Jak jezdit v zimě: naučte se zvládat ledovku, smyk i pravidlo 2 vteřin

Jak jezdit v zimě: naučte se zvládat ledovku, smyk i pravidlo 2 vteřin

Sandra Soukupová 29. 1. 2024

Jaké jsou nejčastější chyby českých řidičů? Zvládnou vybrat smyk? A jak jezdit v zimě, abyste dojeli v pořádku domů? O tom jsme si povídali s Liborem Václavíkem, majitelem Centra bezpečné jízdy LIBROS, který už roky provozuje školu smyku.

V zimě je obzvlášť důležité věnovat se řízení naplno a zbytečně neriskovat.V zimě je obzvlášť důležité věnovat se řízení naplno a zbytečně neriskovat.

Jaké jsou vaše zkušenosti – znají a umějí lidé ovládat svůj vůz, když přijdou do školy smyku?

Krátká odpověď. Neumějí.

Jaké chyby dělají čeští řidiči na silnicích nejčastěji?

Schází pokora k řízení vozidla a neexistuje kolegialita řidičů. Z toho pramení převážně přecenění vlastních řidičských schopností. Vlastní chyby si český řidič nepřipouští, zpravidla vidí chyby u jiného řidiče, a navíc tyto chyby „odborně“ a s emočním nasazením komentuje.

Doporučujeme, aby řidiči vyhledávali kurzy bezpečné jízdy minimálně jednou za dva roky. Budou se na silnici cítit mnohem bezpečněji.

Málokterý řidič zvládne vyrovnat smyk, aniž by si to předtím pořádně natrénoval v bezpečném prostředí.Málokterý řidič zvládne vyrovnat smyk, aniž by si to předtím pořádně natrénoval v bezpečném prostředí.

Setkáváte se s tím, že si lidé některá pravidla z autoškoly nepamatují? Co vás nejvíc překvapilo, že nevědí a měli by, protože je to obzvlášť důležité?

To je hodně rozmanité. Záleží, kdy kdo autoškolu absolvoval. V naprosté většině případů se setkáváme s tím, že lidé vzpomínají, jak to měli v autoškole a co se naučili. Je to však historie, protože principy bezpečného ovládání vozidla i bezpečnostní prvky vozidel jsou na obrovském technickém a technologickém vzestupu.

To, co platilo před 3 lety, dnes již neplatí. Proto doporučujeme, aby řidiči vyhledávali kurzy bezpečné jízdy minimálně jednou za dva roky. Zůstanou tak v řidičské kondici, budou svými znalostmi kopírovat vývoj automobilů, budou se cítit na silnici mnohem bezpečněji a mohou o tom vyprávět ostatním kolegům.

V Česku je taky poměrně častým problémem nedodržení bezpečné vzdálenosti. Jak velký odstup mezi vozidly bychom měli dodržovat?

Záleží na okamžité rychlosti vozidla. Bezpečnou vzdálenost si řidič sám těžko odhadne, nezná většinou pomůcku v podobě pravidla 2 vteřin (jednadvacet, dvaadvacet). To je minimum a platí jen v určité rychlosti cca 110–130 km/h. Podle našich zkušeností je například v obci při rychlosti 50 km/h vhodné a bezpečné ponechat mezi vámi a autem jedoucím před vámi takový prostor, do kterého se vejdou ještě alespoň 2 vozidla.

Nejvíce nehod zapříčiněných nedostatečnou vzdáleností mezi vozidly se stává ve městech a obcích, když jsou souvislé kolony vozidel. Jsou to drobné, ale přece jen dopravní nehody. Naštěstí s menšími materiálními následky a bez zranění. Mimochodem nedostatečná bezpečná vzdálenost mezi vozidly se v německy mluvících zemích pokutuje vysokými sazbami.

Nepodceňujte při jízdě zhoršenou viditelnost a dodržujte bezpečnou vzdálenost od vozidel před vámi.Nepodceňujte při jízdě zhoršenou viditelnost a dodržujte bezpečnou vzdálenost od vozidel před vámi.

Pravidlo 2 vteřin

  • Vyberte si na pravé straně vozovky dobře viditelný záchytný bod, např. sloup nebo dopravní značku.
  • Jakmile ho bude míjet vozidlo před vámi, začněte volně počítat „jednadvacet, dvaadvacet“.
  • Pokud vybraný bod míjíte ve chvíli, kdy máte napočítáno dvaadvacet, dodržujete bezpečnou vzdálenost.
  • Pokud však místo míjíte dřív, nemáte před sebou bezpečný rozestup.

Dobré vědět: Pravidlo platí na suché vozovce. Voda, sníh, led nebo bláto brzdnou dráhu několikanásobně prodlouží. V takových případech počítejte raději déle.

Smyk a aquaplaning

Při jakých dopravních situacích hrozí smyk nejčastěji a jak ho zvládnout?

To je nesmírně široké téma, které vyučujeme v teoretické i praktické části kurzů bezpečné jízdy. To samé platí pro aquaplaning (ztráta přilnavosti na mokré vozovce, pozn. redakce). Jednoduchý popis neexistuje, doporučuji přijít na kurz bezpečné jízdy a vše si v bezpečném prostoru a pod dohledem instruktora vyzkoušet. Standardní kurz se skládá z jedné hodiny teorie a ze tří hodin, které strávíte jízdou na polygonu. Pro velkou většinu řidičů je to poučné a odnášejí si nezapomenutelný zážitek.

Asistenční systémy jsou velkou výhodou, ale fyzikální zákony jsou silnější. Řidiči by neměli jezdit s pocitem, že je jízdní asistent ochrání za všech okolností.

Dokáže řidič smyk předvídat před úplnou ztrátou kontroly nad vozem?

To je velmi individuální. Všichni řidiči nejsou stejní. Řidič, který v autoškole zaslechl něco o smyku, o něm má většinou celoživotní zkreslenou představu, kterou sdílí s ostatními při nevázaném rozhovoru. Nelze ale předpokládat, že by se při smyku dokázal skutečně orientovat. Veškeré tréninky a přípravy například sportovců jsou o dokonalém soustředění a opakovaném nácviku situací a herních variant. Neumím si představit sportovce teoretika, který nenadálou situaci zvládne napoprvé a bez chyby. Řidiči jsou na tom naprosto stejně.

Pokud má naše vozidlo ESP systém, znamená to, že zvládneme smyk lépe nebo že se do něj ani nedostaneme? Jak moc můžeme spoléhat na jízdní asistenty?

Bezpečnostní asistenční pomocníci jsou velkou výhodou. Řidič však musí přesně vědět, za jakých okolností a v jakých situacích mu pomohou. Kdy a v jaké trajektorii vozidla, za jaké vznikající krizové situace a při jakém natočení volantu se tito pomocníci aktivují. Asistenční systémy a jejich projevy je lepší poznávat v tréninkovém prostředí Centra bezpečné jízdy. Jinak se řidič pohybuje po silnici s pocitem, že ho asistenční systém ochrání za jakýchkoli okolností. Fyzikální zákony jsou však silnější.

Natrénujte si zvládání smyku pod dohledem instruktora.Natrénujte si zvládání smyku pod dohledem instruktora.

Centrum bezpečné jízdy Libros v Ostravě

  • Nejmodernější polygon v České republice, který umožňuje bezpečnou simulaci a nácvik přetáčivého smyku na speciální smykové desce.
  • Je to jediné místo v republice, kde si můžete vyzkoušet dokonce i smyk s nákladním vozidlem nebo na motorce.
  • V základním kurzu se naučíte např. bezpečně projet zatáčku se sníženou přilnavostí nebo krizové brzdění, vyzkoušíte a porovnáte délku brzdné dráhy v závislosti na typu povrchu a zjistíte svou reakční dobu na náhlou překážku na cestě.

Správné zvládnutí smyku je hodně o mentální připravenosti řidiče a ochotě přijmout názor instruktora. Nedá se říct, že čím zkušenější řidič, tím lépe zvládá smyk.

Vaší školou prošlo už hodně řidičů. Jak dlouho jim obvykle trvá, než dostanou smyk pod kontrolu a naučí se na něj správně zareagovat?

Naší školou opravdu prošlo hodně řidičů. Nedá se ale stanovit průměr. Je to hodně o mentální připravenosti řidiče a ochotě přijmout názor instruktora. Nedá se říct, že čím zkušenější řidič, tím lépe zvládá smyk. Je to o super maximální koncentraci řidiče. Instruktor se jim vždy maximálně věnuje, výsledky jsou však na řidičích. Někdo se během kurzu nenaučí vůbec nic, ale pochopí to, s čím se nikdy v životě nesetkal. Pochopí smrtelné nebezpečí v situaci, kterou doposud podceňoval. Takový řidič se k nám vrací.

Nabízíte také kurz pro děti, takzvanou i-legální autoškolu. Co se během něj naučí a pro jak staré děti je vhodný?

Srdečně zveme všechny rodiče na webové stránky. Mohou koupit okouzlující dárek dětem ve věku od 9 do 17 let. Tedy až do té doby, kdy se dítě zpravidla chystá navštěvovat autoškolu. Naše i-legální autoškola je jediný zážitek svého druhu v ČR. Chlapci a dívky dostanou od lektora krátkou instruktáž a pak za volantem sami zvládají jízdu na polygonu.

Vezměte děti na kurz řízení ještě před autoškolou. Naučí se základům, které se nikdy neztratí.Vezměte děti na kurz řízení ještě před autoškolou. Naučí se základům, které se nikdy neztratí.

Čeká je základní seznámení s ovládáním vozidla, pedály, volant a nezastíraná radost z jízdy. Dítě tak zkusí opravdovou jízdu, naučí se základům, na které nikdy nezapomene. Vzpomínky na řidičské začátky jej budou provázet po celý život. Navíc získají kvalitní řidičské začátky, které v autoškole naprosto zúročí. To dokládají zkušenosti a vzpomínky mnoha zkušených řidičů, kteří dnes jezdí bez nehody.

Zásady bezpečné jízdy v zimě

Jaké jsou zásady bezpečné jízdy v zimě?

Především přemýšlet a neustále se koncentrovat na jízdu. Před zimní sezónou navštivte centrum bezpečné jízdy a vyzkoušejte své vozidlo i reakce v krizových situacích.

Tip: Věnujte pozornost především zimním pneumatikám. Podívejte se, jaký mají mít dezén a kdy je vyměnit.

Věnujte pozornost zimním pneumatikám. Ty sjeté raději vyhoďte.Věnujte pozornost zimním pneumatikám. Ty sjeté raději vyhoďte.

Existuje něco, na co řidiči při jízdě v zimě zapomínají nebo co podceňují?

Téměř na všechno. Především na kluzký povrch, naprosto nové podmínky pro jízdu, vítr, sníh, sněhovou kaši na vozovce. Dále na zhoršenou viditelnost, krátký den a málo světla. Zapomínají na to, že nejsou na silnici sami.

Jedním z největších strašáků je ledovka. Za jakého počasí bychom ji měli předvídat a jak při ní dojet do cíle v pořádku?

Nadcházející ledovku naštěstí trpělivě připomínají a avizují všechna média. Řidiči jsou tedy poměrně dobře informováni o tom, kde a kdy se ledovka na vozovce nachází. S touto informací musí řidič pracovat a uvědomit si ji. Pak nezbývá než poctivě číst vozovku a přizpůsobit rychlost jízdy, která se rovná rychlosti chůze. Hlavně se nepokoušet o odvážné řidičské kousky. A pokud mám informaci o ledovce dostatečně dopředu, tak je nejlepší vůbec s vozem nevyjíždět.

Zimní výbava prozíravého řidiče by měla obsahovat prostředky na očištění vozidla od sněhu a námrazy, teplé náhradní oblečení a rukavice.

V zimě s sebou vozte věci na očištění vozidla od sněhu a námrazy i teplé náhradní oblečení a rukavice.V zimě s sebou vozte věci na očištění vozidla od sněhu a námrazy i teplé náhradní oblečení a rukavice.

Ovlivňují jízdu různé typy sněhu?

Je několik typů sněhové pokrývky. Čerstvý sníh, rozbředlý, kašovitý, firn, hluboký, zmrzlý, „ulouzaný“ nebo sněhová pokrývka, která napadla na stávající ledovku. Pro zvládnutí jízdy na sněhu je potřeba poznat jeho jednotlivé struktury, formy a projevy. To chce natrénovat v bezpečných podmínkách a poradit se na polygonu.

Najít školu smyku ve vašem okolí

V zimě vyráží spousta lidí z měst a nížin do hor. Co by měli mít kromě řetězů s sebou, aby je cestou nic nezaskočilo?

Při cestě do hor se řidič musí připravit především mentálně. Naprosto nutným předpokladem je, že má na zimní období připravené vozidlo. Výhodou je vlastnit vozidlo, které je konstrukčně uzpůsobeno pro jízdu v obtížných podmínkách (např. pohon na všechna čtyři kola).

Při cestě do hor nezapomeňte na sněhové řetězy. Nasazování se naučte raději předem.Při cestě do hor nezapomeňte na sněhové řetězy. Nasazování se naučte raději předem.

Zimní výbava prozíravého řidiče by měla obsahovat prostředky na očištění vozidla od sněhu a námrazy, teplé náhradní oblečení a rukavice. Nejlepší výbavou je však perfektně získaná zkušenost s ovládáním vozidla na sněhu v jakýchkoli podmínkách, dokonalá znalost chování vlastního vozidla na sněhu a dokonalá znalost sebe sama.

Pokud člověk není zvyklý na jízdu v horách a sníh po většinu roku prakticky nevidí, s jakými dopravními situacemi by měl počítat?

Takovýto řidič je popravdě řečeno nebezpečný sám sobě i ostatním. Řidič s nulovou zkušeností a se znalostí sněhu z vyprávění by měl pro cestu na hory využít jiný dopravní prostředek. Nejlépe takový, kde řidičem nebude. Příkré, ale uklidňující pro ostatní řidiče.

Jak si poradit s jízdou do a ze zasněženého kopce?

Platí získaná a natrénovaná zkušenost. Jde o velmi nebezpečný manévr, který nejde dělat metodou pokusů a omylů. Je zapotřebí natrénovat techniku jízdy. Většinou je pro řidiče nepřekonatelný pocit, že při jízdě z kopce nesmí brzdit, pouze takzvaně vést vozidlo klidně s rozvahou. Při jízdě do kopce musíte být trpěliví, udržovat stálou rychlost při stoupání a být připravení na okamžitou potřebnou korekci volantem.

Pokud vám při rozjíždění podkluzují kola, nikdy na rozjezd nespěchejte. Mnohdy stačí málo energie. Zařaďte dvojku a korigujte spojkou a plynovým pedálem.

Pokud vám při rozjíždění podkluzují kola, nikdy na rozjezd nespěchejte. Mnohdy stačí málo energie.Pokud vám při rozjíždění podkluzují kola, nikdy na rozjezd nespěchejte. Mnohdy stačí málo energie.

Co dělat, když nám při rozjíždění podkluzují kola?

Záleží na okolnostech a na tom, v jaké situaci se nacházíte. Jestli jste pod kopcem, na rovině, zapadli jste a podobně. Nikdy na rozjezd nespěchejte. Snažte se citlivě s vozem sžít, možná až empaticky. Mnohdy pro rozjezd stačí málo energie. U manuální převodovky dejte druhý rychlostní stupeň a korigujte spojkou a plynovým pedálem.

Automatická převodovka si poradí sama nebo vypněte asistenta – stabilizaci systému označovaného ESC nebo ESP, který omezuje otáčky motoru. Spolehlivým řešením je snaha o mírné rozhoupání vozidla. Trochu pohybu vpřed, trochu vzad. To platí pro hluboký sníh. Existuje mnoho řešení včetně využití podlahových koberců z vozidla, které podložíte pod kola hnací nápravy.

Jak je to s bezpečnostními pásy? Můžeme si je zapnout i přes zimní bundu a připnout v bundě nabalené děti do sedačky? Nesnižuje se tak funkčnost pásu?

Určitě ano, jde však o komfort cestování. Děti v zimních bundách budou brzy vystaveny narůstajícímu teplu ve vozidle. To je logické. Horší mohou být následky onemocnění dítěte z přehřátého vozidla. Správně výškově nastavený bezpečnostní pás v kombinaci s homologovanou dětskou sedačkou plní dokonalou funkci vždy.

Pokud jsou vaše děti v autě příliš nabalené, vystavují se riziku přehřátí.Pokud jsou vaše děti v autě příliš nabalené, vystavují se riziku přehřátí.

Na co si dát pozor při jízdě v mlze? Kdy zapnout mlhovky?

Většinou vás na to upozorní ostatní řidiči. V mnohých případech jde o velmi subjektivní názor. Doporučujeme vždy současně zapnout přední i zadní světla do mlhy, použít je ve správnou a nezbytně nutnou dobu a nezapomenout je opět vypnout. Moderní vozidla již mají tak výkonné hlavní světlomety (potkávací světla), které dokážou řidiči vytvořit poměrně velký komfort i v husté mlze. Je třeba připomenout, že jejich charakter částečně supluje mlhová světla, tedy podsvícení mlhy.

V porovnání se zimou vypadá jízda v jiných ročních obdobích bezpečněji. Určitě má ale také svá specifická úskalí. Jaká?

To je velmi široké téma. Podstatou všeho je kolizní, krizová nebo kritická situace. Tři formy, které jsou obecně známé jako smyk vozidla. Mají však své definice, příčinu, průběh a následky. Nastávají z 90 % proto, že řidič podcení danou situaci na vozovce. Bezpečnost na silnici je široký pojem a je dána dopravním prostorem. Tvoří ji kvalitní komunikace, kvalitní vozidlo a kvalitní řidič. Za těchto splněných předpokladů můžeme hovořit o bezpečnosti na silnici. Jakákoli odchylka od těchto nutných, nikoli postačujících podmínek, je již nebezpečí.

Najít školu smyku ve vašem okolí

Řidiči by měli absolvovat kurz bezpečné jízdy minimálně jednou za dva roky.Řidiči by měli absolvovat kurz bezpečné jízdy minimálně jednou za dva roky.

Jak se vám článek líbil?

Sandra Soukupová

Co bych vám na sebe tak práskla? :) Mám ráda zmrzlinu, cestování, hory, jízdu na kole a lego. Jako malá jsem chtěla být zpěvačkou, právničkou, doktorkou, majitelkou restaurace nebo třeba popelářkou. Nakonec vyhrálo psaní a nelituji, protože mně i čtenářům rozšiřuje obzory, což je skvělé. 

Zaujal vás článek? Tohle se vám bude líbit!

Nahoru