Tajemství odhaleno! Zjistěte, proč je sushi zdravé a jak ho správně jíst

Tajemství odhaleno! Zjistěte, proč je sushi zdravé a jak ho správně jíst

Sandra Soukupová Sdílet

Jaké druhy sushi rozlišujeme? Hodí se sushi pro děti a těhotné ženy? Co se zeleným wasabi křenem, sójovkou a japonským zázvorem? A můžu vůbec na sushi, když to neumím s hůlkami?

To vám prozradí Matěj Vacek, šéfkuchař restaurace Sasori, který sushi připravuje už více než 15 let a naučil se to přímo od japonského sushi mistra. Mrkněte na video i článek pod ním, kam jsme přidali další užitečné rady. Až dočtete, bude z vás hotový sushi znalec.

Dejte si sushi, je zdravé

Sushi je nejen výtečná pochoutka, ale také jídlo, které prospívá zdraví. Ryby dodají vašemu tělu kvalitní bílkoviny a omega-3 mastné kyseliny, které si člověk sám nevyrobí. Tyto zdravé tuky podporují správnou činnost srdce, čímž snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění. Navíc mají pozitivní vliv na činnost mozku a zraku. V sushi nejčastěji narazíte na lososa a tuňáka. Obě tyto ryby patří k nejbohatším zdrojům omega-3 mastných kyselin.

Další prospěšné látky jako minerály a vitamíny najdete v mořské řase a zelenině. Rýže je zase dobrý zdroj sacharidů a rychle zasytí, takže stačí pár kousků sushi a jste najedení. Křen wasabi má antibakteriální účinky,  je plný vlákniny, vitamínu C, vápníku, hořčíku i draslíku. Zkrátka a dobře, jeden sushi oběd je zdravá bomba. 

Už se vám sbíhají sliny? Zajděte na sushi třeba hned. Máme pro vás tipy na osvědčené restaurace v okolí.

Ukázat sushi restaurace

Tápete v názvech? Poznejte základní druhy sushi

Jak říká Matěj ve videu, máme pět základních druhů sushi: maki, uramaki, nigiri, sashimi a temaki. Maki je klasika: rýže s rybou nebo zeleninou obalená v řase.

Uramaki je obrácené maki. Rýže je nahoře, řasa a další ingredience se zarolují dovnitř. Patří sem populární California rolls posypané sezamem, kaviárem nebo třeba bylinkami. Místo posypu se občas používá i tenký plátek ryby. Také Philadelphia rolls se řadí mezi uramaki. Od California rolls se liší tím, že obsahují krémový sýr Philadelphia.

Nigiri je malý váleček rýže, na který můžete dát lososa, tuňáka, krevetu, zeleninu nebo třeba mango a avokádo. Dělá se i s chobotnicí.

Temaki je kornout z řasy naplněný rýží, rybou, zeleninou nebo obojím.

Sashimi jsou tenké plátky syrové ryby podávané bez rýže, pouze se zeleninou.

Tyto druhy sushi se dále dělí podle toho, čím jsou naplněné. Pokud jsou názvy v japonštině, bývají pro nás těžko pochopitelné, proto vám teď představíme a přeložíme několik nejčastějších názvů, abyste věděli, co si objednáváte.

  • sake (losos)
  • kappa (okurka)
  • oshinko (žlutá ředkev)
  • maguro (tuňák)
  • ebi (kreveta)
  • kani (krab)
  • kanpyo (tykev)
  • unagi (úhoř)
  • suzuki (mořský okoun)
  • ika (sépie)
  • tobiko (kaviár)

     

Sushi je nespočet druhů a vyberou si mezi nimi vegetariáni i vegani. Navíc je vhodné i pro děti, kterým tak rozšíříte jídelníček. Těhotné ženy by měly vynechat pouze kousky se syrovou rybou a krevetami. Obsahují totiž hodně alergenů. Místo nich si můžou dát vegetariánskou verzi nebo sushi s tepelně upravenou rybou.

Tip: K sushi se často dává wakame salát. Je to mořská řasa wakame se zálivkou ze sójové omáčky, rýžového octa, chilli, cukru a sezamových semínek.

Jak jíst správně sushi?

Nejprve si v sójové omáčce rozmíchejte trochu wasabi. Je to japonský křen, který dodá sushi grády. Podává se ale i z jiného důvodu. Syrové ryby totiž lákají bakterie. Wasabi je umí zlikvidovat a ochránit vás před zdravotními potížemi. Navíc posiluje imunitní systém a je silným antioxidantem.

Jakmile wasabi rozmícháte, vezměte sushi a namočte ho do sójovky. Stačí zlehka a v případě nigiri rybou dolů. Každý kousek pak zajezte pikantním nakládaným zázvorem. Neutralizuje chuť, takže si další rolku vychutnáte zase naplno.

Tip: Vyzkoušet můžete i druhý způsob servírování. Místo rozmíchávání wasabi v sójovce potřete jednu stranu sushi trochou wasabi a druhou stranu namočte do omáčky.

Sushi můžete jíst hůlkami nebo rukou. Pokud si vyberete hůlky, myslete na to, že jde vlastně o příbor. Hůlkami tedy nešermujte, neťukejte s nimi do stolu ani o nádobí. Hůlky neolizujte, nezapichujte do jídla a po dojedení je nekřižte. Položte je na talíř nebo misku.

Tip: Vyzkoušejte running sushi – hostinu, při které se najíte k prasknutí. Zasednete ke stolu a na pásu kolem vás budou projíždět různé druhy sushi. Můžete si vzít cokoli, nač máte zrovna chuť. Running sushi trvá obvykle dvě hodiny a konzumace je po tu dobu neomezená. Co sníte, to sníte.

Už nemůžete? Nechte si sushi zabalit

Pokud vám sushi zbyde, schovejte ho do ledničky a nejpozději do 24 hodin snězte. Pak už by vám bakterie, které se do ryby zákonitě pustí, mohly způsobit zdravotní potíže. A ani rýže už není druhý den dobrá.

Teď už víte o sushi vše potřebné. Zbývá jen jedna věc, ochutnat ho!

Najít sushi restauraci v okolí

Sandra Soukupová

Sandra Soukupová

Co bych vám na sebe tak práskla? :) Mám ráda zmrzlinu, cestování, hory, jízdu na kole a lego. Jako malá jsem chtěla být zpěvačkou, právničkou, doktorkou, majitelkou restaurace nebo třeba popelářkou. Nakonec vyhrálo psaní a nelituji, protože mně i čtenářům rozšiřuje obzory, což je skvělé.