, podtrženo, doluštěno

Po třech hodinách a pár drobných k tomu jsme hru úspěšně zakončili. Vše jsme zdárně sečetli, u některých úkolů správně podtrhali a veškerá stanoviště doluštili. Odměnou nám byla skvělá zábava a zajímavě odvyprávěný příběh židovského mladíka Avrahama Harshaloma. Celá hra je velmi dobře postavená a ani na chvíli jsme se nenudili – budou vás bavit úkoly, historický děj i procházení míst, kudy doslova kráčely i dějinné okamžiky.

Tuhle šifrovací hru si zkrátka užije každý, koho baví historie a mnohdy nelehké luštění. Bude bavit partu přátel i rodinu (primárně je hra pro dospělé hráče, nicméně větší děti se do dílčích úkolů jistě s chutí zapojí také) nebo třeba skvěle poslouží (stejně tomu bylo u nás) jako teambuilding.

Tip: Hru si můžete zahrát v jakémkoliv čase – rozhodně ale doporučujeme vyrazit za světla. Šifry a rébusy se dají rozlousknout i pod světlem lampy nebo baterky, ale výrazně si tím snížíte pohodlí při luštění, a morálka týmu tak snadno půjde dolů.

A ještě než začnete hrát, je tu hned první otázka, kterou jistě budete chtít rozlousknout. Rekord dokončení hry je 2 hod. 10 min. Dokážete vše vyřešit rychleji? Ovšem až vyrazíte na start, připomeňte si nejdůležitější věc tohoto projektu: není důležité vyhrát, ale v duchu Paměti národa – nezapomenout

Michal Beck

Michal Beck

Do Slevomatu jsem nastoupil v srpnu 2018 do božího týmu copywriterů. A co mě na práci nejvíc baví? Když pominu neomezený přísun kávy, je to právě tvorba textu. Vystudoval jsem tvůrčí psaní a literaturu, a rád tak zkouším možnosti psaného slova – to jde právě u našeho copywritingu skvěle. Když zrovna nepracuji, zbožňuji cesty vlakem, drsný irský humor (a jejich pivo!) a volný čas věnuji hledáním dobrých knih a filmů nebo sledováním jakéhokoliv hokeje.