Bez práce nejsou koláže. A prací Eduarda Ovčáčka najdete v Galerii výtvarného umění v Ostravě spoustu.
Výstava nejvýznamnějšího českého lettristy Eduarda Ovčáčka zabírá rovnou tři sály funkcionalistického Domu umění a představuje okolo 180 umělcových děl. Expozice je rozdělena do tří tematických celků Znaky – 1968 – Groteska, které však propojuje hra písmen, číslic, znaků a značek. Na výběr jsou vstupenky pro různé věkové kategorie.
Kdo byl Eduard Ovčáček?
Vizuální básník, grafik, malíř, sochař, fotograf, performer a vysokoškolský pedagog žil v letech 1933–2022, vystudoval Vysokou školu výtvarných umění v Bratislavě a už za svých studií na přelomu 50. a 60. let organizoval řadu neoficiálních akcí. Byl zakládajícím členem Klubu konkretistů a iniciátorem vzniku Fakulty umění Ostravské univerzity. Jeho díla jsou známá i v zahraničí, kromě Slovenské národní galérie v Bratislavě je uvidíte také v Národním muzeu ve Varšavě, v belgickém Muzeu Feliciena Ropse, v Kassákově muzeu v Budapešti,
ve vídeňské Albertině, v Národní galerii v Berlíně nebo v americkém Denver Art Muzeu.
Vy nyní můžete obdivovat jeho grafické práce, vizuální básně, malby, objekty i „grafo-ready-mades“, jak tento formát popisuje sám Ovčáček, v ostravském Domě umění. Do všech děl se promítá Ovčáčkův celoživotní zájem o lettrismus, výstižná satira, nechybí ani inspirace českou groteskou.
Tři části výstavy
Práce s písmem se objevuje nejvíce v části Znaky, kde je skvěle vidět i umělcův postup vpalování písmen rozžhavenou matricí do papírů, koláží a objektů. Oddíl 1968 je pak reakcí na události v srpnu 1968 a cyklus těchto děl je uspořádán do netradiční komiksové podoby.
Velkoformátové figurální malby pak uvidíte v části Groteska. Díla zde uspořádaná dokonale obrazí Ovčáčkův cit pro vystižení absurdity totalitních režimů. Vedle kritiky společnosti se do nich promítá i ostře ztvárněná erotika a Ovčáčkův smysl pro humor inspirovaný českou groteskou.