Na kafe s... Tomem Novotným

Na kafe s… Tomem Novotným

Slevomat HR 21. 8. 2019

Pozvaly jsme pro vás dalšího hosta v rámci série Na kafe s… Tentokrát se dozvíte od Toma Novotného, který vede náš Deals management, jaká byla jeho cesta do Slevomatu, proč je to náš staronový kolega, a co ho vedlo k přejmenování oddělení City managementu na právě Deals management.

Jaká byla tvoje cesta do Slevomatu?

Poprvé to bylo před cca 4 lety, a to díky HR, které mě oslovilo přes LinkedIn. V té době jsem dělal 6 let v telekomunikacích a už mi to trochu lezlo ušima. Sám jsem si říkal, že by to chtělo změnu, a tohle přišlo ráz na ráz. Pár pohovorů a najednou jsem byl tady.

Po více jak roce jsem odešel, protože jsem si chtěl splnit životní sen – chtěl jsem cestovat a žít v zahraničí a víceméně jsme to s přítelkyní dlouho odkládali, vždycky jsme našli důvod, proč nevyrazit. Nakonec jsme si řekli, že musíme vypadnout a že nikdy nenajdeme ideální čas. Takže jsem odešel ne proto, že bych chtěl odejít ze Slevomatu, ale proto, že vyhrálo splnění snu. Na rok jsem odjel na Nový Zéland, na půl roku do Asie a pak jsem se vrátil do Hradce Králové.

Proč ses tenkrát pro pozici city managera rozhodl a proč ses teď vracel vlastně na stejnou pozici jen ve funkci vedoucího týmu?

Vždycky jsem měl businessového ducha. Pracoval jsem v telekomunikacích, kde jsem dělal obchod, a ve Slevomatu to pro mě byla dobrá kombinace obchodu a zároveň analytiky, kde může člověk pracovat s čísly, aby se ujistil, že to dělá dobře. Líbí se mi, že se snažíš vymyslet nabídku, která potěší co nejvíce našich zákazníků. Před 4 lety se dealy pouštěly na kratší dobu, takže ještě o něco větší roli hrálo plánování spouštění nabídek, aby se nepřekrývaly a nekonkurovaly si. Dneska už tohle není zásadní problém, protože víme, že jsme schopni toho mít tolik, že si každý vybere a dealy na sobě neparazitují.

Na začátku jsem nevěděl, do čeho jdu. Vůbec jsem netušil, co si pod pozicí – v té době ještě s názvem city manager – představit. Na pohovoru mi k tomu řekli více, dělali jsme modelovku, udělal jsem si hrubou představu, ale byl to jen základ a realita mě pak bavila ještě mnohem víc. Hlavně komplexnost a široké spektrum činností, které děláš.

Tahle práce mě bavila nejvíc a rád jsem na ni vzpomínal. V ostatních zaměstnáních jsem sbíral zkušenosti s vedením lidí, což je další věc, která mě baví – rozvíjet lidi a posouvat je dál. Takže když se otevřela pozice Head of Deals Management, tak se tím propojily dvě věci, které mě naplňují, a šel jsem do toho. I přesto, že jsem z Hradce, takže musím do Prahy dojíždět.

Kam se Slevomat za tu dobu, co jsi tu nebyl, posunul? Jak jsi všechny změny vnímal?

Změn je strašně moc. Na první pohled to je určitě změna prostor. Na Belgické to bylo jiné, trochu rodinné. Současné prostory jsou mnohem krásnější, větší a ještě příjemnější. Další věc je nárůst zaměstnanců. Co je mi ale strašně sympatické, je to, že to tu nezkorporátnělo. Na to, jak ohromně Slevomat vyrostl, co se obratu i zaměstnanců týče, je tu pořád příjemně. Pořád je to živá firma. Odpoledne se něco vymyslí, zajdeme na produkt a za dva dny už je to nasazené. To jinde nezažiješ.

Dříve to bylo taky víc organické z pohledu řízení, protože díky menšímu počtu lidí nebylo potřeba tolik managementu. Tím, že jsme teď větší a činností je víc, tak je i vedení lidí a práce důležitější.

S jakým očekáváním ses do Slevomatu vrátil?

Hrozně jsem se na to těšil. Pro mě to byl návrat do firmy, kterou jsem nechtěl opustit, a k práci, která mě bavila. Těšil jsem se na to, kam se Slevomat za ty 4 roky posunul. Pro takhle mladou firmu je to strašně dlouhá doba.

Před 4 lety fungovala úplně jiná struktura a třeba na pozici city managera jsme měli víc času věnovat se kreativitě, protože jsme k sobě měli kontrolora a partner managera. Teď už jsou všechny tyhle kompetence pod deals managementem, takže se změnila i náplň práce. Nejvíc to vnímám v tom, že naši deals manageři dělají více administrativy. A proto pracujeme na tom, abychom naše oddělení posunuli. Chtěl bych, aby lidi, kteří jsou více businessoví, kreativní nebo analytičtí, mohli v těchto oblastech růst, protože dneska řeší hodně tu administrativu. A aby naopak lidi, kteří jsou silní v administrativně a jsou zodpovědní, měli možnost ukázat tyto své silné stránky.

Pozice city managera se změnila na deals managera. Proč ses pro tuhle změnu rozhodl a co má přinést?

Už před 4 lety ten název pozice nedával úplně smysl. Já jsem tehdy dělal lokální nabídky, takže jsem to tolik nevnímal, protože jsem se opravdu věnoval konkrétnímu městu, ale vlastně jsem managoval spíš nabídky pro to dané město. Na druhou stranu jsou tu pak manageři, kteří dělají cestování nebo zboží, a to už s městem nemá nic společného.

I v rámci náboru to bylo potřeba změnit. Když se lidí ptáš, co si představují pod náplní práce CM, nevědí, co mají říct. Každý si udělá nějakou představu z toho, co si přečetl, ale není to úplně reálné. Věřím tomu, že to při náboru bude přínosné. Potenciálním zájemcům bude ta pozice dávat na první dobrou větší smysl. Taky by nám to mělo pomoct najít top lidi, kteří by si inzerátu třeba dříve nevšimli.

Dalším důvodem byli také naši partneři, kteří nevědí, kdo jim píše, když je v podpisu city manager. Teď už by noví partneři měli mít jasnější představu.

Co všechno obnáší práce deals managera?

Je to strašně široké pole. Člověk musí mít v sobě obchodního ducha, protože spolupracuje s obchodním týmem, s marketingem, konzultuje stávajícího i nového partnera, vymýšlí balíčky služeb apod. Musí umět přemýšlet nad čísly, nad tím, co bude atraktivní pro zákazníka, a musí tomu dát ten obchodní pohled. Zároveň musí být analyticky schopný, protože v businessu se musíš opřít o data, kterých už máme strašně moc. Umět si data najít, vyhodnotit je a promítnout do budoucí nabídky.

Je tu i důležitá kreativní část, protože spolupracuje s copíky a grafiky, koordinuje požadavky od partnerů s požadavky Slevomatu atd. Musí rozhodnout, co bude ten hlavní tahák, který zákazníky přiláká.

Zároveň musí umět prioritizovat, protože ten objem činností je ohromný. Organizovat musí svůj čas i dealy, protože každá nabídka musí být spuštěna v ten den, kdy to má smysl. Obecně řečeno musí zajistit, aby všechny tři strany (zákazník – partner – Slevomat) byly spokojený.

Jak by měl vypadat ideální kandidát?

Dodnes jsme chtěli, aby uměl každý kandidát úplně všechno, co jsem zmínil v předchozí otázce, a to úplně na maximální úrovni. V tom množství činností, které děláme, a v tom objemu dealů, to je ale téměř nereálné. Na základě toho zavádíme specializace, aby každý mohl projevit to, v čem je silný, a dokázal v tom pomoct ostatním. Chceme, aby se lidi rozvíjeli směrem, který je baví, a zároveň je to pro nás jistota, že ostatním v týmu předávají své znalosti a je na ně spolehnutí.

Díky specializacím začneme mít lepší představu, koho do týmu hledáme. Pokud bude chybět datový analytik, tak budeme vědět, že teď hledáme člověka, který v tom bude silný, a nebudeme tolik tlačit na businessové myšlení.

Každý by měl ale rozhodně mít selský rozum. Je to strašně obecné, ale je to fakt základ. Deals managerovi musí dojít, že nabídka má být nějak koncipovaná – vnímat kvalitu, kapacity, sezónnost apod. A když se nabídka neprodává, najít k ní přidanou hodnotu, aby byla atraktivnější.

Proč by měl jít člověk dělat deals managera do Slevomatu?

Zaprvé prostě proto, že Slevomat. K tomu není co dodat. Mně osobně baví to, že ta práce není stereotypní. Tam je tolik činností, každý deal je jiný, u každého musíš přemýšlet nad jinými věcmi, musíš řešit jiné vizuály, jiný obsah apod. Cítíš tam zodpovědnost za celý Slevomat. Na naše stránky chodí statisíce lidí a ty tam máš svoje dealy, které jsou jako tvoje dítě.

Pokud tě zaujala pozice nebo práce ve Slevomatu, tak mrkni na naše volné židle

Jak se vám článek líbil?

Slevomat HR

Přidejte se k nám, bude to jízda! Hodně se naučíte, zužitkujete své nápady a nebudou vás svazovat žádná korporátní pravidla. Máme výjimečnou firemní kulturu, neustále se rozvíjíme, říkáme věci na rovinu a podporujeme inovace i zdravé riskování. Rádi se s vámi podělíme o nasbírané zkušenosti, a to nejen o ty tuzemské, ale i zahraniční. Jsme totiž součástí mezinárodní skupiny Secret Escapes, která se specializuje na prodej luxusních pobytů po celém světě. Staňte se součástí našeho týmu i vy. Slevomat: Cesta k zážitkům i k nové práci. 

Nahoru