Chystáte se na kolo? A víte, co všechno před cestou zkontrolovat?

Chystáte se na kolo? A víte, co všechno před cestou zkontrolovat?

Sandra Soukupová 5. 4. 2021

Než se po zimě poprvé opřete do pedálů, podívejte se, zda je vaše kolo v pořádku. Předejdete tak nepříjemnostem na cestě. Jak kolo zkontrolovat, co zvládnete opravit sami a kdy je lepší zajet do servisu? To vám prozradí profíci z Cykloprofi, specialisté na prodej náhradních dílů a příslušenství na kola.

Co všechno bychom měli po zimě zkontrolovat, než poprvé sedneme na kolo?

První, co po zimě doporučujeme zkontrolovat, je brzdové obložení nebo brzdové špalky. Neměly by být sjeté. Dále překontrolujte pneumatiky a tlak v nich. V neposlední řadě nezapomeňte zkontrolovat míru opotřebení řetězu.

Než po zimě poprvé sednete na kolo, zkontrolujte tlak v pneumatikách.Než po zimě poprvé sednete na kolo, zkontrolujte tlak v pneumatikách.

Proč vůbec tuhle kontrolu dělat? Vždyť kolo bylo celou zimu schované, předtím v pohodě jezdilo, co by se mu asi tak mohlo stát?

Proč dělat kontrolu před první vyjížďkou? Protože většina z nás kolo na podzim odloží, aniž by předtím zkontrolovala stav a opotřebení součástek.

Povinná výbava na kolo

  • Přední a zadní brzdy, které jsou na sobě nezávislé
  • Přední odrazka v bílé barvě
  • Zadní odrazka v červené barvě
  • Oranžové odrazky na pedálech a paprscích předního i zadního kola
  • Řídítka musí být spolehlivě zaslepena (zátkami, rukojeťmi apod.), aby neměla ostré hrany

Za snížené viditelnosti musíte mít ještě:

  • Přední bílé světlo neboli světlomet
  • Zadní červené světlo
  • Zdroj elektrické energie, který bude napájet světla nejméně hodinu a půl bez přerušení

Zdroj: Příloha č. 13 k vyhlášce č. 341/2002 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích

Pojďme si teď projít jednotlivé části kola a jejich údržbu. Začneme řetězem. Jak poznáme, že je špatný?

Ke kontrole řetězu používáme speciální měrku na řetěz. Konec s výřezem pro článek nasadíte do řetězu. Na druhém konci měrky bývají vyznačené čtyři zoubky. U nového řetězu měrka zapadne na první zoubek. U mírně opotřebovaného řetězu měrka propadne na třetí zoubek. Pokud se dostanete až na čtvrtý zub, řetěz je potřeba vyměnit.

Dobré vědět: Některé měrky zoubky nemají. Postup je ale stejný. Pokud měrka do řetězu zapluje, vyměňte ho.

Jak se o řetěz správně starat? Jak často ho promazávat a čím?

Řetěz promazávejte speciálními oleji určenými právě k tomuto účelu. V současné době se stále více rozmáhají i maziva na bázi vosků. Ty můžete dokonce barevně ladit s barvou kola. Důležité je také pravidelné čištění a mytí řetězu. To můžete dělat například pomocí myčky na řetěz. I na mytí používejte speciální mycí přípravky. Po každém umytí řetěz opět namažte.

Řetěz promazávejte speciálními oleji určenými právě k tomuto účelu.Řetěz promazávejte speciálními oleji určenými právě k tomuto účelu.

Jsou na kole nějaké části, které bychom promazávat nikdy neměli?

Nikdy, ale opravdu nikdy nemažeme brzdové kotouče a snažíme se chránit brzdové obložení nebo brzdové špalky před mastnotou.

Můžeme řetěz poškodit třeba tím, že na něj vezmeme vapku místo ručního mytí hadříkem a kartáčkem?

V žádném případě nedoporučujeme mýt kolo vapkou. Tlak vody totiž ničí ložiska a ostatní součásti kola. Toto umytí by snížilo jejich životnost a výměna poškozených součástek by vás vyšla draho.

Tip: Chystáte se letos na dovolenou na kole? Najděte si ubytování v cyklisticky atraktivních lokalitách.

Přesuneme se k plášťům. Po zimě budou určitě potřebovat dofouknout. Já vždycky pumpovala do té doby, než bylo kolo dostatečně tvrdé. Je to ale dobře? Neměli bychom plášť nahustit třeba podle typu terénu, ve kterém pojedeme?

Na každém plášti je od výrobce uvedený povolený rozsah tlaku, na který můžete plášť nafouknout. Tím byste se měli řídit a pouze v rámci tohoto rozsahu přizpůsobit tlak v pneumatikách terénu, ve kterém se budete pohybovat.

Na každém plášti je od výrobce uvedený povolený rozsah tlaku, na který můžete plášť nafouknout.Na každém plášti je od výrobce uvedený povolený rozsah tlaku, na který můžete plášť nafouknout.

Jaký vliv má na jízdu sjetý vzorek pláště? Když si budu říkat, že ještě chvíli vydrží, pocítím to při jízdě například tak, že se víc nadřu?

Pláště je třeba pravidelně kontrolovat, protože sjetý plášť je náchylnější k defektům a má vyšší valivý odpor.

Čeho bychom si měli všimnout při kontrole přehazovaček a brzd?

Při kontrole přehazovačky se podívejte, zda je v pořádku lanko, kladky a zda není ohnutá patka. U brzd zkontrolujte opotřebení brzdového obložení nebo špalků, popřípadě kotoučů a ráfků.

Pravidla silničního provozu pro cyklisty

  • Nesmíte jezdit po chodníku. Po chodníku smí jet pouze dítě do 10 let.
  • Musíte jezdit při pravém okraji vozovky.
  • Smíte jet pouze za sebou, ne vedle sebe.
  • Pokud jedete po stezce pro chodce a cyklisty, nesmíte ohrozit chodce.
  • Na kole nesmíte jezdit bez držení řídítek.
  • Za jízdy nesmíte vést druhé kolo, psa ani jiné zvíře.
  • Cyklista mladší 18 let musí mít cyklistickou helmu.

Podrobný přehled všech pravidel najdete v zákoně č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích.

Při kontrole přehazovačky se podívejte, zda je v pořádku lanko, kladky a zda není ohnutá patka.Při kontrole přehazovačky se podívejte, zda je v pořádku lanko, kladky a zda není ohnutá patka.

Jak často by se měla měnit brzdová kapalina u kotoučových brzd? Dokážeme to sami?

Brzdová kapalina nebo minerální olej by se měly při intenzivnějším ježdění měnit minimálně jedenkrát za sezónu. Toto ovšem důsledně doporučujeme provést ve specializovaném servisu.

Na co si dát naopak pozor u ráfkových brzd?

Překontrolujte opotřebení špalků a podívejte se, zda špalky dostatečně dosedají na plochu ráfku a zda ráfek není opotřebený neboli „projetý“ brzděním.

Pokud máme odpruženou vidlici, máme ji nějak promazávat? Čím?

Gumové krytky kluzáků namažte silikonovým olejem. Ostatní servis vidlice svěřte odbornému servisu.

Servis odpružené vidlice svěřte odbornému servisu.Servis odpružené vidlice svěřte odbornému servisu.

Co když zjistíme, že nás kolo táhne k jedné straně? Dokážeme s tím něco udělat doma, nebo musíme do servisu?

Toto může být zapříčiněno mnoha aspekty, a proto opět doporučujeme vzít kolo do odborného servisu. Tam se o něj dokonale postarají a zjistí rozsah problémů.

S jakými opravami si poradí i sváteční cyklisté a co už je lepší nechat profesionálnímu servisu?

Sváteční cyklista by měl být schopen opravit defekt pneumatiky, případně vyměnit lanko přehazovačky nebo řetěz. Ostatní opravy je lepší nechat na odborném servise.

Jaké nářadí bychom měli mít na domácí údržbu kola?

Na základní údržbu doporučujeme myčku řetězu, čisticí kartáče, lepení, nýtovač, imbusové klíče nebo multiklíč, popřípadě sadu nářadí, která obsahuje vše potřebné.

Co z toho se vyplatí vozit s sebou pro případ, že by nás na cestě potkala nějaká nepříjemnost?

Ideální je vozit s sebou pumpičku, lepení, duši, multiklíč s nýtovačem, popřípadě rychlospojku na řetěz.

Vždy s sebou vozte pumpičku, lepení, duši, multiklíč s nýtovačem, popřípadě rychlospojku na řetěz.Vždy s sebou vozte pumpičku, lepení, duši, multiklíč s nýtovačem, popřípadě rychlospojku na řetěz.

Jak často bychom měli kolo kontrolovat, ať už sami, nebo v servise?

Kolo zkontrolujte po každém mytí nebo po vyjížďce, pokud se vám zdá, že něco není v pořádku. Kontrolu v servise doporučujeme jednou za rok, ideálně na začátku sezóny.

V posledních letech jsou v oblibě elektrokola. Jaký servis vyžadují?

Elektrokola vyžadují stejný servis jako normální kola plus diagnostiku a servis motoru a baterie.

K bezpečné jízdě patří nejen dobře seřízené kolo, ale také helma. Jak ji vybrat a na co se při výběru zaměřit?

Helma by měla především dobře padnout na hlavu a měla by být vyrobena IN-MOLD technologií. To znamená z jednoho kusu. Správně zvolená helma musí na hlavě sedět pevně a pohodlně, nesmí vás nikde tlačit, škrtit nebo omezovat v pohybu.

Cyklista mladší 18 let musí mít cyklistickou helmu. Nosit by ji ale měli i starší jezdci.Cyklista mladší 18 let musí mít cyklistickou helmu. Nosit by ji ale měli i starší jezdci.

Jak se vám článek líbil?

Sandra Soukupová

Co bych vám na sebe tak práskla? :) Mám ráda zmrzlinu, cestování, hory, jízdu na kole a lego. Jako malá jsem chtěla být zpěvačkou, právničkou, doktorkou, majitelkou restaurace nebo třeba popelářkou. Nakonec vyhrálo psaní a nelituji, protože mně i čtenářům rozšiřuje obzory, což je skvělé. 

Zaujal vás článek? Tohle se vám bude líbit!

Nahoru