Muži nakupují dárky praktické, ženy emočně a hlavně samy pro sebe

Vánoce a Silvestr patří vždy od začátku září mezi nejhledanější výrazy na internetu. S tím, jak se blíží závěr roku, roste vyhledávání těchto výrazů o stovky procent. Nejzajímavější je pohled, jak lidé dárky řeší z pohledu genderu. Zatímco muži jsou praktičtí, ženy se drží spíše emocí, jak z průzkumu spotřebitelského chování inspiračního portálu Slevomat vyplývá.

V praxi to vypadá tak, že pánové v 70 % případů nejraději nakupují technická vybavení, zařízení a doplňky. „Nejde jen o to, že těmto věcem více rozumí, ale zejména v tom vidí praktické využití pro celou rodinu. Jenže to má samozřejmě stinné stránky. Pokud není žena vysloveně nadšená do vaření, tak kuchyňský robot není první věc, kterou chce pod stromečkem najít. Očekává věci spíše osobní, jako například kosmetiku, šperky a oblečení, nebo společné zážitky, tedy romantický pobyt, párovou masáž a tak podobně,“ vyjmenovává ředitelka Slevomatu Marie Havlíčková.

Proto asi nepřekvapí, že průzkum ukazuje, že až 80 % žen si nakupuje dárky sama pro sebe, případně dá partnerovi jasně najevo, co by chtěla. „Ne vždy se překvapení vyplatí, případně se dámy snaží předejít špatné zkušenosti z minulosti,“ dodává Havlíčková.

Zajímavostí je rovněž to, že ženy nakupují dárků více. Snaží se totiž obdarovat krom partnera a rodiny i co nejvíce kamarádek. Muži v tomto ohledu nakupují méně, ale zase s vyšší průměrnou částkou na dárek.

Tomu odpovídají i průměrné útraty za jednotlivé kategorie. Data obecně ukazují, že Češi jsou ochotni zaplatit více zejména za společné zážitky. Například na Slevomatu je nejvyšší průměrná částka za dárek v kategorii cestování, kde utratí lidé v průměru 3500 Kč za víkendový pobyt u nás. Naopak za módu utratí v průměru jen 450 korun, za zboží, tedy hmotné dárky rovněž 450 korun. Za zábavu, jako například adrenalinové zážitky, je to pak už 950 korun. 

1. prosince 2018