Slevový trh skončil. Slevomat se během devíti let transformoval na zážitkový portál

Slevomat oslavil 9. výročí na trhu. Zatímco 12. dubna 2010 byl iniciátorem celého slevového trhu, letos po devíti letech fungování upozorňuje, že tento segment v tuzemsku skončil. Jen samotná sleva jako fungující byznys model nestačí. Z firmy se v průběhu let stal inspirační a zážitkový portál. Největšího svého druhu v ČR. Největší část nabídky tvoří zážitky, dárky a zejména pak cestování. Právě v posledním zmiňovaném segmentu je největším prodejcem se zaměřením na Česko.

Ředitelka Marie Havlíčková u příležitosti 9. narozenin připomíná: “Slevomat si cestu inspiračního a zážitkového portálu vytyčil už v roce 2014, jen nám trvalo několik let udělat produktové inovace, které k tomu byly potřeba. Již tehdy jsme viděli obrovskou příležitost ve vybudování a rozvíjení portálu, který obsáhne segmenty a služby, které zákazníci v rámci onlinu nemají možnost nikde jinde koupit, nebo se o nich vůbec dozvědět, a zároveň se tak stane hlavní destinací, která tyto služby na jednom místě zastřeší.”

Tomu odpovídají i celková čísla. Na Slevomatu nakoupilo již více než 1,5 milionu zákazníků. Denně firma spouští v průměru 200 nabídek, za kterými chodí 300 tisíc lidí. Proč slevový trh nefungoval a skončil?

Slevomat vznikl jako inspirace podobných projektů v zahraničí. Zcela nový segment přitáhl pozornost veřejnosti ale i dalších podnikatelů, kteří chtěli zkusit štěstí ve stále se rozvíjející oblasti e‑commerce. Slevový trh byl trendem doby, který ale v průběhu času nebyl příliš funkční. Mezi hlavní důvody, proč drtivá většina portálů zkrachovala, patřilo to, že například nedostatečně kladly své nároky na kvalitu nabídku.

“Slevomat se naopak vydal cestou hodnocení zákazníků, které je jedním z klíčových ukazatelů a stalo se globálním online standardem, ” upozorňuje Havlíčková s tím, že dalším zásadním problémem odvětví byl neudržitelný business model. “Tlak na výši slevy a provize v kombinací se zaměřením se pouze na pobytové balíčky, zlomil vaz většině projektů. Pobyty jsou sice hlavním zdrojem obratu, ale je zde nízká frekvence návštěv a nákupů, takže pro růst je potřeba neustálá akvizice nových uživatelů, ” dodává ředitelka Slevomatu. Posledním faktorem vedoucím k zániku odvětví a většiny hráčů na trhu byla absence jakékoliv vize a dalšího rozvoje.

Právě Slevomat patří dlouhodobě mezi technologické tahouny trhu, ať už jde o nakupování z mobilních zařízení nebo vyvíjení vlastních rezervačních systémů pro hoteliéry, nebo lokální služby. Navíc v průběhu let rozvíjel vybrané kategorie, které mnohdy nemají přímou konkurenci, jako například Rodina a děti, stal se největším prodejcem zážitků a také prodejcem zájezdů a pobytů. To vše přivedlo Slevomat v roce 2017 až k prodeji do rukou britské skupiny Secret Escapes, která je sama specialistou právě na cestování.

“Naplno spolupracujeme v rámci skupiny Secret Escapes a uveřejňujeme pobytové balíčky v rámci Polska, Maďarska, Chorvatska. O Polsko je mezi zákazníky obrovský zájem a od začátku roku jen prodeje polských hotelů rostou meziměsíčně o 50 %, ” chlubí se ředitelka.

Od lokálního cestování k exotickým dovoleným

Právě silná pozice v oblasti cestování dovedla portál k myšlence vlastní cestovní kanceláře. Loni na podzim spuštěná CK Zanzo se výrazně vymyká nabídkou i zákaznickou skupinou. Zaměřuje se na luxusní exotické dovolené na úrovni německé kvality. Proto také německými CK Slevomat spolupracuje. Odezva od zákazníků je obrovská.

Havlíčková přibližuje: “Meziměsíční růsty jsou v řádu vyšších desítek procent, takže projekt chceme určitě dále rozvíjet. Zákazníci u nás nebyli zvyklí hledat a kupovat delší dovolené do exotiky, a zájezd za desítky tisíc není impulzivní záležitost. V následujících měsících se tak budeme soustředit i na větší propagaci produktu jako takového.”

Změna názvu se neplánuje. Přestože slevový trh skončil, značka Slevomati si vybudovala natolik silnou pozici, že případný rebranding by byl v tuto chvíli příliš rizikový. 

11. dubna 2019